Ford BlueCruise godkjent i Norge: Skandinavia komplett

BlueCruise i Norge: Nå kan du slippe rattet på motorveien

Sjåfører med Ford Mustang Mach-E kan endelig slippe rattet på norske motorveier, med godkjenningen av BlueCruise. Danmark og Sverige er allerede åpne.

Ford of Europe BlueCruise-Graphic

(Foto: Ford)

Med godkjenningen fra Statens vegvesen er hele Skandinavia nå åpnet for Fords BlueCruise «selvkjøring» på nivå 2. Har du en elektrisk Mustang Mach-E fra modellår 24 eller nyere, kan du dermed slippe rattet på utvalgte motorveistrekninger – såkalte Blue Zones.

BlueCruise er blant de første systemene av sitt slag som godkjennes i Norge. Teknologien er allerede tilgjengelig i 16 europeiske land, inkludert Sverige og Danmark.

Selvkjøring nivå 2. (Foto: Ford)

E6 og E18 først ute

I første omgang gjelder godkjenningen store deler av E6 mellom svenskegrensa og Oslo, E18 mellom Drammen og Sandvika, flere strekninger sydover på E18 mot Sandefjord og deler av E18 gjennom Østfold.

Med den norske godkjenningen kan Mustang Mach-E-førere med BlueCruise ta i bruk teknologien på hele 92 prosent av den 26 timer lange kjøreturen mellom Oslo og Barcelona.

Les også Nyhet: Ford har fått grønt lys for selvkjøring i Europa Ford tar et stort skritt inn i fremtiden med sin BlueCruise selvkjøringsteknologi, som nå har fått grønt lys i 15 europeiske land.

Styrer, akselererer og bremser selv

Når BlueCruise aktiveres på godkjente strekninger, overtar systemet kontrollen over styring, akselerasjon, bremsing og kjørefeltposisjonering. Samtidig holder den trygg avstand til bilen foran. BlueCruise overvåker veimerking, fartsskilt og trafikksituasjonen rundt bilen – fra motorveifart ned til stillestående kø.

Føreren må likevel hele tiden følge med på veien. Dette sikres av et infrarødt kamera plassert på rattstammen, som sjekker førerens øyebevegelser og hodets posisjon. Også når hen bruker solbriller. Når føreren forlater en Blue Zone, kommer beskjeden om å ta hendene tilbake på rattet.

Mustang Mach-E fra 2024 og nyere kan nå nyte «selvkjøring» nivå 2 med BlueCruise. (Foto: Ford)

Ansvar hos føreren

BlueCruise er et nivå 2 førerassistansesystem. Det betyr at føreren fortsatt er fullt ansvarlig og aktivt må følge med på trafikkbildet hele tiden. Systemet er et hjelpemiddel, ikke en erstatning for en oppmerksom sjåfør.

Litt over en million biler globalt har fått BlueCruise, og førere har tilbakelagt mer enn 888 millioner kilometer med teknologien.

Les også TEST: Ford Mustang Mach-E GT Å kjøre Mustang Mach-E GT er som å være helten i en actionfilm. Eller ha orkesterplass i operaen.

Skandinavisk gjennombrudd

Norge er siste land i Skandinavia som godkjenner BlueCruise. Systemet ble tidligere godkjent i både Sverige og Danmark, som del av en større europeisk utrulling som omfatter mer enn 133 000 kilometer motorvei.

For skandinaviske bilister betyr dette at de kan kjøre håndfritt på tvers av landegrensene – enten det er fra København til Stockholm, Oslo til Göteborg, eller sørover mot kontinentet. BlueCruise fungerer på store deler av E4 i Sverige, E45 i Danmark og E6 i Norge, samt på motorveiene videre sørover gjennom Europa.

(Foto: Ford)

Aktivering og pris

Eiere av Mustang Mach-E fra modellår 24 og nyere kan snart aktivere BlueCruise via Ford-appen under «Tilkoblede tjenester». Kundene får en 90 dagers gratis prøveperiode. Etter prøveperioden kan man aktivere et løpende månedlig eller årlig abonnement. Vi har ikke fått norske priser, men i USA koster abonnementet 49,99 dollar pr. måned, eller 495 dollar pr. år. Det er jo ikke akkurat gratis, med tanke på funksjonens begrensninger.

Ford Motor Norge er i dialog med myndighetene om å utvide godkjenningen til å gjelde Mustang Mach-E fra tidligere modellår enn 2024, som har hardware forberedt for BlueCruise.

Systemet vil også etterhvert komme til den nye Explorer og kommende Capri. Lightning F-150 vet vi ikke ennå, men siden den amerikanske versjonen har BlueCruise, kan man jo tenke seg at det bør være teknisk mulig.

Mer info: ford.no

Les videre
Exit mobile version