Musikk strømming

Redaksjonen svarerKategori: HøyttalereMusikk strømming
Steinar Bakken skrev for 3 måneder siden

Hei, har dere planer om et spesialnummer eller Q&A angående musikk strømming? Jeg er audiofil og hører på klassisk musikk og ønsker å få svar på de avanserte spørsmålene som 1. forståelsen av de ulike formatene (16bit 24bit Flac MQA) 2. er lytteopplevelsene store eller marginale avhengig av utstyr? 3. Vil andre tjenester enn Tidal tilby HiFi etter hvert? 4. Strømming av Tidal HiFi Flac/MQA til høyttalere skjer fortrinnsvis gjennom 3 parts Apper som f eks Play-fi, som jeg selv bruker på Rotel T14, eller Bluesound systemet. Ulempene er bl a doble spillelister. Må vi vente på egne høyttalere til det nye Tidal Connect systemet for å løse dette? 5. MQA hevder at det er lossless mens Play-fi support hevder at det er lossy og ikke vil støtte formatet selv om f eks Rotel støtter 24 bit. Hva betyr det? 6. Til slutt hadde det vært flott om Lyd og Bilde kunne anbefale noen skreddersydde anlegg for HiFi musikk strømming. Takk!

L&B Svar
Geir Gråbein Nordby L&B svarte for 3 måneder siden

Hei!

1) Nøyaktig hva MQA-formatet gjør er det bare MQA-ingeniører som kan svare på. Nettopp fordi de hemligholder det sånn. Tommelfingerregelen med klassisk for min del er at høyere oppløsning er bedre, men hvorvidt det er noen faktisk gevinst med MQA utover 96 kHz foruten oppsampling er det strid om.

16-bit / 44,1 kHz er CD-kvalitet, som er akkurat nok til å gjenskape en perfekt sinuskurve under 20 kHz, med et dynamikkområde på 96 dB. Teoretisk nok til å låte perfekt, grunnen til at det ikke gjør det mener mange har med filteret å gjøre, som blir for "bratt" slik at man skaper faseproblemer i overtoneområdet. I tillegg kan enkelte frekvenser rett over 20 kHz bli speilet ned i det hørbare området (aliasing). Derfor bruker man ofte oversampling og oppsampling i DAC-en.

Det er likevel slik at høyoppløst lyd som regel låter bedre enn en oppsamplet CD. Men det er ingen automatikk i det, for ofte er CD-en og den høyoppløste utgivelsen tatt fra ulike masters, med ulik EQ, komprimering, noen ganger pålagt klang og andre effekter. Derfor er det ofte vanskelig å sammenligne direkte, og noen ganger kan CD-versjonen låte best.

Min erfaring er likevel at klassisk musikk som regel låter best i minimum 24-bit / 96 kHz. Det må ikke være MQA, som er måten du for eksempel mottar høyoppløst musikk fra Tidal på.

2) Forskjell mellom CD-kvalitet og høyoppløst vil definitivt ha med utstyret å gjøre. Det er liten poeng i å hige etter høyoppløst lyd, dersom du lytter gjennom et veldig billig stereoanlegg. Men det trenger ikke være high-end, det holder at det låter bra. Det er vanskelig å si noe spesifikt om prisnivå på komponentene, men jeg kan føre fingeren opp i luften og si 3.000 kroner og oppover for hodetelefoner, og kanskje 10.000 kroner og oppover for et stereoanlegg (enten det er aktive høyttalere eller forsterker / høyttalere som er anleggets byggestener).

Annonse

3) Både Qobuz og Amazon Music HD tilbyr også høyoppløst lyd. Men Amazon er ikke tilgjengelig i Skandinavia uten å gjøre diverse krumspring med utenlandsk adresse og ditto kredittkort. Det samme gjelder vel for Qobuz, når jeg tenker meg om.

Det virker ikke som om Spotify har hi-res-lyd på agendaen pr. i dag, og siden Apple ikke engang har det innebygd i AirPlay-protokollen tviler jeg på om vi ser det i Apple Music med det første. Hvis jeg skulle satt penger på hvilken som blir den neste tjenesten med hi-res, så vil jeg gjette på Deezer. Men, nei, de har det ikke i dag og har heller ikke annonsert noen planer om dette.

Du kan alternativt laste ned høyoppløst musikk fra digitale musikkbutikker som nativedsd.com.

4) Tidal Connect har vi ennå ikke sett i noen produkter vi har fått til test, men det er flere som har planer om å få dette inn i strømmeproduktene sine. Hvis det blir like enkelt som Spotify Connect, vil det definitivt gjøre hverdagen enklere for mange. Løsningen hittil er vel å lage og redigere alle spillelistene i Tidal-appen, og deretter hente dem opp i Play-Fi osv. Lager du spilleliste i Play-Fi vil du som korrekt påpekt ikke få denne opp i Tidal-appen.

5) Nå er du inne i et vepsebol. Hvis man betegner lossless som at absolutt alle dataene (nuller og ettall) fra opptaket kommer med idét musikken transkodes til MQA, så er ikke MQA lossless. Dette fordi man må gjøre noen kløktige avgjørelser når man skal pakke et høyoppløst lydformat inn i en container (FLAC) som opprinnelig er ment for lavere oppløsninger.

Selv hevder MQA at deres lydformat låter bedre enn opprinnelig lossless (24/96 MQA er bedre enn 24/96 PCM). Andre mener at MQA-formatet fjerner for mye informasjon i forhold til PCM, og til og med legger til støy. Det er slik, at for at MQA skal kunne få 96 kHz og høyere inn i en 48 kHz container, så legger man de ekstra dataene innunder støygulvet. Intet musikkinstrument eller mikrofon har høyere teoretisk dynamikkområde enn 18 bit, derfor bruker man de minst signifikante bit-ene i en 24-bits container til å i stedet lagre informasjon om det økte frekvenområdet. Altså, en 24-bit / 96 kHz innspilling kan pakkes inn i en 24-bit / 48 kHz container, og ut på andre siden kommer en 18-bit / 96 kHz lydstrøm.

Dette er komplisert, og jeg blir selv svimmel av å snakke om det. Og jeg har helt sikkert misforstått noe! Uansett, MQA mener at man ikke fjerner noe av den hørbare lyden på denne måten, mens objektivistene sier at man ikke kan kalle dette lossless.

6) Skreddersydde anlegg har vi gjort før, men det har kostet så mye kapasitet at vi ikke fikk tid til å gjøre så mye annet av det vi har hatt lyst til å skrive om. Men i våre tester av enkeltkomponenter skriver vi ofte om hvilke andre produkter de vil matche. Kanskje vi skal bli flinkere på akkurat den biten.

Annonse

mvh Geir Nordby