Foto & Video Hi-fi Hjemmekino Hodetelefoner Høyttalere TV

Ray-Ban og Oakley er klare for Google Glass

Nytt samarbeid skal gi oss en stiligere nerdebrille.

Skrevet av / 25.03.14 - 15:46
Ray-Ban og Oakley er klare for Google Glass

Nerdebrillen Google Glass har lenge vært på prototypestadiet, og er fremdeles ikke klar for lansering. Nå får brillen en overhaling, for søkegiganten har nemlig inngått samarbeid med brilleprodusenten Luxottica Group, for å tone ned nerdefaktoren på den høyteknologiske brillen.

En gruppe eksperter vil gå sammen om å lage fremtidige Glass-produkter, som skal lanseres under Luxotticas mer kjente merkenavn, Ray-Ban og Oakley.

– Vi bor i en verden hvor teknologisk innovasjon har dramatisk forandret måten vi kommuniserer og samhandler i alt vi gjør, sier Luxotticas formann Andrea Guerra i en uttalelse. – Enda viktigere er at vi har kommet til et punkt hvor vi nå både har et teknologisk fremstøt og et drag fra konsumentene for produkter og applikasjoner innen beklebar teknologi.

Spesifikasjoner og utseende av produktene holdes imidlertid tett til brystet, så noen sniktitt er ikke aktuelt med det første.

Prototype av Google Glass.
Prototype av Google Glass.

Google Glass, som fremdeles er i betamodus, kommer til å koste tett oppunder 10.000 kroner.

Hva er Google Glass?
Google Glass er en app-basert brille som viser utvidet informasjon om virkeligheten direkte til øyet. Bruksområdene kan være alt fra navigasjon til gjenkjenning av utesteder og klesprodukter. Gå rundt i byen og stadig bli informert om priser og spesielle tilbud hos ulike butikker, få opp menyen på restauranten idet du går forbi, eller få beskjed om hvor lenge det er igjen før din Tesla Model S er fulladet. Kjenn igjen dine venner i en stor menneskemengde ut ifra klærne de har på seg, eller politiet kan benytte brillen til å få informasjon om mistenksom oppførsel blant potensielt kriminelle.Dette er bare noen av bruksområdene man kan tenke seg, og Google er i samarbeid med flere apputviklere i kampen om å gjøre brillen uunnværlig for oss alle.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldri hatt noen heltidsjobb før Lyd & Bilde. Her har han til gjengjeld vært nesten halvparten av sitt liv, helt siden han i 2001 sendte jobbsøknaden til feil adresse (han ville opprinnelig til et innspillingsstudio ved samme navn). Gråbeins ekspertise er hovedsakelig innenfor hi-fi, hodetelefoner og hjemmekino, men det hender han glimter til med andre kvaliteter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Lyd & Bilde
Scroll to Top