Nyhet

Vurderer du Model Y? Det er nå du skal kjøpe den

Hvis du bestiller en Model Y nå, trenger du ikke lenger frykte overvekt. Lasten er også bedre sikret.

Tesla Model Y spread2

Foto: Geir Gråbein Nordby

Da vi testet Tesla Model Y i fjor sommer, var vi stort sett meget imponert over bilen. Både lydanlegget, kjøreegenskapene, og ikke minst bagasjeplassen trakk opp inntrykket.

Det vi derimot klødde oss i hodet over, var klassens laveste godkjente nyttelast. Bare 390 kilo uten sjåfør er alt man hadde lov å ha i den, som betyr at fire voksne personer på 80 kilo hver levner 70 kilo totalt til bagasje og andre ting. Om to av personene derimot veier 100 kilo hver, sitter du igjen med 30 kilo, som knapt tilsvarer en håndbagasje hver.

Det er rikelig med plass i bagasjerommet på Tesla Model Y, men inntil nylig har den ikke kommet med hattehylle, lastekroker eller noen annen form for sikring av lasten. Foto: Geir Gråbein Nordby

Økt nyttelast

Siden februar har derimot både den kinesisk- og tyskproduserte Model Y fått økt godkjent nyttelast til 637 kilo uten sjåfør. Eller 562 kilo, pluss sjåfør på 75 kilo. Det er en økning på nesten 250 kilo, som plutselig plasserer Tesla Model Y helt i toppen av sin klasse for lovlig nyttelast.

Noe annet som var smått merkelig, var at Model Y manglet bagasjeromstrekk eller hattehylle, og dessuten lastekroker. Hvis du passer på å bestille den tyskproduserte Model Y Performance, så har den dette også. Å sikre bagasjelasten er kanskje god nok grunn alene til å bestille Performance over Long Range? Hvis ikke kan kanskje en akselerasjon til 100 km/t på 3,7 sekunder overtale deg. Så får det bare være at rekkevidden synker fra 533 til 514 km. I praksis er forskjellen neppe særlig stor uansett.

Nyere Tesla Model Y Performance har endelig fått lastekroker. Illustrasjon: Tesla

Kjøp Tesla Model Y Performance, dropp utvidet Autopilot

Jeg følte ikke at det manglet noe på akselerasjonen til Model Y Long Range. Tvert imot! Derimot er jeg veldig fan av å sikre lasten, spesielt med to små barn i baksetet. Skulle jeg kjøpt en Tesla Model Y i dag, er jeg dermed ikke i tvil om hvilken jeg ville valgt.

Med en startpris på 589.900 kroner pluss leveringskostnader er den nøyaktig 40.000 kroner dyrere enn Long Range-utgaven. Så ville jeg heller spart penger ved å velge bort Enhanced Autopilot (29.800 kr) og Fremtidig selvkjørende funksjoner (59.600 kr). Standard Auto Pilot gjør jobben i massevis, med både adaptiv cruisekontroll, som den automatisk setter til eksisterende fartsgrense når du aktiverer den, og som dessuten tilpasser hastigheten etter kjøreforholdene (den sakker ned før en sving, for eksempel). Den har også en velfungerende automatisk filholder, som fungerer bedre enn flere konkurrenter jeg har testet.

Den gode nyheten er at all hardware uansett er bygget inn i bilen, og kan aktiveres i fremtiden ved å betale for en softwareoppgradering. Det blir dyrere enn å bestille med én gang, men da kan du samtidig kjenne på behovet på forhånd, før du bestiller noe du kanskje ikke bruker.

Vi ville kjøpt Performance-utgaven av Tesla Model Y. Foto: Tesla

Ikke de nye battericellene – ennå

Tesla har lenge planlagt å produsere nye og bedre battericeller, kalt 4680 etter cellens dimensjoner i millimeter. De er mye større enn 2170-batteriene, og har dessuten anode med en høyere konsentrasjon silisium, for økt energitetthet.

De nye, tyske Model Y-ene har ikke de nye battericellene, i stedet har Tesla prioritert å putte disse inn i en rimeligere Standard Range-utgave av bilen, så langt bare på det amerikanske markedet. Disse bilene produseres på den helt nye Texas-fabrikken, og tanken med å først putte dem inn i en rimeligere bil med kortere rekkevidde er nok at man ikke vil kannibalisere de andre utgavene av bilen. Og dessuten, siden batteriet er den definitivt dyreste enkeltbestanddelen i en elbil, vil et mindre batteri vesentlig redusere prisen på bilen.

Respektabel rekkevidde likevel

Til tross for at batteripakken på den nye utgaven er fysisk mindre og lettere, så har bilen fortsatt en oppgitt rekkevidde på 450 km (279 miles) etter den strengere amerikanske EPA-målemetoden. Til sammenligning er Model Y Long Range oppgitt til 511 km / 318 mi (EPA), mot 533 km etter WLTP-metoden. Etter de samme forholdene ville modellen med det mindre batteriet vært oppgitt til å gå ca 470 km (WLTP). Fortsatt en god strekning, og til ca 30.000 lavere pris enn Long Range-versjonen.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Kun i USA

Så langt er det bare amerikanske Tesla-arbeidere som kan kjøpe Standard Range-varianten. Om og når Model Y Standard Range kommer til Europa, vet vi ikke, heller ikke hva prisen blir.

I mellomtiden er versjonen vi altså ville vurdert, den tyskproduserte Model Y Performance, med startpris på 589.900

mer info: tesla.com

Les videre
Exit mobile version