Rapport varsler at kunstig intelligens bidrar til ekstraarbeid

Dårlig kvalitet fra språkmodeller skaper forvirring og ekstraarbeid som koster bedrifter millioner av kroner.

Rapport varsler at kunstig intelligens bidrar til ekstraarbeid 1

Bildet er (ironisk nok) laget med Gemini AI.

Mange bedrifter kaster seg på KI-bølgen i frykt for å falle bak konkurrentene og i håp om å spare penger. Men nå viser en rapport fra Harvard Business Review og Standford Social Media Lab at de i stedet skaper «workslop», eller jobbrelatert kluss. Dette skyldes at KI-generert innhold som ikke blir gjennomgått av mennesker, skaper forvirring i stedet for fremgang.

Problemet er at språkmodellene skaper innhold som ser polert og imponerende ut, men som er upresist og uklart. Ifølge Standfords pågående undersøkelse blant heltidsansatte i USA oppgir 40 prosent at de har mottatt slikt materiale i løpet av den siste måneden. De bruker deretter nesten to timer på å tolke og korrigere materialet, noe som skaper skjulte kostnader for bedriftene. For større organisasjoner anslås det at tusenvis av arbeidsdager har gått tapt og millioner av dollar har gått til spille.

Les også Nyhet: Innebygde begrensninger gjør generativ KI mer kreativ Papegøyens hemmelige sangbok: Forskere kan ha løst mysteriet om kunstig kreativitet. Den er ikke så forskjellig fra vår egen.

«Ekstraarbeid er det endelige resultatet av at bedrifter blindt implementerer verktøy som ikke fungerer, bare fordi en håndfull Silicon Valley-milliardærer hevder at chatboter er det nye internett», sier CNNs Allison Morrow.

Mer enn halvparten av de spurte sa at de følte seg irritert over å motta KI-generert materiale av lav kvalitet. Nesten en fjerdedel følte seg fornærmet. Kolleger som sendte slikt materiale, ble ofte sett på som mindre kompetente og pålitelige. Det betyr at KI kan skape splid i bedriften i stedet for å gjøre arbeidet mer effektivt.

Les også Nyhet: KI brukes til alt – inkludert hacking Late nettkriminelle bruker KI til å lage løsepengevirus.

«Bedriftene trenger ikke å slutte å investere i KI, men de bør kanskje supplere med en workshop eller to om hvordan de kan unngå å skape ekstraarbeid for andre. Og det må skje raskt. Forskningen viser at KI-arbeid skapt av latskap ikke bare sinker folk, det fører også til at kolleger mister respekten for hverandre», sier Lila Maclellan i Fortune.

Les rapporten hos Harvard Business Review.

Les videre
Exit mobile version