Renault Twingo E-Tech Electric er en snerten småbil for byfolk og pendlere, som trenger en liten og rimelig elbil. Den nye modellen er en direkte arvtaker av originalen fra 1992, som skilte seg ut med sin særegne design og smarte romløsninger. I Norge fikk den aldri det store gjennombruddet, men rundt i Europa var den en populær småbil. Nå kommer den i helelektrisk variant til en pris som gjør elbilen tilgjengelig for folk flest.
Smart plassutnyttelse
Twingo E-Tech har fem dører som standard og et interiør med noen praktiske løsninger. Baksetene kan skyves individuelt, og passasjersetet foran kan legges ned for å få plass til lengre gjenstander.
Bilen er først og fremst laget for bykjøring, og den kompakte designen gjør den enkel å parkere og manøvrere i trange gater.
Digital og praktisk
I kupeen finner vi to skjermer: et 7-tommers digitalt instrumentpanel bak rattet og en 10-tommers berøringsskjerm midt på dashbordet. Toppversjonen har Renaults nye infotainmentsystem OpenR Link og dessuten Google innebygd, som gir tilgang til Google Maps med ladestopp i ruteplanleggingen, Google Assistant og Google Play.
Sikkerhetspakken inkluderer 24 førerassistansesystemer tilpasset bykjøring. Automatisk nødbrems, filholderassistent og adaptiv cruisekontroll med Stop&Go for køkjøring er alle på plass.
Beskjeden rekkevidde
Motoren på 60 kW er laget for å komme lengst mulig på det lille 27,5 kWh LFP-batteriet. WLTP-rekkevidden er på 263 kilometer, nok for daglige kjøreturer, men mindre praktisk for langturer. At den hurtiglader med maksimalt 50 kW understreker hvor kort Renault mener du skal kjøre. Journalisten har selv en eldre Nissan Leaf med 24 kWh batteri og 50 kW hurtiglading, og den er et mareritt på langturer. Riktignok er oppgitt rekkevidde vesentlig lengre på Renault-en, men få den litt opp i fart på motorveien, så tenker jeg du skal se at rekkevidden dropper som en stein. Så, ja, dette er en ren bybil.
Til sammenligning er Hyundai Inster oppgitt til å kjøre inntil 370 km fra et batteri på 49 kWt, og med 120 kW hurtiglading. Den ligger omtrent i samme prisklasse som Twingo E-Tech.
Standardversjonen av Twingo E-Tech har 6,6 kW hjemmelading, som fyller batteriet på drøyt 4 timer fra 10 prosent. Med tilleggspakken Advanced Charge får du 11 kW.
Med på kjøpet får du også V2L-funksjon (Vehicle-to-Load), som lar deg bruke bilbatteriet som strømkilde til elektriske enheter med effekt opptil 3,7 kW. Det spørs om du vil det, med et så lite batteri.
Rimelig startpris, men nordmenn må vente
Twingo E-Tech electric lanseres med en startpris på under 20.000 euro i Europa, altså under 250 000 norske kroner før avgifter. Norske priser er ennå ikke fastsatt, og bilen kommer til Norge noe senere enn resten av Europa.
Twingo E-Tech kommer i to utstyrsvarianter
Du kan velge mellom to utstyrsvarianter. Evolution har 16-tommers felger, 7- og 10-tommers skjermer med Android Auto og Apple CarPlay, automatisk nødbrems, filholderassistent, skyvbare bakseter og parkeringssensorer bak. Techno legger til OpenR Link med Google innebygd, adaptiv cruisekontroll med Stop&Go, énpedalskjøring, automatisk klimaanlegg, ryggekamera og et lydanlegg med seks høyttalere.
Bilen leveres i fire farger: Rød, grønn, mangogul og svart. Designen minner om originalen, men med oppdatert utseende, blant annet med noen sjarmerende frontlykter.
Salgsstart i Europa skjer tidlig i 2026, med norsk lansering noe senere.
Mer info: renault.no
