Hyundai Ioniq 6 debuterte i 2022 med god rekkevidde og aerodynamisk design. Nå kommer den nye utgaven, med et oppdatert utseende og vesentlige forbedringer under panseret.
680 kilometer på én lading
Den største nyheten ligger i rekkevidden. Med stor batteripakke og bakhjulstrekk skal Ioniq 6 nå klare inntil 680 kilometer (WLTP) på én lading. Det er meget bra for en mellomklassesedan, og plasserer bilen midt imellom BMW i4 eDrive40 (600 km) og Tesla Model 3 Long Range (750 km).
Velger du firehjulstrekk, synker rekkevidden til 650 kilometer. Hvis du derimot synes det holder med den minste batteripakken (63 kWt) og bakhjulstrekk, får du fortsatt meget respektable 521 kilometer rekkevidde. Her må det skytes inn at aerodynamiske biler som Ioniq 6 som regel opplever større prosentvis rekkeviddetap om vinteren. Når selve kjøringen krever lite strøm, merkes oppvarmingen av kupeen desto mer.
Hyundais 800-voltsteknologi gir lynrask lading, enda raskere enn hva Tesla skviser ut av sine 400-volt. Fra 10 til 80 prosent tar det bare 18 minutter ved en lynlader på 350 kW (mot Teslas 250W). Lader du i et kvarter, får du hele 426 kilometer ekstra rekkevidde, noe som er gull verdt på langtur. Igjen er dette WLTP-tall fra Hyundai, som nok er ganske optimistiske i forhold til det virkelige liv.
Mindre synlige designendringer
Hyundai har gitt Ioniq 6 en forsiktig oppgradering utvendig. Under konseptet «Pure Flow, Refined» får bilen slankere LED-kjørelys og en bredere front med horisontale linjer. Bak er støtfangeren oppdatert med detaljer i krom, og den doble bakleppa hos forgjengeren er erstattet med en enkelt integrert spoiler for et renere utseende. Ellers bevares den aerodynamiske profilen og Parametric Pixel-lysdetaljene.
Ønsker du derimot et mer aggressivt uttrykk, er N Line-utgaven kanskje mer for deg. Denne får mer utpregede støtfangere, lavere profil og sorte designelementer som gir bilen et mer dynamisk preg.
Bedre interiør og nytt infotainment
Innvendig har rattet fått bedre ergonomi, mens materialer i dører og konsoll er oppgradert. Klimastyringen skal være enklere, og midtkonsollen er omrokkert for bedre funksjonalitet. Viktigst er at ladeplaten til mobilen er mer tilgjengelig, og ikke lenger plassert kliss under dashbordet.
Den største oppgraderingen er likevel det nye ccNC-infotainmentsystemet (Connected Car Navigation Cockpit). Dette er det samme som i nyeste versjon av Ioniq 5, blant annet med kraftigere prosessor, trådløs CarPlay og Android Auto, og dessuten forbedret stemmestyring. Vi håper den er mye bedre, for den gamle var elendig. Som hos forgjengeren har den to 12,3″ skjermer, OTA-støtte og V2L (vehicle-to-load) strømuttak. Vehicle-to-vehicle eller vehicle-to-grid er nok fortsatt et par år unna.
Rask akselerasjon
Firehjulstrekkeren med stor batteripakke gjør 0-100-spurten på 5,1 sekunder. Selv om det ikke er i superbilligaen, er det definitivt kjapt nok til at du kjenner det godt i ryggen når du akselererer ut fra lyskrysset.
Venter på priser
Hyundai slipper prisene på nyåret, sammen med mer informasjon om utstyrsnivåer og tilgjengelige varianter. Den nye Ioniq 5 starter på ca 500.000 kroner med det største batteriet (420.000 kr for Standard Range), og vi forventer at Ioniq 6 havner rundt samme nivå.
Den oppgraderte Ioniq 6 forventes tidlig i 2026. For de som vurderer en elektrisk sedan og vil ha noe annet enn Tesla, er dette definitivt en bil å følge med på.
Mer info: hyundai.com
