: Jersey Boys

Eastwood transformerer suksess-musicalen fra Broadway til film, og leverer (som alltid) topp teknisk kvalitet, men filmen mangler nerve.

Publisert 22.12.14 - 10:00
Jersey Boys

Historien om guttene fra New Jerseys bakgater er blitt en slags miks mellom Goodfellas og Dreamgirls. Den småkriminelle gjengen livnærer seg som gangstere og omgås mafiaen på deres vei til den musikalske listetoppen. Ledet an av den arrogante Tommy (Vincent Piazza) ligger fokuset på konfliktene mellom de fire i gruppen, preget av kunstnerisk uenighet, pengeproblemer, engasjement og hvem som bidrar mest. Deres gyldne tiår var 1960-tallet, men veien frem var lang og nedturene mange.

Regissørikonet Clint Eastwood (som vel har regissert sin siste film annethvert år det siste tiåret) har basert den sanne historien om sangstrupene i «The Four Seasons» på musicalen som har gått som en hit på Broadway siden 2005. Clinter’n har hverken laget en musical eller en teatralsk film ut av historien, men balanserer mellom tradisjonelt gangsterdrama ispedd mange sangnummer og musical. En vanskelig balansegang viser det seg.

Eastwood forteller historien rett-frem uten å dvele mye ved konfliktene, noe som gir filmen et nærmest dokumentarisk preg, men også en litt kjedelig dramaturgisk utvikling. Musikkinnslagene (som det naturlig nok er mange av) er flott og elegant produsert, men til tross for den fascinerende livshistorien til Valli (en glimrende John L. Young) mangler Jersey Boys engasjement og driv. Hadde Eastwood gjort den til en rendyrket musical á la Moulin Rouge er vi overbevist om at historien ville kommet sterkere frem, og gitt mer begeistring. Fire stjerner.

Billedkvaliteten er god men detaljer forsvinner i mørke scener. Vedrørende lydsporet så er vi fullt klar over at Valli var kjent for sin falsettostemme, men her strekkes den for langt og gir en litt skjærende diskant. Bonusmaterialet består av tre dokumentarer, hvorav den lengste tar for seg overgangen fra Broadway til film. Brukbart, men ikke enestående.

Jersey Boys

• Release: 24. november 2014
  • Regi: Clint Eastwood