Nordmenn kjøper færre, men større TV-er

Når nordmenn først kjøper ny TV, går vi for de store skjermene, viser ferske bransjetall.

Nordmenn kjøper færre, men større TV-er 2

Noen større? Denne 116-tommeren fra Hisense kommer snart på testbenken - om vi får plass! (Foto: Geir Gråbein Nordby)

Hvert år legger bransjeforeningen Elektronikkbranshen frem tall for totalsalget av forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater. Og bransjetallene for første halvår 2025 viser en klar trend: færre, men dyrere produkter.

– Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter. Første halvår 2024 var situasjonen omvendt, med en nedgang på 3 prosent i volum og 8 prosent ned i verdi. Hvis man legger godviljen til, kan man tenke at vi i forhold til situasjonen på samme tid i fjor, nå ser en bedring, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Elektronikkbransjen.»

Han viser til at den svake kronekursen gir utslag i lavere nedgang i verdi enn i volum, og at også rentenedgang med påfølgende økning i boligsalget påvirker bransjen positivt.

– Spesielt innen store hvitevarer ser vi en god økning, sier Røsholm.

Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen. (Foto: Stian Sønsteng)

Fortsatt store TVer

Salget av TV er stabilt første halvår sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er store skjermer som selges, og 85 prosent av TV-skjermene er nå større enn 50 tommer, sier Røsholm.

Kjente TV-produsenter som Samsung og TCL har satset mye på store LCD TV-skjermer i ulike prisklasser. Denne høsten melder også den kinesiske TV-produsenten Hisense seg på i kampen om storskjerm-kundene. Det kan bety en spennende TV-sesong med mange interessante utfordrere.

Les også Nyhet: Hisense debuterer hos Elkjøp – med TV-er helt opp til 116 tommer Hisense TV kommer til Elkjøp fra høsten av, med et bredt utvalg av store TV-skjermer og projektorer.

Mobilsalget: nedgang i volum, økning i verdi

Salget av mobiltelefoner viser også en lignende trend, her er det en nedgang på 19 prosent i volum, mens verdien øker med 12 prosent.

– Nordmenn velger toppmodellene fra leverandørene, men kronekursen spiller nok også litt inn på omsetningsveksten, sier Røsholm.

Store hvitevarer opp

– De store hvitevarene har en volumøkning på 1,6 prosent, mens økningen i verdi er på 3,4 prosent, sier Røsholm. Totaltallene våre viser at folk hittil i år har kjøpt færre, men dyrere produkter.

Vask- og tørk-kategorien har en økning på nesten 8 prosent i volum og 4 prosent i verdi.

– De to vinnerne, med en økning i volum på henholdsvis 25 og 26 prosent, er kombinasjonsmaskiner med vask- og tørk, og tørketromler med varmepumpe, sier Røsholm.

Kjøleprodukter, både kjøl- og frys, har en nedgang på 4,5 prosent i volum.

– Vi ser også en god økning i antall reparasjoner. Dette forklarer vi med et ønske om å forlenge levetiden på produktene, i tråd med det grønne skiftet, men også det faktum at en reparasjon er billigere enn et nytt produkt, sier Røsholm.

Les også TEST: Samsung WD8400DK Combo (WD18DB8995BZT2) Den største kombi-maskinen i Samsung 8400-serien har en utrolig kapasitet og avansert teknologi, som til sammen endrer spillereglene for klesvask.

Småelektrisk litt ned

– Småelektriske produkter som helhet har en nedgang på 1,3 prosent i volum og 3,9 prosent ned i verdi, men her må vi huske at denne gruppen hadde en stor økning i første halvår i fjor, med 10 prosent i volum og 12 i verdi, sier Røsholm.

Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi

Det er imidlertid også her noen produktgrupper som utmerker seg med sterk vekst.

– Stavmiksere øker med 17 prosent i volum og 24 prosent i verdi, mens strykejern er populært, opp 86 prosent i volum og en dobling i verdi, sier Røsholm.

Bransjeaktørene har også meldt om sterk økning i salget av aircondition, vifter, samt slush- og iskremmaskiner, med bakgrunn av den varme sommeren.

– Juli var en varm måned i store deler av landet, så da var det nok behov for å kjøle seg ned, sier Røsholm.

Les også TEST: Ninja Slushi FS301EU Med Ninja Slushi tar du kontrollen over slushopplevelsen, og lager de ikoniske iskalde drikkene hjemme. Med perfekt konsistens og akkurat de ingrediensene du selv ønsker.

Kaffe selger godt

Kaffemaskiner selger godt, og hele kategorien har en verdiøkning på 19 prosent.

– Kaffetrakteren øker med 9 prosent i verdi, mens de helautomatiske espressomaskinene har en økning på hele 29 prosent i verdi, sier Røsholm.

Les også TEST: Ninja Luxe Café Premier Ninja Luxe Café Premier byr på espresso, filterkaffe, cold brew og automatisk melkeskummer i én maskin til en overraskende lav pris. Men holder kvaliteten følge med ambisjonene?
Les videre
Exit mobile version