SUPERTILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% RABATT DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: The Lone Ranger

Det hevdes at The Lone Ranger påførte Disney-konsernet et tap på anslagsvis 1,1 milliarder kroner, og dermed medførte store budsjettkutt på blant annet den femte Pirates of the Caribbean-filmen.

The Lone Ranger

Den fikk hard medfart i pressen før premieren, men etter å ha sett den kan vi ikke forstå at den ikke gikk betydelig bedre på kino – for dette er så visst ingen ny The Tourist!

Gore Verbinski, som tidligere har samarbeidet med Johnny Depp i tre av Pirates-filmene og Rango, har her hyret ham inn til å spille selveste «Jack Sparrow» i eksentrisk indianerkostyme! Tonto (Depp) blir Den ensomme rytters (Armie Hammer) «skaper» og følgesvenn. Sammen reiser det umake paret ut i den ukjente ødemarken for å drepe (Tonto)/fange (Den ensomme rytter) psykopaten Butch Cavendish. Og Verbinski gir oss en skikkelig berg-og-dalbanetur av en film, hvor det til gangs synes hvor høyt budsjett den har hatt.

De spektakulære actionscenene og spesialeffektene til side, dette er til syvende og sist en karakterdrevet film, der Hammer og Depp blir et særdeles vellykket filmpar, og spiller uhemmet på sine ulikheter og vidt forskjellige kulturelle bakgrunn. De to hovedkarakterene skaper en fin dynamikk filmen igjennom, og fungerer både på det komiske så vel som det langt mer seriøse og dype planet.

Hovedproblemer synes å være at Verbinski har vært et lite barn som har fått carte blanche i godtebutikken, og ikke har klart å begrense seg, men har latt det boble over med så ufattelig mange gode ideer, tvistvendinger og et tilsynelatende ubegrenset budsjett, hvor han dessverre ikke har maktet å «kill his babies»; for her burde han definitivt vært skarpere med saksen og klippet bort en god del. I tillegg sliter filmen med å finne fotfeste rundt om den skal være en tradisjonell «ordentlig» og seriøs western, eller om den skal gi oss en humoristisk vri på det hele. Slik den nå fremstår blir vi sittende å tvile.Vi velger å le, og treffende komikk, eksentriske karakterer og locations, samt overveldende actionscener underholder så det rekker. 4 sterke stjerner for meget høy underholdningsverdi!

The Lone Ranger på Blu-ray blender oss med en sjeldent god lyd- (dts-MA 7.1) og billedkvalitet. Et særdeles rikt og godt definert surroundspor, der du kan høre den minste lille flue summe rundt ute i ørkenen, matcher godt det sylskarpe bildet som gnistrer mot oss fra Philips Cinema TV-en. Et omfattende og informativt bonusmateriell byr blant annet på utelatte scener, intervjuer, bloopers, bakomfilm og påskeegg.

• Release: 23. oktober 2013
  • Regi: Gore Verbinski
  • Med: Johnny Depp, Armie Hammer, William Fichtner, Tom Wilkinson, Ruth Wilson, Helena Bonham Carter