B&O taper fortsatt millioner

Det er stadig røde tall i regnskapet. Men B&O Play-merket er på rett kurs.

(Foto: Produsenten)

Bang & Olufsen leverte i dag sitt årsregnskap for 2015-16, og det ser svart ut – eller rettere sagt rødt.

Den 90-årige virksomheten endte med et underskudd på 259 millioner kroner. Sammenlignet med fjorårets overskudd på 70 millioner ser det ikke bra ut. Men det er faktisk snakk om en stor forbedring, når man tilføyer til regnestykket at B&O solgte sin bilstereodivisjon i fjor til Harman-konsernet. Uten frasalget ville resultatet i 2014-15 vært på rundt 1 milliard kroner i minus. Så alt i alt har B&O blitt bedre på å tjene penger. Men fortsatt ikke gode nok.

Hos B&O mener styreleder Ole Andersen, at selv om resultatet fra 2015-16 ikke er tilfredstillende, er virksomheten nå godt rustet til å nå sine økonomiske mål fremover.

B&O Play styrer skuta 
Vi kaller gjerne B&O et hi-fi-merke, men i virkeligheten utgjør lyd-elektronikken kun fire prosent av omsetningen. I tillegg kommer høyttalerne som regnes separat, og utgjør 18 prosent av omsetningen. TV-avdelingen utgjør nå 32 prosent av omsetningen (et fall fra 47 prosent i fjor), mens det mer «ungdommelige» undermerket B&O Play er på toppen av lista med 37 prosent av omsetningen.

Målt i kroner ble omsetningen i 2015-16 3,2 milliarder kroner. Det er 344 millioner bedre enn året før. Her er suksessen med B&O Play tydelig. Omsetningen på B&O Play økte nemlig med 56 prosent i 2015-16, mens hovedmerket gikk ned sju prosent.

Les også: BeoPlay A1 selger som ferskt brød

Det billigere og mer ungdommelige B&O Play-merket er den store helten i regnskapet.

Optimismen er tilbake
Selv om et underskudd på 259 millioner ser dårlig, og B&O-aksjene startet dagen med å falle seks prosent, er optimismen langt høyere enn etter forrige regnskap – der aksjekursen nesten gikk ned mer enn 20 prosent. Ved frokosttid var aksjen så og si tilbake ved nivået fra før offentliggjørelsen. Dermed har ikke Qi Jianhong mistet penger på B&O-aksjene han kjøpte på mandag.

Nye folk ved roret
I regnskapet kan man også lese om endringer i ledelsen. Den største forandringen er at selskapets øverste sjef, Tue Mantoni, i juli ble erstattet av Henrik Clausen, som kom fra Telenor.  Men det har også skjedd andre interessante endringer i styret. Blant annet ble to sterke faglige profiler valgt inn i styret av medarbeiderne. Det gjelder lyddesigner Geoff Martin og Brian Bjørn Hansen, som er leder av avdelingen som står bak integrering av produkter i hjemmet.

Les videre
Exit mobile version