LiDAR-sensorer ødelegger smarttelefonkameraer

LiDAR-systemer kan forårsake permanent skade på smarttelefonkameraer gjennom direkte eksponering. Problemet oppstår spesielt med kombinasjonen av 1550 nm lasere og teleobjektiver.

LiDAR-sensorer ødelegger smarttelefonkameraer 1

(Foto: Volvo)

En Reddit-bruker oppdaget problemet på den harde måten da han filmet en splitter ny Volvo EX90 med sin iPhone 16 Pro Max. Resultatet var umiddelbar og permanent skade på kameraets sensor, noe som viste seg som «stekte piksler» i nyanser av rødt, rosa og lilla på skjermen. Nå viser det seg at problemet rammer flere bilmerker med avanserte LiDAR-systemer.

Never film the new Ex90 because you will break your cell camera.Lidar lasers burn your camera.
byu/Jeguetelli inVolvo

Slik ødelegger LiDAR kameraet ditt

LiDAR-systemer på selvkjørende biler sender ut kraftige laserpulser for å måle avstander til omgivelsene. De mest avanserte systemene bruker 1550 nm-lasere, som kan «se» lenger enn de billigere 905 nm-alternativene.

Problemet oppstår når disse laserpulsene treffer smarttelefonkameraene. I motsetning til det menneskelige øyet, der 1550 nm-lyset absorberes av hornhinnen og linsen, fokuserer kameralinsen laserenergien direkte på den følsomme silisiumsensoren. Resultatet er lokal overoppheting som bokstavelig talt brenner pikslene på brikken.

Teleobjektiver rammes hardest

Volvo bekrefter problemet og advarer mot å «rette et kamera direkte mot en LiDAR-sensor. Risikoen er størst ved nærbilde og direkte eksponering.

Teleobjektiver er spesielt utsatt. Det smale synsfeltet og den fokuserte optikken konsentrerer laserenergien i et mye mindre område enn vidvinkelobjektiver. Dette forklarer hvorfor bare telefonens teleobjektiv ble skadet i Reddit-ulykken, mens vidvinkelkameraet overlevde intakt.

Les også Nyhet: Sikkerhetsekspert hacket Volkswagen-app med fritt tilgjengelige bilskiltnummer En sikkerhetsekspert har avslørt hvordan han klarte å få full tilgang til Volkswagen-biler ved hjelp av en alvorlig sikkerhetsfeil i produsentens offisielle app. I praksis trenger hackerne bare bilens VIN-nummer - informasjon som vanligvis er synlig gjennom frontruten.

«Øyesikker» betyr ikke kamerasikkert

LiDAR-systemer for biler er klassifisert som laserklasse 1, noe som betyr at de er trygge for menneskelige øyne ved normal bruk. Denne sikkerhetsstandarden gjelder imidlertid ikke for elektroniske kamerasensorer.

Øyet har en naturlig beskyttelse mot 1550 nm-lys, som absorberes før det når netthinnen. De fleste smarttelefonkameraer mangler imidlertid spesifikke infrarøde filtre for denne bølgelengden. Dermed blir sensorene eksponert for de høyenergetiske laserpulsene.

Hvilke biler er berørt?

Volvo EX90 bruger 1550-nm LiDAR fra Luminar, som er blandt de mest kraftfulde på markedet. Andre mærker som Polestar anvender lignende teknologi fra samme leverandør. Disse systemer har vist sig problematiske for smartphone-kameraer.

BMW og Mercedes-Benz bruger derimod 905-nm LiDAR-systemer fra henholdsvis Innoviz og Valeo. Disse kortere bølgelængder har ikke vist samme tendens til at beskadige smartphone-kameraer.

Les også Nyhet: Lucid Gravity bryter barrierer – lader 320 km på under 11 minutter Amerikanske Lucid Motors tar opp kampen mot Tesla med en elektrisk SUV som kan lade raskere enn du rekker å hente kaffe.

Slik beskytter du kameraet ditt

Volvo EX90 bruker 1550 nm LiDAR fra Luminar, som er blant de kraftigste på markedet. Andre merker som Polestar bruker lignende teknologi fra samme leverandør. Disse systemene har vist seg å være problematiske for smarttelefonkameraer.

BMW og Mercedes-Benz bruker derimot LiDAR-systemer på 905 nm fra henholdsvis Innoviz og Valeo. Disse kortere bølgelengdene har ikke vist samme tendens til å skade smarttelefonkameraer.

Tekniske løsninger under utvikling

Kameraprodusentene vurderer å integrere spesifikke 1550 nm infrarøde filtre i fremtidige modeller, spesielt for teleobjektiver. Noen arbeider også med programvare som automatisk beskytter sensoren ved å oppdage sterkt laserlys.

Spørsmålet om ansvar for skadede kameraer er fortsatt uklart. Volvo har angivelig dekket reparasjonskostnadene i noen tilfeller, men det finnes ingen faste regler.

 

Les videre
Exit mobile version