Nyhet

BMW i3 eDrive35L lansert

BMW har lansert ny i3, men det er en hake ved den.

BMW i3 2022

BMW i3 2022

3-serien har lenge vært BMWs mest solgte modellserie, og mange har nok ventet på at den også skal bli batterielektrisk. Det blir den nå, men dessverre får du ikke kjøpt en.

BMW i3 eDrive35L, som den kalles, blir kun tilgjengelig i det kinesiske markedet, og produseres hos BMW Brilliance Automotive i Shenyang, Kina.

At den heter i3 kan virke litt pussig for oss her hjemme som har sett en helt annen i3 på veiene siden 2014, men det gir tross alt mer mening at en 3-serie kalles i3. Bilen som er basert på samme plattform som dagens 3-serie, har fått 11 cm lengre akselavstand (296 cm), derfor L-en i navnet, og BMW er heller ikke snauere enn at de kaller i3 eDrive35L for en limousin.

i3 eDrive35L

Det batterielektriske ser ut til å være hentet fra BMW iX3. Altså en 286 hk (210 kW) elmotor på bakhjulene, med 66,1 kWt batteri, som gir en rekkevidde på 526 km. Vel og merke etter den kinesiske CLTC-standarden, og ikke WLTP som vi er vant med å forholde oss til.

Forbruket på 14,3 kWt er også oppgitt etter kinesisk standard.

Chassiset på den 487 cm lange utgaven av 3-serien, er visstnok tunet for kinesiske veier, og den er ingen sinke. 6,2 sekunder skal 0-100-øvelsen ta. Ladetiden fra 10-80 % er oppgitt til 35 minutter, og bilen kan ta 95 kW fra hurtigladere, og har en ombordlader på 11 kW.

Mens vi driver med tall, bagasjeplassen er ikke noe å skjemmes over. 410 liter er tross alt 35 liter mer enn man får i ladehybriden 330e, og 60 liter unna lastevolumet i en i4.

Innvendig vil man raskt gjenkjenne BMWs OS8 operativssytem og iDrive fra nevnte i4, og med i3 eDrive35L har BMW-gruppen seks batterielektriske biler, Mini Cooper SE inkludert.

 

BMW i3 i4
Les også Kjøremaskin for kjøreglade BMW i4 M50 er et vellykket kompromiss mellom racerbil og familiebil.
Les videre
Exit mobile version