Her åpner Skandinavias første 5G-pilot

(Kongsberg, 8. november 2018) Telenor åpnet i dag Skandinavias første 5G-pilot på Kongsberg. Piloten blir et testlaboratorium for framtidens supernett.

Begivenheten foregikk under teknologi- og innovasjonskonferansen Kongsberg Summit, og er en milepæl i norsk telekom-historie.

– I Telenor har vi forberedt oss for 5G i flere år, og nå kan vi endelig dele teknologien med familier og virksomheter i teknologibyen Kongsberg. Nå ser vi frem til å teste ut og lære mest mulig sammen med pilotkundene, forteller Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.

Utviklingen av mobile nettverk går raskere enn noen gang – med nye generasjoner omtrent hvert tiende år siden analogt NMT (1G) kom i 1981. I 2012 lanserte Telenor 4G etterfulgt av 4G+, og ifølge Speedtest fra Ookla har Telenor i dag verdens raskeste mobilnett. Nå starter Telenor testingen av 5G på Kongsberg.

– 5G er ikke kun en ny generasjon mobilnett, men åpner opp et enormt potensiale innenfor data og telekom og vil forbedre de aller fleste tjenester og løsninger, uavhengig av bransje. Når vi nå har åpnet Skandinavias aller første 5G-pilot på Kongsberg, har vi fått på plass en fleksibel verktøykasse for å ta digitalisering et steg videre, både i Norge og andre land hvor Telenor opererer, sier Brekke.

Pilotprosjektet på Kongsberg

Telenors pilotprosjekt tilbyr utvalgte innbyggere på Kongsberg tilgang til fremtidens teknologi, og denne testingen vil vare frem til sommeren 2019. I starten vil fem utvalgte familier få levert bredbånds- og TV-tjenester via 5G i sine hjem. Deretter kan flere kunder bli koplet på i løpet av pilotperioden. I tillegg er flere virksomheter involvert, deriblant Coop, Stiftelsen Norsk Luftambulanse og Applied Autonomy.

– Vi begynner i Kongsberg og vil utvide med flere pilotsteder i 2019, og forbereder oss på gradvis å rulle ut 5G fra 2020, sier Bjørn Ivar Moen, konstituert leder for Telenor Norge.

5G åpner for uante løsninger

Sammenlignet med 4G er 5G en langt mer avansert og innovativ teknologi, med enda mer kapasitet, høyere hastigheter og raskere responstid. 5G vil gi nordmenn tilgang til egenskaper og tjenester som aldri før har vært tilgjengelig. Den nye mobilteknologien vil gi fiberoptisk kommunikasjonshastighet og gjøre det tilgjengelig i lommen din.

– 5G-teknologien vil fundamentalt endre flere samfunnskritiske operasjoner som trafikkavvikling, helsetjenester og viktige kommunikasjonstjenester som nødkommunikasjon, sier Moen.

Telenor 5G
Kardiolog Henrik Brun fjerndiagnostiserer konsernsjef Sigve Brekke, og viser med det ett av områdene 5G kan anvendes til. Foto: Martin Fjellanger.

Digital transformasjon

5G-nettet vil bestå av såkalte skivedelte nettverk, som egentlig er flere separate nett. Disse nettverkene kan tilpasses ulike behov på en helt ny måte og fungere som om de er egne nett, til tross for at de tilhører ett helhetlig 5G-nettverk. Vi kan dermed forvente oss høye hastigheter, minimale forsinkelser og et mer pålitelig nett.

– Fordi 5G-nettet er lynraskt, stabilt og sikkert, kan det dramatisk forbedre samfunnsnyttige tjenester. Det nye nettet blir en driver i den digitale transformasjonen til fremtidens IKT-samfunn, og vi gleder oss til å fortsette reisen, forteller Moen.

Veien til 5G

Null-G: Den første mobiltjenesten i Norge skulle egentlig ha det velklingende navnet Offentlig Landmobil Tjeneste, men fikk raskt tilnavnet «Donaldtelefonen» etter lansering i 1966.

1G: I 1981 lanseres NMT-nettet, og mobiltelefonen appellerer plutselig til både jappetidens børsmeglere og andre som kan ha bruk for å ringe, enten de er på hytta, i bilen eller på flyplassen.

2G: Den første tekstmeldingen, sendes 3. desember 1992, og inneholder følgende beskjed: «Merry Christmas». I 1993 lanseres det globale GSM-systemet i Norge, og landet tar steget inn i den digitale tidsalderen.

3G: I dag oppleves det som en straff de få gangene man havner på 3G-nettet, men da det ble lansert i 2004 var teknologien revolusjonerende, og fartsopplevelsen ga brukerne bakoversveis. Dette året er det Nokia 2600 som selger flest mobiler i verden, med hele 150 millioner eksemplarer.

4G: Den fjerde generasjons mobiltjenester gir kundene endelig litt armslag. Nå er det fullt fokus på høykapasitetstjenester som mobilt bredbånd, MMS, videotelefoni og mobil-TV med HD-kvalitet.

5G: 8. november 2018 åpnet Telenor 5G-nettet i Kongsberg og dermed ble Skandinavias første 5G-pilot med ekte kunder lansert. Med en potensiell nedlastingshastighet mellom 1-10 Gbps er fremtidens nett langt raskere enn 4G. Den viktigste forskjellen ligger imidlertid i hvordan ulike brukergrupper kan få sine offentlige tjenestetilbud levert over nettverksløsninger som bruker ett og samme fysiske nett. Noen eksempler på bruksområder er selvkjørende busser, eHelse og produksjonsvirksomhet.

IKEA Trådfri kontrollsett

Slå av og på

Gjør dum elektronikk litt smartere. Spesielt sammen med Trådfri Gateway.

IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port til det smarte hjem

Vil man ha mest mulig ut av sine Trådfri smarte hjem-produkter, kommer man ikke utenom Trådfri Gateway.

IKEA Trådfri dimmesett

Smart pære for nybegynnere

IKEA Trådfri dimmesett er lett å komme i gang med. Men er ikke spesielt smart på egenhånd.

Lyssterk Leica 35mm

Her er den første vidvinkelen til Leica SL fullformatkameraer

MWC 2019: Nye PC’er fra Lenovo

MWC er ikke bare en mobilmesse. Lenovo hadde også pc'er til både jobb og fritid.