HDMI ARC

Morten skrev for 4 måneder siden

Hei.

Når dere testet Samsung HW-q950, koblet dere den via hdmi arc utgangen til hdmi arc på en tv? Jeg får ikke denne lydplanken til å kommunisere med min Philips 55POS9002 via hdmi arc. Hvilken tv benyttet dere i testen?

L&B Svar
Geir Gråbein Nordby L&B svarte for 4 måneder siden

Hei! Ja, vi testet den med både en Samsung og Panasonic TV med eARC. Jeg skulle si at du må passe på å koble til den HDMI-kontakten merket ARC, men det ser ut til at Philips-en din har ARC på alle inngangene? Har du passet på at det er utgangen på planken – og ikke inngangen – som er tilkoblet TV-en? Og at du setter lydplankens inngang til TV med fjernkontrollen.

Hvis fortsatt ikke lyd, prøv å gå inn på TV-ens Innstillinger, lyd, avansert. Se om du finner noe hvor det står «Kilde for lyd» eller noe sånt.

Annonse

Mvh Geir

Geir Gråbein Nordby L&B svarte for 4 måneder siden

Fant denne på Philips’ hjemmeside (legg merke til at de ikke har skrevet noe punkt 1!):

On your TV, turn on HDMI-CEC operations.

The settings may be different depending on different TV brands. You may need to refer to the user manual of the your TV.

Some possible settings on your TV are:

Annonse
  1. TV Speaker setting: Menu > Setup > TV settings > Sound > Advanced > TV speakers > Auto Start
  2. HDMI ARC setting: Menu > Setup > TV settings > Sound > Advanced > HDMI 1 ? ARC > On
  3. EasyLink setting: Menu > Setup > TV settings > General settings > EasyLink > On
  4. Upgrade your TV to its latest software. You may need to consult the manufacturer of the TV for details.
  5. Upgrade your Home Theatre system to its latest software. Check whether there is any new software at the ?Software and drivers? section on the Philips Support website.
  6. Power off the TV and Home Theatre system, disconnect the HDMI cable. Then re-connect everything again and power on both devices to setup again. If you are still facing the issue, please contact our Consumer support in order to provide a solution.
Geir Gråbein Nordby L&B svarte for 4 måneder siden

Vær klar over at det faktisk er lipsync-problemer på enkelte sendinger og TV-kanaler. Mitt inntrykk er for eksempel at det er synkproblemer på TV2. Uansett, eneste råd er å justere lipsync i millisekunder på enten TV eller lydplanke. Sjekk for eksempel Netflix. Hvis det ikke er problemer der, er det mest sannsynlig andre sendinger som bare sender med feil sync.

Geir Gråbein Nordby L&B svarte for 4 måneder siden

Snodig. Her må jeg innrømme at jeg er rådvill. Men prøv gjerne å bytte om på kablene, i tilfelle feilen ligger hos en av dem.

Geir Gråbein Nordby L&B svarte for 2 måneder siden

Merkelig at den oppfører seg sånn. Men uansett, angående lipsync så kan du sjekke på TV-en om den står på 0 ms, eller for eksempel 50 eller 100, som ofte er standard. Min erfaring er at det er best å sette denne til 0.

Jeg husker ikke helt om du kan stille lipsync også i menyen på selve lydplanken. Prøv i så fall dette, sett den til 0 der og.

Morten svarte for 4 måneder siden

Takk for svar. Løste problemet ved å resette planken. Men det er et lipsync-problem. Er ikke like ille hele tiden, men det forsvinner aldri helt. Har forsøkt de justeringsmuligheter som finnes på TV og lydplanke, men det hjelper ikke. Har du noen tips her?

Annonse

Mvh. Morten

Morten svarte for 4 måneder siden

Fikk redusert lipsync problemet til et minimum ved å koble kildene til planken istf til TV’en.

Da oppstå imidlertid et nytt problem. Har koblet apple tv til hdmi 1 og kabeltv boks til hdmi 2. Når jeg bytter til hdmi 2, hopper planken tilbake til hdmi 1.