: Broen, sesong 3

Den skandinaviske TV-serien Broen skapte stor oppmerksomhet og høstet applaus da den kom i 2011. Etter en langt svakere andresesong i 2013 er endelig kvaliteten tilbake på toppnivå.

Publisert 14.12.15 - 03:00
Broen, sesong 3

13 måneder har gått og Saga Noren (Sofia Helin) jobber fortsatt som politietterforsker i Malmø. Hennes tidligere partner, Martin Rohde (Kim Bodnia), soner en fengselsstraff på ti år etter å ha blitt anmeldt av Saga for mord. Da en kjent dansk kjønnsdebattant blir funnet myrdet på en byggeplass i Malmø blir Saga tvunget til å samarbeide med en ny dansk kollega (Thure Lindhardt). Saken rammer også Saga personlig, og hun kommer under sterk tvil, som forsterkes når mørke hemmeligheter fra fortiden dukker opp.

Krimserier har vært en kjent oppskrift på suksess i skandinavisk film- og fjernsynsbransje de siste årene. Et av flaggskipene har vært den mørke thrilleren Broen som har hentet kvalitet fra både Sverige og Danmark. Serien åpnet knallsterkt i 2011 men mistet tyngde etter den oppfølgende sesongen i 2013. Heldigvis kan vi nå glede oss over en ny runde som fungerer svært godt. Broen, sesong 3 er høyst beundringsverdig underholdning som kan måle seg med det beste innen genren.

Plottet kan tidvis være i overkant intrikat men det holder på spenningen hele veien til slutt. Skuespillet er jevnt over veldig bra, og spesielt Sofia Helin glitrer i sin rolle som den plagede Saga, med en variant av asperger. Eneste problemet er at det kan bli litt for mye av det gode. For øvrig er Broen 3 gjennomsyret av admirabelt arbeid på alle fronter med utsøkt foto, musikk og produksjonsdesign. Det er all grunn til å la seg begeistre selv om man ikke får en like intens avslutning som man kanskje forventet. Vi håper på en ny sesong i 2017. Fem stjerner.

Broen, sesong 3_8 Broen, sesong 3_6 Broen, sesong 3_4 Broen, sesong 3_3
<
>