Pioneer står nå på egne, spinkle ben

Hi-fi-alliansen er brutt: Pioneer og VOXX / Premium Audio Company går hver til sitt. Sett i bakspeilet handler det mest om bilstereo.

Pioneer står nå på egne, spinkle ben 1

Den korte, men betydningsfulde alliansen mellom Pioneer og Premium Audio Company er over. Bruddet skjer i kjølvannet av at begge selskapene har fått nye eiere med hovedfokus på bilindustrien, noe som reiser spørsmål om fremtiden for de klassiske hi-fi-produktene.

I en verden i stadig endring for de klassiske hi-fi-produsentene, er nok et kapittel nå avsluttet. Premium Audio Company (PAC) – et datterselskap av VOXX International, som ble etablert i 2020 og eier merker som Klipsch og Onkyo – har meddelt at lisensavtalen med Pioneer Corporation ikke vil bli fornyet.

Avtalen, som ble inngått i 2021 i forbindelse med PACs oppkjøp av Onkyo, ga PAC rettighetene til å utvikle og selge hjemmekinoproducter under navnene Pioneer og Pioneer Elite. Dette skapte en felles utviklingsplattform for AV-mottakere fra både Onkyo, Integra, Pioneer og Pioneer Elite, noe som resulterte i produkter som delte en betydelig mengde teknologi under panseret.

I en e-post til distributører og forhandlere beskrives bruddet som en «gjensidig beslutning» – en diplomatisk formulering som signaliserer slutten på et partnerskap som, selv om det var kort, samlet noen av bransjens mest kjente navn.

Les også Nyhet: Onkyo relanseres Nye eiere har ambisjoner for Onkyo.

For forbrukerne betyr dette at de tette teknologiske båndene mellom merkene nå brytes. Utviklingen av kommende Pioneer- og Pioneer Elite-produkter for hjemmekino går tilbake til Pioneer Corporation selv.

Det er viktig å understreke at bruddet kun gjelder hjemme-AV-divisjonen. Pioneers anerkjente produkter innen bilstereo, hodetelefoner og profesjonelt DJ-utstyr har hele tiden vært en del av Pioneers morselskap.

Er hi-fi bare et vedheng?

Årsaken til bruddet skal søkes i de store omveltningene de siste månedene. Begge selskaper er nylig blitt kjøpt opp av selskaper som har teknologi til bilindustrien som sitt primære forretningsområde. Pioneer Corporation ble i juni kjøpt opp av CarUX, en spesialist på «smarte cockpit-løsninger», mens PAC er et datterselskap av VOXX, som i april ble kjøpt opp av bilteknologikonsernet Gentex.

Dette reiser en nærliggende mistanke: Hvor mye betyr hjemme-hi-fi egentlig i det store spillet? Man kan lett få den tanken at de nye eierne har vært mer interessert i tilgangen til bilprodusentene enn i å selge surround-mottakere.

Historien har en lignende og veldig tydelig forgjenger. Da Samsung i 2016 kjøpte det enorme Harman-konsernet, som eier merker som Harman Kardon og JBL, var det ikke forsterkere og høyttalere til stuen som trakk. Den offisielle meldingen understreket potensialet i «automotive and connected technologies». En titt i Harmans regnskap for samme år bekrefter bildet: Omtrent 65 prosent av hele konsernets omsetning kom fra salg direkte til bilprodusenter. Hjemmeproduktene fulgte med i handelen, men det var teknologien og kundene i bilindustrien som var den virkelige gullgruven.

Les også : Samsung kjøper Harman Koreanerne har betalt 55 milliarder kroner kontant for det hederskronede audio-konsernet.

Spørsmålet er om vi vil se en gjentakelse. Vil de nye eierne av CarUX investere de nødvendige ressursene i å utvikle nye Pioneer-produkter til hjemmekino, eller vil de la den delen av virksomheten visne bort til fordel for mer lukrative kontrakter med bilindustrien?

Foreløbig er fremtiden for Pioneers plass i hjemmekinoen usikker. I mellomtiden vil PAC, ifølge dem selv, fokusere på å «utvikle våre kjernemerker» og har forsikret at de vil fortsette å gi støtte til Pioneer-produktene som ble lansert under deres korte, men tette samarbeid.

Les også Nyhet: Masimo selger sin hi-fi-avdeling til Harman for 350 millioner dollar Totalt åtte lydmerker i Masimo-eide Sound United skifter eiere. Avtalen på 3,6 milliarder kroner forventes å bli ferdigstilt på nyåret.
Les videre
Exit mobile version