: SAVAGES

Blu-ray anmeldelse

Ringreven Oliver Stone er så visst ikke kjent for å skape ukontroversielle filmer som det blir lite oppstyr rundt. Mest kjent for sine sterkt politisk fargede filmer, kommer han med Savages med en tøff film om narkotrafikkens bakside, samtidig som vi skal la oss popcornunderholde av den.
Karakter
Thriller
SAVAGES
Annonse
Annonse
forfatter

Bestekompisene Chon (Taylor Kitsch fra John Carter) og Ben (Aaron Johnsen) deler på det meste i livet, herunder felles millionvilla i California, doptripper, marihuanaproduksjon i stor skala – og samme rålekre dame. Livet ser lyst ut for den triggerhappy krigshelten, Chon, og idealisthippien Ben, inntil narkobaronessen Elena (Salma Hayek) beslutter seg for at hun vil inngå partnerskap med dyrkerne av verdens beste marihuana, et partnerskap som ikke umiddelbart tiltaler våre to antihelter.

Gutta takker nei, havner i full krig med den mektige narkoligaen med forgreninger langt inn i politiet, via en gjennomkorrupt John Travolta, og forsøker å gå i dekning. Eneste haken er at deres felles livs kjærlighet, elskovsgudinnen O, kidnappes av Elenas gjeng, ledet an av en usedvanlig ufyselig Benicio Del Toro. Katt-og-mus leken er i gang.

Oliver Stone forsøker seg med en delikat linedans mellom seriøs kritikk av narkotrafikkhelvete og lettbent thriller-/voldsunderholdning. Ikke akkurat en enkel balansegang, men han drar den, stort sett, i land. Savages er så visst ingen ny Traffic, men mer en absurd miks mellom Blow, kompisfilm og Natural Born Killers. Tidvis utravoldelig og med en klipp og musikkbruk som nesten slår deg ut, tar Stone oss med på en syre-/actiontrip av de usedvanlige. Castingen er upåklagelig med en herlig morsom Travolta og akkurat passe kompiser, mens både Hayes og Del Toro blir vel karikerte; dog er det Blake Lively som tar pusten fra oss. I en fabelaktig miks mellom gudinne, sexobjekt, femme fatal og hjernen i filmen, oser hun av sensualitet, sårbarhet og kick ass. Fornøyelig underholdning med bismak, som tar noen plottmessige snarveier og dessverre har en helt for jævlig dårlig slutt (her lukter det publikumsscreening og ny slutt lang vei), som gjør at den havner på fire sterke stjerner.

Både lyd- (dts-HD) og billedkvaliteten holder svært høy standard. Dermot blir vi snytt for saftig bonusmateriell, her er det kun noen utelatte scener og en rekke smådokumentarer som tar oss bak kameraet i en alt for lett stil.

Annonse
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Release: 13. februar 2013
  • Regi: Oliver Stone
  • Med: Taylor Kitsch, Blake Lively, Aaron Johnson, John Travolta, Salma Hayek, Benicio Del Toro
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2012  
  • Tid: 2:21 t
IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.