TCL viser fram kunstig intelligens under ifa 2018

TCL, en av verdens ledende selskaper innen forbrukerteknologi, og en av verdens tre største TV-produsenter, lanserte i går sin nye serie TV-modeller med innebygd kunstig intelligens (AI). Lanseringen skjedde under årets IFA-messe i Berlin. Lanseringen inkluderer selskapets første 8K-TV, kalt TCL 8K QLED TV – FIFA Basketball World Cup 2019 Edition, i tillegg til TCL QLED TV X8, UHD Smart TV Cityline Series C7, og et nytt premiumprodukt med eksepsjonelt design – Living Windows-serien.

Den utvidete serien med AI-drevne produkter er en del av TCLs arbeid for å lage et økosystem for smarthjemmet, og på den måten gjøre forbrukernes liv enklere og mer personlig. Produktene understreker samtidig TCLs mål om å gjøre folks liv mer intelligente.

(Foto: Produsenten)

De nye produktene, som ble lansert under årets IFA-messe, har alle TCLs seneste skjermteknologi for 8K og QLED, og støtter dessuten ulike smartfunksjoner med Google Assistant og Amazon Alexa. Funksjonene gjør det enkelt for folk å benytte seg av ulike typer underholdning, finne informasjon, planlegge dagen sin, og kontrollere smarthjemmet sitt med enkle stemmekommandoer.

I tillegg kombinerer TCLs nye Living Windows-serie kunstig intelligens med moderne design, slik at du kan gjøre hjemmet ditt stiligere.

-Hos TCL investerer vi kontinuerlig i produkter og teknologi som gjør folks liv smartere. Vi skal opprettholde vår kontinuerlige og sterke vekst på verdensbasis gjennom å være ledende på innovasjon, spesielt når det kommer til å inkorporere AI-teknologi i flere av våre produkter. I første halvdel av 2018 opplevde vi nok en gang sterk vekst, og hadde vårt beste resultat på fem år, sier Tomson Li, TCL Corporations styreformann og administrerende direktør.

UTVIDET PRODUKTSERIE MED KUNSTIG INTELLIGENS

TCL 8K QLED TV – FIBA Basketball World Cup 2019 Edition

TCL 8K QLED TV – FIBA Basketball World Cup 2019 Edition er TCLs ferskeste flaggskip innenfor QLED TV. Den 75-tommer store TCL 8K QLED TV har bildekvalitet i verdensklasse, og er en spesialdesignet modell tuftet på TCLs globale samarbeid med Det internasjonale basketballforbundet (FIBA). TV-en er laget for alle som er glad i sport, og er TCLs første modell med 8K-teknologi, med en oppløsning i UHD-klassen på 7680 x 4320 (tilsvarende 33.2 megapiksler). Skjermen er av typen Quantum Dot, som støtter en utvidet fargepalett på 157 prosent BT.709. Den har en maksimal lysstyrke på 1000 nits og en lokal dimme-løsning med 832 soner som tillater presis baklyskontroll, og den beste seeropplevelsen innenfor HDR. Den støtter også Dolby Vision® HDR-teknologi, bransjens høyeste standard for visuell teknologi, som gir bedre og ultra-levende bildekvalitet.

TCL 8K QLED TV – FIBA Basketball World Cup 2019 Edition kommer med et klasseledende lydsystem. Høyttalerne er levert av Onkyo, en verdensledende hjemmekino- og lydprodusent, og lydteknologien av Dolby Atmos®. Lydteknologien gir et altoppslukende lydbilde, som får seeren til å føle seg som en del av historien ved å styre retningen på lyden idet den sendes ut i romme – inkludert lyd som høres ut som den går over hodet. For å forbedre brukeropplevelsen ytterligere, har TV-en en integrert lydplanke som gjør det mulig å bruke lydsystemet uten at TV-en er skrudd på. Du kan enkelt finne innhold ved hjelp av stemmestyrt navigasjon og en fjernstyrt mikrofon, som er en del av det innebygde, intelligente systemet.

Med sitt minimalistiske design og en dybde på bare 20 millimeter på sitt tynneste, er dette en av bransjens tynneste 75-tommere med direkte baklys. Dette er gjort mulig takket være flere gjennombrudd i baklys-konstruksjonen, der den optiske avstanden er redusert til 8 millimeter. Fullskjerm-designet og lydplanken som er bygget inn i TV-ens fundament, gjør at seerne kan nyte godt av en forbedret seeropplevelse med en videre skjerm og bedre lydkvalitet.

TCL QLED TV X8

QLED TV X8 er TCLs seneste 4K QLED-TV, og er i besittelse av en Quantom Dot-skjerm som støtter en vid fargepalett på 157 prosent BT.709. TV-ens Quantum Dot-skjerm varer opptil 60 000 timer uten å falme, noe som gjør at seerne kan glede seg enda lenger over de slående fargene. TV-en støtter også Dolby Vision® HDR-teknologi, som gir en imponerende bildekvalitet.

X8 kommer også med et bransjeledende, profesjonelt lydsystem, med maskinvare levert av Onkyo, og lydteknologi fra Dolby Atmos®. Ved hjelp av den innebygde lydplanken får brukeren tilgang til lydsystemet uten å skru på TV-en, og enkle stemmekommandoer og det innebygde, intelligente kontrollsystemet gjør det enkelt å finne innholdet du vil ha.

