Bil & El-kjøretøy Data Sport & Trening Gaming Mobil Smart Home Teknologi

Nyhet

BMW Concept XM

BMW Concept XM blir en realitet neste år.

Skrevet av / 30.11.21 - 10:53
BMW Concept XM

Såkalte konseptbiler blir sjelden en realitet. Hvertfall ikke i den opprinnelige formen. Som regel blir det originale konseptdesignet endret til noe mer konservativt, men hos BMW har man de siste par årene tatt noen dristigere valg enn vanlig.

For eksempel har nyregrillen foran vokst, til dels til overdrevne proporsjoner, men det er rart hva man venner seg til. Ta BMW iX xDrive 50, som når man får sett den live, blir riktig så harmonisk og forfriskende å se på.

BMW Concept XM viser en ny retning mot et enda mer kantet design, og ser man godt etter kan man kanskje se hint av både Rolls Royce, Volvo C40 og Toyota (RAV 4) i formspråket på det som er en konseptbil. Men som skal i produksjon allerede i 2022.

I følge BMW skal den hete XM og selv om alle detaljene ikke er sluppet ennå, kan de allerede nå fortelle at den i første omgang blir en plug-in hybrid. 80 Kilometern. Under det ganske ville karosseriet skal de plasser BMWs nye M Hybrid-drivlinje, som kombinerer en  V8-bensinmotor med el, for en samlet effekt på 750 hk og brutale 1000 Nm dreiemoment. Rekkevidden på strøm, oppgis til 80 km.

DCC086 DCC086 P90445557_highRes_bmw-concept-xm-studi P90445556_highRes_bmw-concept-xm-studi
<
>
DCC086

Det innvendige designet er nesten like vilt som det utvendige. Den dype nedsenkningen i taket utvendig, og den tredimensjonale belysningen i taket innvendig, får vi bare håpe blir en realitet på produksjonsmodellen. Interiøret er et godt stykke unna minimalismen i en iX 50, og tradisjonalismen i en i4, men XM vil få BMWs nye iDrive OS 8 operativsystem. Med en fullt ut konfigurerbar pekeskjerm, fliser som kan flyttes på og apper til mange av funksjonene.

Concept XM kommer kanskje ikke som ren elbi, hvertfall har ikke BMW sagt noe annet enn at den blir BMWs første elektrifiserte bil iim high-performance-segmentet, men det kunne man også sagt om en ren elbil med for eksempel tre elektromotorer og en hetfig batteripakke.

 

 

Lasse Svendsen
(f. 1965): Ansvarlig redaktør. Lasse har jobbet for Lyd & Bilde siden 1999. Han har også skrevet om foto for magasinet Fotografi, om hi-fi i bladet Audio Video, og har erfaring som biljournalist i bladet Drive. Det hele startet i 1980 med en Garrard platespiller, en Tandberg receiver og Jamo høyttalere, Han har også lang erfaring fra hi-fi-bransjen, og skriver i dag mye om hi-fi, foto, computere, lyd, men også om bil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Snart går Mercedes EQS enda lengre

Alfa Romeos første elbil

Tesla Model Y med 600 km rekkevidde

Fullstendig galskap

Xpeng avduker el-SUV for folket

Her er det plass nok

Snart kan du lynlade hos Ford

Så mye bedre er nye Porsche Taycan

ID. Buzz - endelig med firehjulsdrift

Familiebil med alt man trenger

Fremtidens elbil i følge BMW

Lyd fra Bang & Olufsen og OLED-lykter

0
Lyd & Bilde
Scroll to Top