Wimp deler ut hi-fi-pris

Lyd & Bilde er med i juryen!

Da jeg først fikk høre at strømmetjenesten Wimp ville dele ut sin egen hi-fi-pris for eksepsjonelle lydproduksjoner, ble jeg opprømt. Og da jeg hørte at alle sjangere skulle vurderes, var det to tanker som slo meg: Finnes det moderne, norske pop- og rockproduksjoner i det hele tatt med stort nok dynamikknivå til å faktisk låte bra på et lydanlegg av god kvalitet? Og i så fall, er det mulig å vri trenden vekk fra lydnivåkrigshælvete som har eskalert siden 1990-årene, ved å hedre de som satser på å skru god lyd framfor en sjukt forbanna ”høy” lyd på opptakene sine?

Om lydnivåkrigen ikke er kjent for deg, kan du lese artiklene ”Lydkvalitetens skandaløse forfall” her, og den litt vel naive ”Avtar lydnivåkrigen?” her.

Hvis vi skal tro den avdøde grunnleggeren av Stereophile, J. Gordon Holt, så skal det godt gjøres. «Holts lov» tilsier nemlig at jo bedre opptaket er, desto verre er den musikalske fremføringen – og omvendt.

Gudskjelov har denne påstanden fra tid til annen vært gjort til skamme. Et nylig kremeksempel er Thomas Dybdahls nyeste album ”What’s Left is Forever”, som han slapp eksklusivt på Wimp i en egen, umastret hi-fi-versjon i tillegg til originalen.

Albumcoveret til «What’s Left Is Forever»

Derfor er jeg optimistisk til den nye prisutdelingen. Så optimistisk, at da jeg ble spurt om jeg ville være med i juryen, var jeg ikke i tvil!

Wimp – strømming i ekte hi-fi-kvalitet
Strømmetjenesten Wimp er den eneste i Norden som via sitt HiFi-abonnement har sluppet musikken løs i ekte CD-kvalitet (FLAC/ALAC). Det går selvsagt ikke upåaktet hen av en hi-fi-nerd som meg selv og mine arbeidskolleger. Og gudskjelov er det flere som setter pris på god lyd, for i følge Wimp er det tusenvis av brukere som har oppgradert til abonnementet Wimp HiFi, som koster 199 kroner pr. måned, dobbel pris av vanlig Premium-abonnement.

Pris til beste produksjon
Hi-Fi-prisen 2014 deles ut på festivalen by:Larm, til den beste musikkproduksjonen i 2013. Den skal deles ut til beste norske produksjon, beste svenske produksjon og beste danske produksjon.

Kriteriene favner alle sjangre, og det viktigste er at ”albumet skal være produsert med kjærlighet for lydkvalitet.” Det skal være skapt med nordiske hender og ører, produsert, innspilt og ferdigspilt i Norden. Det betyr blant annet at Thomas Dybdahls nevnte album dessverre er diskvalifisert, da det ble innspilt og produsert i USA (The Village Studios ved Larry Klein).

– Det må gjerne også være ”ny” lyd, noe som peker framover, ikke er gjort før, men som også låter bra sett fra faglig standpunkt. Det vil si hvordan det er innspilt, mikset og mastret, sier juryleder Pål Bråtelund.

Prisen tildeles alle som har vært del av produksjonen, fra komponist og låtskriver til miks- og masterteknikere, produsent, plateselskap, designer, artist og musikere.

Juryen
Juryen består av juryleder Pål Bråtelund, produktutvikler og ansvarlig for Wimp HiFi, Sveinung Rindal, global Wimp-redaktør, Kristin Winsens fra NRK, Francine Gorman fra Nordic Playlist, og altså undertegnede for Lyd & Bilde.

Les videre
Exit mobile version