Apple til å utfordre Spotify og Wimp?

Ting tyder på at Apple er på vei med en strømmingstjeneste.

Da Apple lanserte iCloud i 2011, la de stor vekt på musikkbiten. Nå kunne man overføre hele musikkbiblioteket som var lagret på datamaskinen, virtuelt over til iPhone eller iPad. Musikken ble da strømmet via nettskyen, mens man slapp å bruke lagringsplass på selve enheten.

Noen ropte hurra, men brukere av tjenester som Spotify og Wimp trakk bare på skuldrene.

Nå tyder enkelte ting på at Apple vil utfordre disse tjenestene direkte, med strømmingstjenesten som man tror kan komme til å hete iRadio. Dette etter det har blitt oppdaget nye filer som ligger gjemt i iPad 4 og 5. generasjons iPod Touch.

Det har lenge vært ryktet at Apple kommer til å lansere en strømmingstjeneste for å gjøre iTunes mer konkurransedyktig i forhold til de stadig mer populære tjenestene som Spotify og Wimp, hvor du søker opp artisten, sangen eller spillelisten du ønsker, trykker play, og slipper å tenke noe mer over det. Ingen nedlasting, ingen kjøp, ingen fysisk fil lagret verken på enheten eller på datamaskinen din hjemme. Til en månedspris på rundt hundrelappen.

Oppdaget hemmelige knapper
Rykter rundt Apple er aldri noen mangelvare, og mange av dem går ikke i oppfyllelse. At ryktene om en strømmingstjeneste fra Apple nå kommer tilbake til overflaten trenger ikke bety noe. Bortsett fra at en kreativ bruker ved navn Austin Smith har oppdaget ”Radio” og ”Buy”-knapper begravet langt nede i en ”jailbreaket” iPad. Knappene har bilde av henholdsvis radiotårn og kjøp-nå-ikon.

Andre iPod-modeller har også innebygd radio og tillater å direkte kjøpe sanger du merker mens du hører på radio, men i følge nettstedet 9to5mac er disse knappene annerledes.

Det kan dermed hende det er hold i ryktene. Og det er ikke så rart om Apple ønsker å utfordre sin hovedkonkurrent Spotify på musikkfronten.

Hvordan ta markedsandeler?
Spørsmålet er hva Apple i så fall kan tilby brukerne som de ikke allerede får av Spotify, og her hjemme er også Wimp en ekstremt tøff konkurrent å overmanne. Selv om Apple nok bryr seg mer om verdensmarkedet, hvor Wimp er en dråpe i havet. Likevel, hvordan har Apple tenkt å ta kunder fra Spotify? Enda et jeg-også-produkt tviler vi på vil gjøre susen. Spotify har interaktiviteten med Facebook, noe Apple dermed nok må se langt etter. Hvordan skal Apple få til noe enda bedre? Kanskje høyere lydkvalitet? Og et enda bedre brukergrensesnitt via nettbrett og smartmobil er heller ikke å forakte. Uansett hva det blir til, er vi spent på hva – hvis noe – det blir til.

Les videre
Exit mobile version