Allerede i januar startet det japanske selskapet ispace sitt oppdrag «SMBC x HAKUTO-R Venture Moon». Det var en SpaceX Falcon 9-rakett som skjøt romfartøyet Resilience opp fra Cape Canaveral i Florida. I skrivende stund befinner det seg i bane rundt månen, og det er bare dager igjen til den planlagte landingen.
Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA bistår med oppdraget gjennom sitt nettverk av 35 meter dype romantenner. Fra kommandosentralen i Tyskland styres de tre antennene i Spania, Argentina og Australia. Under oppskytingen og den langvarige, men energisparende banen mot månen har ESA bistått med radiolinken til romfartøyet. Under landingen vil ESA spore månelanderen og levere telemetri (fjernmåling) som gjør at ispace kan bekrefte en vellykket landing.
Ombord på Resilience finnes også den lille månebilen Tenacious, som er bygget av selskapets datterselskap ispace Europe, med støtte fra Luxembourgs romfartsmyndighet. Månbilen skal brukes til å samle jordprøver av månens regolitt. Månbilens oppdrag styres fra kontrollsenteret i Luxembourg. Kommandoene sendes til ESA i Tyskland via antenner til månelandingsfartøyet Resilience, som videresender dem til månebilen. Data fra Tenacious, som bilder fra kameraene, sendes tilbake via samme link.
Her kan du se en dokumentar om utviklingen av månebilen:
Kilde: ESA