: Straight Outta Compton

Med usedvanlig treffende casting og en fascinerende bakgrunnshistorie har Straight Outta Compton blitt en bra film innenfor sin genre.

Publisert 26.02.16 - 14:55
Straight Outta Compton

Filmen forteller historien om hvordan hip-hop-gruppa N.W.A. tok seg fra gatene i Compton til toppen i musikkindustrien på slutten av 1980-tallet til begynnelsen av ‘90-tallet. Vi følger opp- og nedturene til de legendariske artistene Ice Cube (O’Shea Jackson Jr.), Dr. Dre (Corey Hawkins) og Eazy-E (Jason Mitchell), samt deres kamp mot autoritetene og hverandre. Vi får et innblikk i en revolusjon som vi fortsatt ser ringvirkninger av i dag.

Straight Outta Compton er regissert av F. Gary Gray (The Italian Job) og har definitivt blitt en vellykket genrefilm. Den tekniske gjennomførelsen er solid og stilsikker hvor man har klart å gjenskape både tidskoloritt og et adekvat uttrykk. Manuset er godt skrevet, og belønnet med en Oscar-nominasjon, men det er likevel castingen som imponerende mest, og er en viktig faktor i prosessen med å skape en troverdighet til karakterene som forsterker historien. Totalt sett en god og underholdende film, men den har sine narrative svakheter. Spesielt i oppbyggingen av rammefortellingen som bærer preg av at den gaper over for mye av rappernes utrolige historie. Uansett, meget godt utført. Fire sterke stjerner.

Straight Outta Compton Straight Outta Compton Straight Outta Compton Straight Outta Compton
<
>