Nyhet

Relanserer «dum» Nokia 2660 til et yngre publikum

Relansert flipptelefon skal appellere til TikTok-generasjonen.

Målgruppen er Gen Z og millennials, og Nokias redesignede flipptelefon 2660 henvender seg til dem av en helt spesiell grunn. Blant unge mennesker (opptil rundt 35 år), og da særlig i USA og Asia, har det nemlig blitt populært å bytte ut smarttelefonen med en «dum» telefon.

Ifølge Counterpoint Research sto såkalte «feature phones» i fjor for 2% av salget på det amerikanske markedet, og salget er på vei opp. Samtidig faller salget av smarttelefoner. Og det er de unge som står bak trenden.

Den grønne fargen har fått navnet Lush Green av produsenten. (Foto: HMD Global OY)

Her handler det om å begrense skjermtiden for å beskytte seg mot stressorer og i stedet legge til rette for et liv med rom for fordypning, og ikke minst større fokus på nære relasjoner. Derfor er det ingen varsler i sikte og heller ikke tilgang til sosiale medier.

Mobilene har et kamera som tar trendy, kornete Y2K-bilder, og det nærmeste man kommer underholdning er det klassiske spillet Snake, en FM-radio og en MP3-spiller. Den har også innebygd lommelykt slik at man kan lese en bok, noe som kanskje kommer mer naturlig når man ikke har tilgang til nettsurfing.

Fargene er til gjengjeld langt fra kjedsommelige. Mobilen fås i de to sprakende fargene «Lush Green» og «Pop Pink».

Nokia 2660 kommer i to spreke farger. (Foto: HMD Global OY)

Klapptelefoner er en hit

Nokia, som i dag produserer sine mobiler på lisens av finske HMD Global, har kastet seg på en bølge der unge mennesker på blant annet TikTok simpelthen etterlyser flipptelefoner. Hashtaggen #bringbackflipphones har nå hele 49 millioner visninger. Også selv om man ironisk nok ikke kommer inn på TikTok med en såkalt «dumbphone».

Prisen er imidlertid svært konkurransedyktig. HMD Global kunngjorde i fjor at de trekker seg ut av luksusmarkedet og satser i stedet på telefoner i rimeligere prisklasser. Og den nye Nokia 2660 selges da også til en pris på 999 kroner.

At mobilene kommer på markedet akkurat nå, rett før festivalsesongen skyter igang, er neppe en tilfeldighet. Om telefonen skulle forsvinne i en moshpit, er det fort gjort å kjøpe en ny uten at det går spesielt hardt utover økonomien. En annen festivalvennlig funksjon er batteriet, som vil kunne vare i flere dager.

Klapptelefoner brukes i all hovedsak til samtaler. (Foto: HMD Global OY)

 

Spesifikasjoner

Les videre
Exit mobile version