Nye Tesla Model 3 Standard blir den billigste noensinne

Tesla lanserer en ny «Standard»-utgave av den populære Model 3. Med en prislapp på 330 000 kroner tar den opp kampen med konkurrentene, men spørsmålet er hvor mye utstyr du må klare deg uten.

Nye Tesla Model 3 Standard blir den billigste noensinne 1

(Foto: Tesla)

Det er et velkjent faktum at Tesla endrer prisene like ofte som vi andre skifter undertøy. Men denne gangen er det mer enn bare en liten justering.

Med lanseringen av Model 3 Standard introduserer den amerikanske bilgiganten en ny basismodell som lander på det danske markedet med en startpris på 330 000 kroner.

Dette er en pris som plasserer den godt under mange av konkurrentene – som Kia EV5 eller Skoda Enyaq – som har kjempet om elbilmarkedet i mellomklassen. Ifølge Tesla selv er målet å «demokratisere elektrisk mobilitet», men timingen tyder også på et ønske om å sikre seg markedsandeler innen utgangen av året.

(Foto: Tesla)

Lang rekkevidde, men er den nedstrippet?

På papiret ser spesifikasjonene lovende ut. Den nye Model 3 Standard kommer med en oppgitt rekkevidde på 534 kilometer (WLTP), noe som matcher nivået til langt dyrere konkurrenter.

Bilen har bakhjulsdrift og klarer 0-100 km/t på 6,2 sekunder, det er ikke helt «Plaid»-fart, men nok for norsk trafikk. Forbruket er oppgitt til lave 13 kWh per 100 kilometer, noe som de nye, aerodynamiske 18-tommers «Prismata»-felgene bidrar til.

Les også TEST: Tesla Model Y Performance (2025) Tesla Model Y Performance 2025 er mer premium, mer sportslig og har bedre rekkevidde, men rekkevidden har en bismak.

Men trær vokser sjelden opp i himmelen. Selv om Tesla lover at bilen bygger på «alt kundene elsker med Model 3», er utstyrsnivået faktisk mer begrenset enn vi er vant til.

Dette betyr at du må nøye deg med det såkalte «Partial Premium»-interiøret. Her får du de ventilerte forsetene og den store 15,4-tommers skjermen, men du må nok si farvel til det store lydanlegget med subwoofer, tåkelys og kanskje oppvarmede bakseter – detaljer som Tesla ofte har inkludert som standard.

(Foto: Tesla)

Levering allerede på nyåret

En interessant detalj om lanseringen er at ventetiden ser ut til å være minimal. Ifølge den offisielle pressemeldingen vil leveransene starte i første kvartal 2026, og flere medier spekulerer i at de første bilene kan lande i oppkjørsler så tidlig som januar.

Programvaren er identisk med de dyrere modellene, noe som betyr tilgang til Tesla-økosystemet, appadministrasjon og OTA-oppdateringer som ifølge produsenten kontinuerlig vil forbedre bilen.

Om prisbesparelsen veier opp for det potensielt lavere utstyrsnivået, er opp til hver enkelt kjøper å bedømme. Men med en prislapp på 330 000 kroner har Tesla utvilsomt satt en standard som vil gjøre det vanskeligere for konkurrentene.

 

Les videre
Exit mobile version