Extended Reality er en samlebetegnelse for Virtual Reality, Aumented Reality og Mixed Reality, altså briller der du ser et helt kunstig miljø, der du kan se digital informasjon på toppen av det virkelige miljøet, eller der du kan oppleve 3D-objekter i rommet. Nøyaktig hvor på skalaen Galaxy XR befinner seg, er litt uklart.
Hodesettet er det første produktet basert på Android XR-plattformen som er utviklet av Samsung, Google og Qualcomm i fellesskap. Plattformen er designet for å kunne brukes i forskjellige formater, fra hodesett til briller. Den er basert på åpne standarder for å gjøre det enklere for utviklere å lage apper. Alle nåværende Android-apper fungerer imidlertid direkte, selv om de ikke er tilpasset formatet.
Produktet har Gemini AI integrert, noe som skal gjøre det mulig å lære mer om det du ser. Du skal kunne hente opp videoer som gir mer informasjon, eller bare tegne en sirkel rundt noe du ser (Circle to Search) i den virkelige verden og få informasjon om det.
Med 3D-funksjoner vil folk kunne utforske attraksjoner i nærheten på Google Maps på en helt ny måte. Det skal også være mulig å forvandle 2D-bilder og -videoer til 3D for å få en ny opplevelse. Adobes Project Pulsar for redigering av filmer i 3D. Og selvfølgelig kan du spille XR-tilpassede spill.
Ved hjelp av sensorer, kameraer og prosessorer kan Galaxy XR følge bevegelsene til hodet, hendene og øynene dine. Hodesettet skal være komfortabelt, ettersom trykket fordeles mellom pannen og bakhodet. Siden batteriet ikke sitter i hodesettet, er det gjort så lett som mulig.
Foran øynene dine er 4K mikro-OLED-skjermer, det er to toveis høyttalere og seks mikrofoner. Galaxy XR veier 545 gram og har en batterilevetid på 2-2,5 timer. På innsiden er det en Snapdragon XR2+ Gen 2-brikke som styrer alt.
Pris og tilgjenglighet
Samsung Galaxy XR slippes nå i Korea og USA pg koster der 1 800 dollar.
