Nye Mustang Mach-E: Endelig med varmepumpe for norske vintre

Mustang Mach-E 2025: Varmepumpe og (litt) bedre plass

Ford oppgraderer bestselgeren Mustang Mach-E med varmepumpe som standard, ny girvelger på rattstammen og tre nye farger. Endringene gir både bedre rekkevidde og mer plass i førermiljøet.

2025 Mustang Mach E 3

Foto: Ford

Ford gir sin elektriske SUV-bestselger et solid løft for 2025-modellåret. Mustang Mach-E får flere etterspurte forbedringer, der standardmontert varmepumpe trolig er den mest velkomne nyheten for norske eiere. I tillegg flyttes girvelgeren fra midtkonsollen til rattstammen, noe som gir mer plass til oppbevaring i kupeen.

Elbilen, som har solgt nesten 90.000 eksemplarer i Europa siden lanseringen i 2021, får også tre nye farger og flere oppgraderinger i interiøret.

Varmepumpe gir økt komfort og rekkevidde vinterstid. Her: GT-utgaven. Foto: Ford

Varmepumpe gir bedre rekkevidde i vinterkulda

Endelig kommer Ford Mustang Mach-E med varmepumpe som standard på alle utgaver. For norske bilkjøpere er dette gode nyheter, ettersom teknologien gjør kupéoppvarmingen langt mer energieffektiv – særlig på kalde dager.

Varmepumpen reduserer belastningen på batteriet når bilen skal varmes opp, noe som kan gi merkbart økt rekkevidde vinterstid. Mustang Mach-E har fra før en oppgitt rekkevidde på opptil 600 kilometer, men dette tallet faller betydelig i kuldegrader.

Basert på tilbakemeldinger fra kundene våre har vi de siste fire årene jobbet kontinuerlig med å forbedre Mustang Mach-E. Resultatet nå er blant annet bedre plass i førermiljøet og varmepumpe som forbedrer rekkevidden på kalde dager», sier Geir Haugaard, markedsdirektør i Ford Motor Norge.

Foto: Ford

Smartere førermiljø med mer oppbevaringsplass

En annen merkbar endring er at «girvelgeren» flyttes fra midtkonsollen til rattstammen. Fordelen er at det frigjør verdifull plass i midtkonsollen.

Også vindusviskere og blinklysindikator får ny plassering på en multifunksjonspak på rattstammen. Dette for å gi kupeen et ryddigere og mer moderne uttrykk, samtidig som du får bedre plass til småting, kaffekopper og mobiltelefoner.

Brukergrensesnittet SYNC 4A har også fått en oppfriskning for å gjøre betjeningen mer intuitiv. Dette systemet styrer det meste av bilens funksjoner gjennom den store sentrale berøringsskjermen.

Ny farge: Molten Magenta. Foto: Ford

Nye lakkfarger og tøffere look

For de som er opptatt av bilens utseende, kommer Mustang Mach-E 2025 i tre nye farger: Velocity Blue, Molten Magenta og Terrain Sand. Spesielt GT-modellen har fått et tøffere uttrykk med flere svarte detaljer i grillen.

Les også TEST: Ford Mustang Mach-E GT Å kjøre Mustang Mach-E GT er som å være helten i en actionfilm. Eller ha orkesterplass i operaen.

Ford har også demokratisert felgvalgene. Aluminiumfelger som tidligere bare var tilgjengelig på Premium-modellen, kan nå også velges på innstegsmodellen. Velger du Premium-versjonen, får du dessuten mulighet til å velge svartlakkerte eller bronselakkerte 19-tommers aluminiumfelger for et enda mer særpreget utseende.

2025 Mustang Mach-E GT. Foto: Ford

Trådløse oppdateringer

Endringene på 2025-modellen kommer i tillegg til flere trådløse programvareoppdateringer som allerede har forbedret bilen siden lanseringen. Ford har vært tydelige på at de vil fortsette å videreutvikle Mustang Mach-E gjennom hele livsløpet, både gjennom programvareoppdateringer over nettet (OTA) og fysiske oppgraderinger som denne.

For eksisterende eiere kan det være verdt å merke seg at enkelte av forbedringene, som programvareoppdateringer til SYNC-systemet, trolig vil bli tilgjengelig også for eldre modeller.

Rally-utgaven fortsetter. Foto: Ford

Flere varianter for ulike behov

Mustang Mach-E kommer fortsatt i flere varianter – fra innstegsmodellen Select med standard rekkevidde og bakhjulsdrift, til toppmodellen Rally med forlenget rekkevidde og firehjulsdrift.

Spesielt Rally-varianten skiller seg ut med forhøyet bakkeklaring, spesialutformede rallydekk og unikt rally-inspirert eksteriør. Den bygger på GT-modellen, men er tilpasset røffere kjøreforhold.

For de som er mest opptatt av rekkevidde, er Premium-modellen med forlenget rekkevidde og bakhjulsdrift det beste valget. Skal du ofte på langtur vinterstid i Norge, er Premium-varianten med forlenget rekkevidde og firehjulsdrift antakelig den mest praktiske løsningen, med god kombinasjon av fremkommelighet og rekkevidde.

Priser for Ford Mustang Mach-E 2025

Prisene starter altså på drøyt 500.000 kroner for innstegsmodellen, mens toppmodellen Rally koster nesten 750.000 kroner.

De første eksemplarene av 2025-modellen ventes å ankomme Norge i løpet av sommeren.

Mer info: ford.no

Les videre
Exit mobile version