ThinQ AI og andregenerasjons Alpha 9 (α9) prosessor løfter brukeropplevelsen på LGs nye TV-modeller til et nytt nivå

Oslo, 3. januar 2019 – Under CES 2019 løfter LG hjemmeunderholdningsopplevelsen til et helt nytt nivå med sine nye TV-modeller med ThinQ AI. De nye modellene i LGs Z9-, W9-, E9- og C9-serier OLED TV benytter annengenerasjons α9-prosessor og en ny «deep learning»-algoritme som gir enda bedre bilde- og lydkvalitet. Gjennom å analysere en database med over en million visuelle datapunkter, kan innholdet som vises identifiseres for å kalibrere TV-en for best bildegjengivelse.

I tillegg til innholdsidentifikasjon, finjusterer den nye prosessoren bildet med utgangspunkt i miljøet rundt TV-en for å sikre optimal lysstyrke. Prosessoren bruker en innebygget lysmåler som sammen med en forståelse for hvordan det menneskelige øyet oppfatter bilder i ulik belysning, justerer lysstyrken. Andregenerasjons α9-prosessor forbedrer HDR-innhold ytterligere gjennom å justere lysstyrken slik at selv de mørkeste scenene vises med utrolig kontrast, detaljer og fargedybde – også i svært lyse rom.

Lydkvaliteten forsterkes av en intelligent algoritme som transformerer tokanals-lyd til virtuell 5.1-surroundlyd. Andregenerasjons α9-prosessoren optimerer lyden basert på innhold, blant annet ved å tydeliggjøre stemmer i filmer, TV-serier og nyhetssendinger. Brukere kan justere lydinnstillingene slik at de passer inn i rommiljøet eller la den smarte TV-en selv stille inn nivåene perfekt basert på TV-ens plassering i rommet. Dessuten har LGs flaggskip-TV Dolby Atmos for realistisk lyd som gir en mer altoppslukende underholdning.

Andregenerasjons α9-prosessor finnes også i LGs 2019-flaggskipsmodell innenfor LCD, den 75 tommer store 8K SM99. LGs 2019 premium-LCD-TV-serie (SM9X- og SM8X-serien) vil også bli introdusert på markedet under et nytt navn: NanoCell TV. Dette for å fremheve bildeforbedringen som bygger på NanoCell-teknologi (NanoColor), fargenøyaktigheten ved en videre betraktningsvinkel (NanoAccuracy) og det nesten kantløse, eksklusive designet (NanoBezel). LGs NanoCell-TV-modeller har også AI-forsterket bilde og lysjustering som drives av en deep learning-algoritme.

Gjennom å inkludere HDMI 2.1-porter kommer alle 2019 OLED-TV-er og utvalgte NanoCell-TV-er med ThinQ AI til å støtte høy bildehastighet (HFR). Resultatet er mykere og tydeligere bilder med 120 bilder per sekund for bedre bildegjengivelse av svært raske bevegelser, for eksempel i sport- og actionfilmer. Støtte for eARC gjør det enkelt for hjemmekinoentusiaster å bruke HDMI-tilkoblingen for å nyte lydformat av høyeste kvalitet med utmerkede nyanser og dybde. De nye TV-modellene er et ideelt alternativ for spillere, kompatible med variabel oppdateringsfrekvens (VRR) samt automatisk innstilling av optimal responstid (ALLM) for et rent bilde uten hakking eller pikselering.

I tillegg til partnerskapet med Google Assistant, utvider LG i år sitt AI-partnerskap og inkluderer Amazon Alexa i deres 2019-TV-modeller med ThinQ AI. Dette gir kundene mer fleksibilitet til å benytte seg av talestyring. Den nye dialogfunksjonen for talestyring som finnes i 2019-modellene med ThinQ AI, gjør det lettere enn noensinne å få riktig svar. AI-ens kontekstforståelse gjør det mulig å gjennomføre mer komplekse forespørsler, som innebærer at brukeren ikke trenger å måtte gjøre en serie av repeterende kommandoer.. Tjenesten blir tilgjengelig på LG-TV-er med ThinQ AI i over 140 land.

Mer informasjon om nordiske priser og tilgjengelighet for årets TV-modeller og Google Assistant/Amazon Alexa kommer når lansering nærmer seg.

Om LG Electronics Home Entertainment
LG Home Entertainment Company (HE) er en fremtredende global produsent av flatskjermer og audio- og videoprodukter for hjemmebruk så vel som for profesjonelle brukere. LG HE omfatter blant annet LCD- og plasma-tv, hjemmekinosystem, Blu-ray-spillere, lydkomponenter, videospillere og plasmaskjermer. LG streber alltid etter å føre teknikken fremover med fokus på å utvikle produkter med smarte funksjoner og stilrent design som møter de globale konsumentenes behov. LGs konsumentprodukter inkluderer CINEMA 3D Smart-TV, OLED-TV, IPS-monitorer samt hjemmekinoanlegg, Blu-ray-spillere og eksterne lagringsenheter. LGs kommersielle B2B-produkter inkluderer digital signage, hotell-TV, videokonferansesystem og IP-sikkerhetskameraer.

Duell
Gaming laptops

Ny sheriff i byen

De første maskinene med Nvidias hittil raskeste PC-grafikkprosessor er ankommet. Hvem kommer først over målstreken?

Nå skal du kjøpe iPad

Hvis du er blant dem som har hatt planer om å kjøpe nytt nettbrett, er tiden inne.

Billions, sesong 4

Lunken finansakrobatikk

I 4. sesong av Billions begynner slitasjen og idétørken å bli vel fremtredende.

Stax SR-009s

Dette er ikke lyd. Det er magi.

Nå vet jeg hvordan det er å ha et helt univers presset inn mellom ørene.

Venom

Fisk på land!

Tom Hardy spleiset med brautende og glefsende aliens blir aldri hverken fugl eller fisk.