Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW i5 klar for bestilling

Alt om BMW i5, forbruk, rekkevidde - og priser

Skrevet av / 24.05.23 - 15:27
BMW i5 klar for bestilling

BMW har endelig revet kamuflasjefolien av den batterielektriske femmeren, og vi må medgi at den ser bra ut. En smule konservativ, som femmerne alltid har vært, men med et tydelig definert slektskap til den stempelmotordrevne forgjengeren.

Bilen lanseres egentlig i oktober, men i Norge står allerede forhandlerne klare til å ta i mot bestillinger på i5. Som til å begynne med leveres i to versjoner. i5 eDrive40 med bakhjulstrekk starter på 685.900 kroner, mens (den foreløpige) toppmodellen i5 M60 med firehjulstrekk, starter på 1.08 millioner. Som vanlig blir det flere utstyrspakker å velge blant.

Mye av standardutstyret kjenner vi fra andre BMW-modeller. Som Apple CarPlay og Android Auto. Den leveres også med Remote Software Upgrades som oppdaterer programvare og funksjoner, og BMW gjør det også mulig å teste utvalgte funksjoner gratis i en periode via ConnectedDrive Upgrades.

En morsom ting er streaming av video rett på skjermen foran, og der kan man blant annet game via en AirConsole app.

De som har sett en i4 eller en iX innvendig, vil raskt kjennes seg igjen i en i5. Knappene er færre enn man er vant til i en BMW, og mye er flyttet opp til den buede skjermen, som inneholder BMWs nye fotainmentsystem, BMW Operating System 8,5.

Les også Kjøremaskin for kjøreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.

i5 blir den første elektriske BMW-en med Plug&Charge-teknologi. Hvor man bare plugger inn ladekabelen så finner ladestasjonen bilen og starter lading automatisk, og sender regningen til en registrert kontor. Ikkeno ladekort, løadebrikke eller app behøves å involvere i prosessen.

– Plug&Charge-teknologien benyttes allerede av flere bilprodusenter, men BMW Group er det første selskapet som integrerer muligheten til å samle flere ladeavtaler i sitt kommende Plug&Charge-tilbud, sier Tegneby videre.

BMW sier også at overskuddsvarme fra de elektriske motorene kan brukes til å kontrollere temperaturen i batteriet. Da trenger man ikke alltid å forvarme batteriet før hurtiglading.

Forbruket er oppgitt til 18,2 til 20,6 kWh etter WLTP-strømforbruket for BMW i5 M60. Som skal gi en rekkevidde opptil 516 km (WLTP, blandet kjøring: 455 – 516 km). For i5 eDrive40 er tallene 15,9 – 19,5 kWh, og det gir en rekkevidde på opptil 582 km (WLTP, blandet kjøring: 477 – 582 km).

Les også Sjuende himmel BMW i7 er moderne luksus på sitt aller beste, og den kjører som forventet.

Ytelsen til en i5 eDrive40 er slett ikke verst. Elmotoren bak leverer 250 kW/340 hk, og et dreiemoment på 430 Nm når Sport Boost eller Launch Control-funksjonen aktiveres. Akselerasjonen fra 0-100 km/t gjøres da unna på 6,0 sekunder, mens toppfarten nås ved 193 km/t. Tillatt tilhengervekt er 1500 kg.

Tallene for i5 M60, er 192 kW/261 hk foran og 250 kW/340hk bak, altså en samlet effekt på 380 kW/517 hk og 795 Nm.

Hvis man velger man sport-kjøremoduset, eller benytter M Sport Boost eller M Launch Control-funksjonene, vel og merke, da øker nemlig ytelsene til 601 hk med 820 Nm dreiemoment. Sprinten fra går 0-100 km/t unna på 3,8 sekunder, mens toppfarten nås ved 230 km/t dreiemoment.

M60 kan trekke tilhengervekt på 2000 kg.

– Det ligger i DNA-et til BMW 5-serie å by på sportslige ytelser i et dynamisk oppsett. For den nye generasjonen er det BMW i5 M60 som tar denne posisjonen fra start. Slagordet ren kjøreglede forplikter nemlig vel så mye for vår elektriske modellportefølje, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør BMW Group Norge.

Les også Herregud for en bil! En sumo-bryter kan ikke være verdens raskeste sprinter. Eller? Møt BMW iX M60.
Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Nyeste med facelift: Tesla Model 3 Performance

Toyota Mirai: Et sant mareritt

Ny Mini-modell underveis

Toppløst og smellvakkert fra Maserati

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

Lyd & Bilde
Scroll to Top