Høyttalerne har vi nylig dekket i en nyhetssak, så alle som vil lese seg opp klikker bare på saken i feltet under.
Men selv uten noen forkunnskaper, er det vanskelig å ikke la seg imponere av hva Audiovector har fått til med R10 Arreté.
De høye fireveis gulvstående høyttalerne, ble vist for presse og publikum under High-End 2025 i München, og drevet av en 150 watter fra Soulution, klarte Audiovector kunststykket å få publikum til å holde kjeft. Vanligvis er det alltid noen som absolutt må diskutere hotellet de bor på, eller at de nylig var på en annen demo, og da er det ikke alltid like lett å konsentrere seg om det som foregår i rommet.
Men her var det tyst.
Kanskje var det det mektige koret fra Pirates of The Carribean som stilnet forsamlingen, for jeg tror de fleste glemte tid og sted. Lydbildet var mektig stort, og dynamisk. Det var en dybde der som minnet mer om å være på konsert, enn en high-end-messe, og med Espen Eriksen trio til slutt, flyttet rett og slett studioet inn i demorommet.
Det er godt gjort, for rommene på MOC i München er ikke særlig tilgivende akustisk sett.
R10 Arreté er grunnleggende bygget opp med to AMT-diskanter i en åttetallformet ramme. De spiller i sitt eget åpne kammer etter Audiovectors Zero Compression-prinsipp, og en mellomtone sitter alene i sitt eget lukkede kammer med demping på innsiden.
De to frontmonterte basselementene strekker seg mot dybden i musikken, og har sin egen portede åpning i bunnen.
Der er det en åpning til, nemlig til de åtte femtommers basselementene, i serie, som som har en transmisjonslignende kanal opp innsiden, som leder bassenergien fra baksiden av elementene ut gjennom porten under.
De som har lest saken i lenken over, vet at R10 Arreté har Audiovectors Freedom jording – Freedom 2.0 – som i oppgradert utgave demper mer av den høyfrekvente støyen, i følge Mathias Ribe hos Audiovector.
Høyttalerne har forresten den samme bryteren for tilpasning til forsterkerens dempefaktor, men det vet selvsagt alle som leste saken i lenken over.