Righteous Kill

For dem av dere som vurderer å kjøpe/leie Righteous Kill i håp om en ny Heat følger her en betimelig advarsel: Dette er ikke en film av Heats kaliber.
DramaKrim
Righteous Kill

Tvert imot får vi her servert en høyst ordinær politithriller som løftes noe av gode skuespillerprestasjoner. De svært erfarne politipartnerne Turk (De Niro) og Rooster (Pacino) leder etterforskningen av en ny seriemorder-sak. Fellestrekkene er at ofrene er bad guys som urettferdig (?) har sluppet unna straff. Morderen rettferdiggjør dermed drapene og leverer håndskrevne dikt til hvert offer i sitt borgervern-korstog. På toppen av det hele peker indisiene mot en politimann.

Tematikken og problematikken rundt borgervern ble senest omhandlet i The Brave One, der Jodie Foster skulle renske New York for drittsekker etter at hennes kjære blir offer for blind vold. Slikt blir det sjelden god film av, ei heller denne gangen. Historien er alt for forutsigbar og engasjerer ikke. Hele tiden pøses det på med antydninger og hint om hvem som er seriemorderen, det hele blir så overtydelig, at det umulig kan være vedkommende det hintes om. Vi tror heller overhodet ikke på selve plottet. Det virker som om det har vært viktigere å informere oss om at politiet er korrupt, enn det å lage en engasjerende thriller. Til tross for dette glimter både De Niro og Pacino til innimellom, men selv ikke bransjens mest erfarne kan trylle med et slikt manusskript. Svært beklagelig, for dette burde ha resultert i noe helt annet. Tre svake stjerner. Lyden av pistolskudd i DTS HD slår i mot oss med herlig presisjon og styrke. Også billedkvaliteten er tilnærmet optimal. Kommentarspor av Avnet (regi), dokumentaren Thin Blue Line om den virkelige politikorrupsjonen, intervju med skuespillerne og trailer er hva vi får i bonus.

• Release: 14. januar
  • Regi: Jon Avnet
  • Med: Robert De Niro, Al Pacino, 50 Cent, Carla Gugino, John Leguizamo