YouTube fyller 20 år

For 20 år siden ble de første videoene lagt ut på det som siden har blitt en global medieindustri.

YouTube fyller 20 år 1

(Grafikk: Google)

Som så mange andre teknologihistorier begynte det som en spirende idé i en garasje i California, der det finnes flere startups enn biler i garasjene. I dag, 20 år senere, er YouTube blitt et globalt senter for kreativitet, kultur og underholdning med mer enn 2,5 milliarder brukere. Herunder mer enn fire millioner nordmenn hver måned.

Og de har nok å se på: Det totale antallet videoer på YouTube er 20.000.000.000.000 – eller 20.000 milliarder! Og det vokser med 20 millioner videoer om dagen.

Den aller første videoen, Me at the zoo, ble lastet opp 23. april 2005, da artige hjemmevideoer fant nye medieformater. Siden har veksten vært eksplosiv, og YouTube har utviklet seg til å bli en scene der innholdsskapere – ordet youtuber er nå blitt en yrkesbetegnelse – utfolder ideene sine og bygger globale fanbaser. På denne måten strekker YouTubes innflytelse seg inn i det moderne kulturlandskapet.

Jesper Vangkilde, dansk kommunikasjonssjef i Google, som eier YouTube, understreker den sentrale rollen innholdsskaperne spiller for YouTubes vedvarende relevans. «YouTube handler først og fremst om å gi alle en stemme.
Ideen om å demokratisere tilgangen til å lage og dele videoer har frigjort et enormt kreativt potensial – fra det lette og finurlige, til DIY, til tung utdannelse og språkkurs. Det er et enormt mangfold som gjør at de fleste kan finne noe som passer dem», sier Jesper Vangkilde.

«I dag ser vi at de mest suksessrike innholdsskaperne har produksjoner som nærmer seg filmbransjen på mange måter. De finner publikum, skaper historier, bygger virksomheter og setter dagsordener på måter vi ikke så for 20 år siden.»

YouTube på storskjermen

En av de siste store trendene på plattformen er at seerne flytter seg fra mobilen til den store skjermen i stua. Rundt halvparten av brukerne har nå tilgang til å strømme YouTube på TV-skjermen minst én gang i måneden. Dette gjør TV-en til den raskest voksende skjermtypen.

YouTube har også satt sitt preg på hverdagsspråket. Ord som unboxing, vlog og livestream har alle oppstått på YouTube, og i dag er disse ordene en del av hverdagsspråket.

Fakta om YouTube:

Les videre
Exit mobile version