Kias nye batterikort: Gjør elbilen din mer verdt ved videresalg

Kia rapporterer batterihelse på cellenivå

Kia tester et digitalt batterikort som overvåker tilstanden på cellenivå. Som skal gi lengre batterilevetid, rimeligere vedlikehold og høyere bruktverdi.

kia-corporate-Battery-Life-Passport-Project-clean-print-3600x2400

(Illustrasjon: Kia)

Kia er først ute med å teste et digitalt batterikort, som sjekker hver eneste battericelle i elbiler. Systemet gir bileiere løpende tilstandsrapporter og muliggjør mer presise reparasjoner. Det skal bety lengre levetid for batteriet og dermed høyere bruktverdi.

Overgår EU-krav

Det digitale batterikortet går lenger enn EUs kommende krav til batteridokumentasjon. I stedet for bare å vise den totale helsetilstanden for batteripakken, overvåker Kias system hver enkelt celle. Det gir mer nøyaktig informasjon om batteriet gjennom hele levetiden.

Systemet er testet i en Kia EV3, som ble sendt fra Korea til Europa i februar. Bilen bruker et Dukosi celle-overvåkingssystem, som sender sanntidsdata om hver eneste celle til det digitale batterikortet.

Kia EV9 (Illustrasjon: Kia)
Les også Nyhet: «Golden Battery» og annet batterisnadder Vi står på trappene til en batterirevolusjon. Det starter allerede nå, og de kinesiske bilprodusentene viser vei. Blant annet med et "Golden Battery".

Reparasjon av enkelceller sparer penger

I motsetning til dagens system, der hele batterimoduler ofte må byttes når problemer oppstår, kan verkstedene nå identifisere og bytte bare de defekte cellene. Det kutter både tid og kostnad ved reparasjon, og gjør at problemer kan oppdages og fikses tidligere.

Kan øke verdien ved videresalg

For bruktbilkjøpere er usikkerhet rundt batteritilstanden ofte en bekymring. Med Kias batterikort får både selger og kjøper nøyaktig innsyn i batteriets faktiske tilstand.

Systemet oppdateres automatisk etter eventuelle reparasjoner, så hele batteriets historie er tilgjengelig på ett sted. Det er ikke fjernt å tenke at brukte elbiler med god batteritilstand kan selges til høyere pris.

Batterikortet kobles til bilens infotainmentsystem, og gjør informasjonen lett tilgjengelig for både eier, mekaniker og myndigheter.

Foto: Kia
Les også TEST: Kia EV9 Med sin største og mest ambisiøse elbil hittil, utfordrer Kia EV9 de etablerte premiummerkene i det elektriske SUV-segmentet.

Europeisk samarbeid

Bak batterikortet står et europeisk forskningsinitiativ som undersøker hvordan EUs kommende batterikrav kan implementeres i praksis. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med det EU-finansierte DATAPIPE-prosjektet og ARN, den nederlandske organisasjonen for ansvarlig håndtering av biler og batterier.

Teknologien er utviklet slik at den kan brukes i andre bilmerker og til og med i helt andre bransjer.

Kia i forkant av kravene

Kia har opprettet en egen intern organisasjon som skal utvikle selskapets batterikort-tjeneste sammen med partnere fra hele verdikjeden for elbilbatterier.

Planen er å tilby batterikortet for alle el- og hybridbiler i Europa solgt fra februar 2027, i tråd med EUs kommende batteriforordning. EUs batterikort forventes å inneholde over 100 ulike datakategorier.

Les også TEST: Kia EV6 GT Line Hva får du når du tar "Årets bil", gir den et nytt og mer sportslig karosseri, et større batteri og et bedre lydanlegg? Møt Kia EV6 GT Line!
Les videre
Exit mobile version