nyhet

Hi-Fi Klubben overgår seg selv på Øya

Spiller klubbmusikk med ekte 3D-lyd. Også med lyd fra taket.

Hi-Fi Klubben Øya 2018

Hi-Fi Klubben Øya 2018

Helt siden vi først hørte surroundlyd i formater som Dolby Atmos og Auro 3D har vi i redaksjonen forelsket oss i ekte 3D-lyd. Når det er gjort bra, vel å merke.

De siste årene har Hi-Fi Klubben hatt sin egen scene på Øyafestivalen, og i år er intet unntak. Vi snakker kraftige høyttalere fra B&W, som faktisk er hi-fi-høyttalere bygget om til å tåle belastningen til et PA-anlegg. Her får du over 110 dB med ekte hi-fi-lyd å danse til!

Ekte hi-fi-høyttalere er bygget om til PA-høyttalere. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

De tre foregående årene har man brukt høyttalere i alle hjørner, så man har lyd overalt. Men det var likevel bare stereolyd.

I år tar man konseptet til nye høyder. Bokstavelig talt. For i år har man koblet opp et ekte 9.1-system med objektbasert lyd. Det betyr at man omringes av en halvkule med tredimensjonal lyd. Med lyd både rundt og over hodet blir innlevelsen desto større enn med bare et stereolydbilde. Og med et lydanlegg til et par millioner kroner (miksebordet fra SSL koster over en million!), drar det absolutt skinnet av pølsa!

Her er høyttalere plassert både rundt og i taket, for en ekte 360-opplevelse. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Øyadeltakere kunne onsdag få med seg den britiske electronica-artisten Goldie, som hadde forberedt et helt sett forhåndskodet i Ambisonics, som er systemet som brukes på Hi-Fi Klubben-scenen. Flere DJ-er dukker opp gjennom programmet som varer til og med lørdag.

Lydtekniker Jose Ortega, som også jobber med Quincy Jones, viser oss hvordan Ambisonics fungerer. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Undertegnede var innom på dagtid onsdag og fikk en smakebit av anlegget. Massive Attacks Teardrop har aldri lått så stort, og på godlåta ABC av Jackson 5 kunne man gå rundt og høre instrumentene plassert på hvert sitt sted i rommet. Kult! Og ikke minst var lyden av en slik kvalitet som et grovkornet PA-anlegg bare kan drømme om.

Et miksebord fra SSL til over en million kroner fikser biffen! Foto: Geir Gråbein Nordby

 

Ambisonics

Formatet Ambisonics er ikke så ulikt Dolby Atmos, men likevel med noen viktige forskjeller. For det første er det, i motsetning til Dolby Atmos, av typen åpen kilde som alle kan bruke lisensfritt og gratis. I likhet med Dolby Atmos er det objektbasert lyd, men der hvor Dolby Atmos overfører diskret miksede høyttalerkanaler sammen med metadata om plassering i et lydbilde, så overfører Ambisonics ingen høyttalerkanaler. I stedet inneholder det digitale signalet en representasjon av selve lydlandskapet, som deretter dekodes til lytterens høyttaleroppsett. Utfallet for brukeren blir sammenlignbart med Dolby Atmos, ettersom byggesteinene i lydbildet henger i luften mellom høyttalerne, og ikke låter som det kommer fra selve høyttalerne.

Så er du på Øya i år? Sjekk ut scenen til Hi-Fi Klubben!

Les videre
Exit mobile version