: Whiplash

Den unge og lovende filmskaperen Damien Chazelle leverer sin andre spillefilm med glans. Whiplash er en forestilling som etterlater oss med euforisk øresus og ren begeistring.

Publisert 29.06.15 - 04:00
Whiplash

Musikkstudenten Andrew (Miles Teller) har fått plass som trommeslager ved et konservatorium for eliteelever. Han jobber hardt for å bli blant de aller beste og får den store muligheten da han blir en del av en gruppe musikere på skolen som får den fryktede læreren Fletcher (J. K. Simmons). Prisen for å nå toppen er riktignok svært høy da Fletcher anvender hensynsløse metoder for å få elevene til å oppnå perfeksjon – sammenbrudd eller suksess?

COL_BILL_TEMPLATE_14

Whiplash er en film som imponerer på mange måter. Det er en enkel men sterk historie som blir fortalt med høy intensitet og effektivitet uten å bli for svulstig. Miles Teller og J. K. Simmons briljerer med fantastisk skuespill som blant annet resulterte i en Oscar og over 30 andre priser til sistnevnte. Samspillet er sjeldent bra og har gitt en helt spesiell nerve i filmen som kommer av en særdeles stram regi fra den relativt uerfarne Chazelle. For øvrig vant filmen Oscar for beste lydmiks og for beste klipp. Whiplash er rett og slett en oppvisning i fortellerglede og filmkunst hvor man ikke kan unngå å bli forført. Kanskje ikke så merkelig at den ligger på topp 50 hos IMDb? Seks stjerner.

WHIPLASH WHIPLASH WHIPLASH WHIPLASH
<
>

Filmen er absolutt anbefalt på Blu-ray! Her finnes masse bra ekstramateriell, blant annet flere intervjuer, kommentarspor og den originale kortfilmen som Whiplash er basert på. Bildet er mørkt men svært godt og lydsporet (dts-MA 5.1) svikter ikke de piskende trommene.

Whiplash

• Release: 29. juni 2015
  • Regi: Damien Chazelle