Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Første titt på Philips OLED

Den mest imponerende TV-en her på IFA er en det faktisk går an å kjøpe.

Skrevet av / 04.09.16 - 13:53
Første titt på Philips OLED

IFA-messen er som vanlig full av spennende TV-skjermer, men ofte dreier det seg om veldig store og/eller dyre modeller hvor produsentene skal flekse sine teknologiske muskler. Et eksempel er Sonys 100 tommers flaggskip ZD9, som skal koste hele 650.000 kroner!

For folk flest vil nok Philips sitt nye flaggskip 55POS901F være langt mer interessant. Her snakker vi om en riktig flott allround-TV som er (såvidt) innen rekkevidde prismesssig: For rundt 35.000 kroner får du en 55” OLED-TV med Ultra-HD oppløsning, HDR-støtte og ikke minst Ambilight!

Vi fikk den nye OLED-skjermen demonstrert av Danny Tack, som har vært Philips og TP Visions TV-guru i mange år. Mens Samsung og LG argumenterer heftig om hva som er best av LCD og OLED, mener Danny Tack at begge teknologier har sine fordeler og ulemper – men at vektskåla tipper i retning av OLED for øyeblikket.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tack trekker spesielt frem at OLED i motsetning til LCD er ”self-emissive”, det vil si at pikslene avgir både lys og farger og derfor ikke behøver gjennomlysning. Dette gir svært mange fordeler, deriblant bedre innsynsvinkel, mer naturtro farger og perfekt svartnivå, mener han. Men OLED har også en ulempe, og det er begrenset lysstyrke.

Eksempel på forskjellene mellom SDR (Standard Dynamic Range) og HDR (High Dynamic Range).
Eksempel på forskjellene mellom SDR (Standard Dynamic Range) og HDR (High Dynamic Range).

Lysstyrke har blitt ekstra viktig med introduksjonen av HDR – High Dynamic Range. Video i HDR-format har større kontrastområde, med langt flere nyanser – spesielt i den lyse enden av spekteret (tenk flammer, lysrefleksjoner, solen og skyene på himmelen). For å gjengi dette må TV-skjermen ha tilstrekkelig lysstyrke, målt i ”nits”, og det er altså her at OLED har noen utfordringer.

Philips-skjermen er innenfor kravene til OLED (540 nits innenfor et begrenset område) men det er likevel et stykke igjen til de beste LED-LCD skjermene, som klarer over 1000 nits. Med maks lysstyrke på hele skjermoverflaten vil forskjellen være enda større. Dette kunne vi også bekrefte da vi testet den første OLED-skjermen med HDR, LG OLED65E6.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her forteller Danny Tack at de har lagt vekt på god bildebehandling, deriblant såkalt tone mapping, for å utnytte lysstyrken maksimalt. Resultatet ser imponerende ut: Selv om Philips-skjermen mangler litt nyanser i de aller lyseste partiene av bildet sammenlignet med dyre bak-LED skjermenr som Panasonic 65DX900, er det betydelig bedre enn mange LCD-skjermer vi har sett.

Det OLED-skjermen eventuelt måtte mangle av lys, tar den igjen i den mørkere enden av skalaen. Svartnivået er formidabelt og skaper en utrolig kontrast og dybdefølelse. Scener med fyrverkeri på mørk himmel blir bokstavelig talt som ”natt og dag” sammenlignet med en tradisjonell LCD ved siden av. Derfor er det ikke overraskende at Danny Tack mener OLED utgjør det meste kompromisset i øyeblikket.

Ambilight
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Mange lurer nok også på hvordan en OLED-skjerm med Ambilight ser ut i levende live. Vi kan røpe at det ser riktig lovende ut: De som har erfaring med OLED og andre-skjermer med høye bildekontrast, vet at de kan fremkalle en viss øyetretthet over tid – spesielt når man betrakter bildet på kveldstid og/eller i et mørklagt rom. Når Ambilight-diodene lyser opp veggen bak med matchende farger, kan det være med på å skape en mer behagelig og virkelighetstro bildeopplevelse. Mange av de som har blitt vant med Ambilight, har vanskelig for å gi slipp på det.

Designmessig er Philips-skjermen som forventet meget slank og flott, med glatt bakside og små diskré føtter. Vi fikk ikke anledning til å høre lyden fra 6.1 høyttalerløsningen, men vi kommer tilbake til det, og mye mer, i en snarlig test av Philips 55POS901F.

Audun Hage
(f. 1981): Redaksjonssjef. Audun ble ansatt som journalist hos Lyd & Bilde i 2004 og har spilt en aktiv rolle i utviklingen av L&B som magasin og nettsted. Audun er ekstremt kvalitetsbevisst, og kjent for sine kresne ører og skarpe blikk. Som redaksjonssjef holder han et våkent øye med alt journalistene skriver. Han er også ansvarlig for Lyd & Bildes TV-tester.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Lyd & Bilde
Scroll to Top