Honda WN7: Elektrisk motorsykkel med x-faktor

WN7 er Hondas første elektriske motorsykkel

Den minimalistiske WN7 er Hondas første fullstørrelses elektriske motorsykkel, med 67 hestekrefter og hurtiglading.

Honda WN7 elektrisk motorsykkel

Foto: Honda

Honda WN7 er en naked bike, som skal konkurrere i det europeiske mellomvektsegmentet. Motorsykkelen ble nylig vist frem på motorsykkelutstillingen EICMA 2025 i Milano, og er produksjonsversjonen av konseptet som ble vist på samme messe i fjor.

WN7 drives av en vannkjølt motor med maksimal effekt på 50 kW, eller 67 hestekrefter. Dermed er den i samme ytelsesklasse som en 600cc bensinmotorsykkel. Dreiemomentet er på 100 Nm, som gir eksplosiv akselerasjon fra stillestående – sammenlignbart med langt kraftigere bensinsykler.

Honda WN7 har 67 hestekrefter og 100 Nm dreiemoment i en 217 kilo tung pakke (Foto: Honda)

Lading på halvtimen

Akkurat som elbiler har WN7 CCS2-hurtiglading som standard. Dermed skulle man tro batteriet på 9,3 kWt ville lade mye kjappere enn et bilbatteri. Likevel tar det 30 minutter fra 20 til 80 prosent, og når oppgitt rekkevidde er på 140 kilometer, er det klart at dette ikke er en motorsykkel for langturer. Hjemmelading tar under tre timer med en lader på 6 kW.

Forresten er WMTC en målestandard spesifikk for motorsykkel, men skal være nokså tilsvarende WLTP for biler. Med andre ord forventer vi at reell rekkevidde er noe lavere enn 140 km. Valget er bevisst, da Honda har prioritert lav vekt fremfor lang rekkevidde. Kjøreklar vekt er 217 kilo.

Foto: Honda

Utviklet for Europa

Honda har designet WN7 spesielt for det europeiske markedet. Motorsykkelen kommer i to effektvarianter: 50 kW for A2-førerkort og 11,2 kW for A1-førerkort. Dette gjør den tilgjengelig for et bredt spekter av førere, inkludert de med sertifikat for lett sykkel.

Elektronikk inkluderer Cornering ABS, Honda Selectable Torque Control for å håndtere det kraftige dreiemomentet, justerbar regenerativ bremsing og flere kjøremoduser. En fremover/bakover gåmodus hjelper til å flytte sykkelen langsomt i begge retninger ved lav fart – spesielt nyttig ved parkering eller manøvrering på trange steder.

En 5-tommers TFT-skjerm med Honda RoadSync gir tilkobling til Android og iOS via Bluetooth. Systemet støtter stemmekommandoer for navigasjon, telefonsamtaler, meldinger og musikkavspilling – alt styrt fra en vippebryter på styret for å minimere distraksjoner.

Design og konstruksjon

Designen er beskrevet som «The Art of Refined Design», med slanke linjer og en horisontal LED-lysstripe foran. Motorsykkelen kommer i fargene Matte Pearl Morion Black, Pearl Deep Mud Gray og Graphite Black.

Konstruksjonen bruker batteribeholderen som bærende element i stedet for en tradisjonell ramme. Både styrehodet foran og svingarmfestet bak er koblet direkte til den stive batterikassen i aluminium. Dette reduserer vekten og sentrerer massen for bedre kjøreegenskaper.

Kraften overføres via en helt ny girkasse til et remdriftssystem, som sørger for stillegående og vedlikeholdsfri drift.

Foto: Honda

Honda WN7: Pris og tilgjengelighet

WN7 ble bekreftet klar for produksjon i september 2025, og den offisielle lanseringen fant sted 4. november 2025. Salget starter i 2026.

I Storbritannia er prisen satt til 12 999 pund (ca. 180 000 kroner). Tidlige bestillinger får en setebag med på kjøpet.

For det nordiske markedet er det foreløpig ingen bekreftet pris, men motorsykkelen forventes å bli tilgjengelig også her. I Norge kan privatpersoner som kjøper tung elektrisk motorsykkel få støtte fra Enova på opptil 25 000 kroner ved førstegangsregistrering, noe som gjør det hele enda mer fristende.

Les videre
Exit mobile version