Mens nettbrettsalget stuper, øker kamerasalget

Nordmenn skal fremdeles ha ny tv, men er ikke like opptatt av nytt nettbrett, viser nye bransjetall.

Mens tv-salget holder seg ganske stabilt, falt salget av nettbrett med over over 80 prosent, i følge ferske tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Innsamlede tall fra innsalg i første halvår 2015, viser en liten nedgang på tre prosent i antall solgte tv-apparater, mens omsetningen i kroner er stabil.

Verre er det for nettbrett og mobil, som falt med 83,5 og 29 prosent første halvår.

De skal sies at tallene ikke forteller hele bildet, for tall fra Apple som mange mener er den største aktøren, er ikke med i bransjetallene.

Men salg og omsetning av smartklokker og treningsarmbånd, øker voldsomt.

Da ser det bedre ut for smartklokker og treningsarmbånd, som i følge kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo, har doblet salget sammenlignet med fjoråret – og hodetelefoner som det ble solgt inn 625.000 stykker av. Og da snakker vi hodetelefoner, ørepropper er ikke med i statistikken.

For tv er det interessant at størrelsen øker, folk flest kjøper helst tv mellom 55 og 65 tommer, og mange foretrekker de nye 4K-apparatene, med fire ganger så skarpt bilde som vanlig HD-tv. Mens salget av 4Ktv stod for én prosent av fjorårets solgte apparater, er andelen 15,3 prosent hittil i år.

Salget av systemkameraer fortsetter å falle, men kompaktkameraer øker for første gang på lenge, og det er de dyrerere kameraene som øker aller mest, og drar omsetningen opp 10 prosent for første halvår.

Actionkameraer øker fortsatt, langt med 83 prosent i volum.

Les videre
Exit mobile version