X8 har et minimalistisk design, der den tynneste delen måler bare 7.9 millimeter. Anvendelsen av fullskjerm-design har ført til en bredere innsynsvinkel, og den innebygde lydplanken i TV-ens rammeverk gir også en bedre lydopplevelse.

X8 er tilgjengelig i 75, 65 og 55 tommer.

TCL UHD Smart TV Cityline Series C7

TCL Cityline Series C7 har buet fullskjerm, og er en UHD smart-TV som tilbyr en moderne følelse for mennesker som liker det raffinert og smakfullt. C7 har et separat lydsystem fra TCL AI, som gjør det mulig å bruke lydsystemet uavhengig av skjermen.

C7 kommer med Dolby Vision® HDR-teknologi, som gir et særdeles lyst og levende bilde, og et Dolby Atmos® lydsystem som, sammen med en 360-graders lydplanke levert av Harman Kardon, gir TV-ens volum og lydkvalitet ekstra styrke, og resulterer i en altoppslukende lydopplevelse. Den fjernstyrte mikrofonen, som er en del av det innebygde smart-lyd-systemet, gjør det enkelt for brukeren å finne innehold ved hjelp av enkel stemmekontroll.

I tillegg ble TCL UHD Smart TV Cityline Series C76 lansert i Europa denne måneden, en modell som nylig vant EISA-prisen for «Beste kjøp LCD TV 2018-2019» for 55-tommeren.

TCL Living Window Series

Den nylig introduserte TCL Living Window-serien er spesielt rettet mot sofistikerte forbrukere som elsker kunst og kultur. TV-en tilbyr en perfekt sammensmelting av kunst og kunstig teknologi, som sømløst blander seg med ulike typer personlig smak.

Living Window er en 4K QLED TV med maskinvare fra Onkyo, som støtter overlegen bildekvalitet gjort mulig av Dolby Vision®, og suveren lyd via Dolby Atmos®-lydsystemet. Serien består av fire ulike modeller – Art Deco, Abstracy Beauty, Modern Simplicity and Oriental Elegance, som hver for seg reflekterer kunstneriske ideer introdusert av henholdsvis Art Deco, kubismen, Piet Mondrian og orientalsk kunst.

Living Window kan ta seg av ethvert aspekt ved forbrukernes hverdagsliv ved hjelp av det innebygde systemet for kunstig intelligens (AI), noe som gjør TV-en til en virtuell, personlig assistent som kan koordinere alt fra alarmer og værmeldinger, til trafikkmeldinger og kalendere. Et enkelt, stemmestyrt kommandosystem gjør det lett for brukeren å nyte en rikholdig meny bestående av både lyd og bilder, som musikk, filmer og spill. TV-en leveres også med et såkalt Hjemme-galleri, en rikholdig kunstressurs bestående blant annet av et bibliotek med kjente, eldgamle kinesiske kunstverk, i tilegg til moderne kinesisk kunst, og kunstverk fra andre land.

Living Windows-serien er tilgjengelig i 65 tommer for modellene Art Deco, Abstract Beauty og Modern Simplicity, mens Oriental Elegance kommer i 55 tommer.

FORTSATT STERK VEKST I 2018

TCL opprettholder sin posisjon som en verdens tre ledende TV-produsenter, og opplevde sterk forretningsvekst i 1H 2018.

I første halvdel av 2018 nådde TCLs samlede salg av LCD-TV-er 13 173 307 enheter, en økning på 37.2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Selskapet noterte seg en omsetning på 2.68 milliarder dollar (22.5 milliarder kroner med dagens kurs), en økning på 23.7 prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

TCL ønsker også å generere et større overskudd gjennom segmenter som smart internett-TV, smart AV, smarthjem og reklameskjermer. I juni i år ble navnet på TV-divisjonen endret fra TCL Multimedia til TCL Electronics.

I februar 2018 oppnevnte TCL Neymar Jr. som global merkevarerepresentant, noe som gjør at selskapet når enda flere sports-elskere globalt. TCLs sportssamarbeid med FIBA,  som trådte i kraft i juni i år, er enda et eksempel på selskapets arbeid for å bringe det globale samfunnet nærmere hverandre.

I mai i år introduserte TCLs datterselskap, CSOT, enda en 11-generasjons produksjonslinje for skjermpanel, også kjent som t7, med en investering på 6.27 milliarder dollar (52,4 millioner kroner med dagens kurs) i bunn. Den vil i hovedsak brukes til å lage 8K-skjermer i størrelsene 75, 70 og 65 tommer.

IKEA Trådfri kontrollsett

Slå av og på

Gjør dum elektronikk litt smartere. Spesielt sammen med Trådfri Gateway.

IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port til det smarte hjem

Vil man ha mest mulig ut av sine Trådfri smarte hjem-produkter, kommer man ikke utenom Trådfri Gateway.

IKEA Trådfri dimmesett

Smart pære for nybegynnere

IKEA Trådfri dimmesett er lett å komme i gang med. Men er ikke spesielt smart på egenhånd.

Lyssterk Leica 35mm

Her er den første vidvinkelen til Leica SL fullformatkameraer

MWC 2019: Nye PC’er fra Lenovo

MWC er ikke bare en mobilmesse. Lenovo hadde også pc'er til både jobb og fritid.