Nyhet

– «One Million Mile» batteri klart til produksjon

Tesla-partner lover et bilbatteri som holder 2 millioner kilometer!

one million mile batteri battery

Det er Teslas kinesiske samarbeidspartner CATL som hevder selskapet nå kan levere et batteri som holder i 1,24 millioner miles, altså 2 millioner kilometer.

Mens Tesla er blant CATLs største kunder, leverer selskapet også batterier til BMW og Toyota.

En av CATLs batterifabrikker. Foto: CATL

Tesla-sjef Elon Musk har nylig snakket om at et nytt og revolusjonerende batteri skal avsløres på et «Battery Day»-arrangement i løpet av denne måneden. Er det Million Mile-batteriet som skal avdukes, mon tro?

Det skal uansett dreie seg om bedre og billigere batterier med ny teknologi, som kan senke utsalgsprisen på elbiler så de selv uten avgiftslettelser blir konkurransedyktige med biler med forbrenningsmotor.

Les også Batterirevolusjonen er her! Vi står på terskelen til en batterirevolusjon. Superbatteriene kommer kanskje allerede i år.

For ordens skyld: to millioner kilometer dreier seg om batteriets livssyklus, ikke rekkevidde på en lading. Gjennombruddet skyldes både kjemiske tilsetninger, endring av materialer og lamineringer.

Til sammenligning skal batteriet til Model 3 vare fra ca 500.000-800.000 kilometer (rekkevidden er oppgitt til ca 560 km). Slettes ikke galt, og det vil nok være få Model 3 på veien etter 800.000 kilometer.

Et BMW-batteri laget av CATL. Foto: BMW / CATL

Mer miljøvennlig batterier

Men hvis batteriet holder lenger enn bilen, åpner det i større grad for å bruke batteriet videre siden. Som husholdningsbatteri, for eksempel. Og et slikt batteri vil dessuten være gull når det kommer til storskalalagring av fornybar sol- og vindenergi. Det er nemlig en giftig og forurensende prosess å lage batterier, og hvis man kan klare å øke effektiviteten uten å øke mengden giftige kjemikalier, er det selvsagt positivt.

Dessuten regner vi med at samme batteriteknologi kan brukes i konsumentelektronikk, som mobiltelefoner, bærbare datamaskiner og smarthjem-dingser.

Elon Musk tar til orde for å oppskalere batteriproduksjonen til «spinnville nivåer». Foto: Creative Commons

«Spinnville nivåer»

Under Teslas fremleggelse av kvartalsrapporten for første kvartal, sa Elon Musk blant annet:

– «Vi må sikre en veldig bratt utviklingskurve i batteriproduksjon, og fortsette å få ned kostnaden pr. kilowattime for batterier.

– «Dette med batterier må vi løse. Vi må skalere opp batteriproduksjonen til spinnville nivåer som folk ikke engang kan begripe i dag. Det er det store problemet.»

Teslas «Gigafactories» vil blekne i forhold til «Terafactories» som etter hvert skal bygges for batteriproduksjon. Tera er som kjent 1.000 ganger mer enn giga, vi får se hva det betyr i praksis når fabrikkene ser dagens lys. Noe tidshorisont for dette er ikke klar.

Bloomberg forutser at det på verdensbasis vil være rundt 500 elektriske bilmodeller tilgjengelig innen 2022.

Det er forresten konkurranse om å være først til å lansere et «one million miles» batteri. Reuters meldte den 19. mai om at GM er «nesten klare».

Kilder:

newsweek.com

dailymail.co.uk

reuters.com

(Artikkelfoto: Den hypotetiske superbilen Tesla EXP, av spansk kjøretøydesigner Xabier Albizu)

Les videre
Exit mobile version