Utvalget av rimelige elektriske småbiler med god rekkevidde er nokså begrenset. Men det blir stadig bedre, og nå kommer Kia snart med EV2, en elektrisk mini-SUV som avdukes på Brussels Motor Show 9. januar 2026.
EV2 plasserer seg i det såkalte B-segmentet og blir dermed den minste modellen i Kias elektriske modellrekke. Den er designet, utviklet og skal produseres i Europa – noe som kan bety kortere leveringstider og godt tilpassede spesifikasjoner for europeiske kunder.

Søsteren gir oss en pekepinn
Kia har foreløpig holdt kortene tett til brystet når det gjelder tekniske spesifikasjoner. Men siden EV2 deler plattform med Hyundai Inster, kan vi gjøre oss noen kvalifiserte gjetninger om hva som venter.
Inster kommer med to batteristørrelser: 42 kWt og 49 kWt. Den minste gir en oppgitt rekkevidde på 327 kilometer, mens den største skal klare 370 kilometer med 15-tommers felger. Begge tallene er etter WLTP-standarden, så i praksis kan du forvente noe mindre – særlig om vinteren.
115 hestekrefter i toppversjonen og 0-100 på 10,6 sekunder kan virke pinglete i en hverdag når flere elbiler har sportsbilegenskaper. Men om du kjører Ford Fiesta eller Toyota Yaris til vanlig, vil du sannsynligvis bli positivt overrasket når du akselererer ut av lyskrysset.
Lynlading fra 10 til 80 prosent skal ta rundt 30 minutter, som er helt greit for denne klassen. Ombordladeren støtter både enfase (7 kW) og trefase (11 kW), så hjemmelading over natten er uproblematisk.

Overraskende romslig
Går vi fortsatt Inster etter i sømmene, er lengden bare 2,83 meter mens bagasjerommet er nokså romslige 280 liter. Legger du ned baksetene kan du laste opp med over 1000 liter. Akselavstanden på 2,58 meter lover også brukbar benplass i baksetet, selv om høye voksne bør ha «shotgun» langt framme på tungespissen.
Det gjenstår å se om Kia gjør noen justeringer på EV2, men utgangspunktet er altså en snerten småbil som utnytter plassen godt.
Europeisk satsing
– Med EV2 bekrefter vi vårt engasjement for å gjøre elektrisk mobilitet virkelig tilgjengelig for et bredere publikum – uten kompromisser, sier Marc Hedrich, President & CEO for Kia Europe.
«Uten kompromisser» får stå for Hedrichs regning, men at bilen kan være en gledelig turkamerat, er vi absolutt åpne for.
At bilen designes, utvikles og produseres i Europa kan være et smart trekk. Det gir Kia bedre kontroll over leveringskjeden og kan gjøre det enklere å tilpasse bilen til europeiske preferanser – som for eksempel behovet for varmepumpe i nordiske markeder.
Konkurrentene skjerper seg
EV2 kommer inn i et marked som endelig begynner å få flere alternativer i den rimelige enden av skalaen. Hyundai Inster og Citroën ë-C3 er allerede på markedet, og det kommer flere. Nissan Micra Electric og Renault 5 kan bestilles nå, med priser fra ca. 250 000 kroner. Volkswagen ID. Polo (det endelige navnet på ID.2) forventes 2. kvartal 2026, i samme prisklasse.
For norske kunder har dette segmentet lenge vært frustrerende tynt. Tidligere kunne man velge mellom dyre småbiler med kort rekkevidde, eller større alternativer som ikke passet like godt i trange byparkeringer.
Med en forventet pris på rundt 250.000 kroner – basert på konkurrentenes prising fra cirka 235-250.000 kroner – kan EV2 bli et interessant alternativ for førstegangskjøpere av elbil, eller som bil nummer to i husstanden.

Flere nyheter på messen
Under Brussels Motor Show vil Kia også vise frem GT-versjonene av EV3, EV4 Hatchback og EV5.
Pressekonferansen finner sted fredag 9. januar klokken 10:40 på Kias stand i Hall 5. Den vil også strømmes digitalt.
Brussels Motor Show arrangeres fra 10. til 18. januar 2026.
Mer info: kia.no



