: Bridge of Spies

Med hjelp fra gamle venner og noen nye bekjentskaper har Steven Spielberg skapt en av sine beste filmer de siste femten årene. Bridge of Spies er forførende filmfortelling som både føles aktuell og gjenoppfrisker spennende og interessant historie.

Publisert 27.04.16 - 04:00
Bridge of Spies

Steven Spielberg har regissert Bridge of Spies som er inspirert av den sanne og utrolige historien om forsikringsadvokaten James Donovan (Tom Hanks). Han havner utilsiktet i sentrum av viktige hendelser i den kalde krigen da han blir satt på oppgaven av CIA om å forhandle om frigivelsen av en amerikansk pilot fanget på russisk jord.

Handlingen begynner på slutten av 1950-tallet når spenningen mellom USA og Sovjetunionen er på sitt verste. FBI arresterer Rudolf Abel (Mark Rylance) for å være en russisk spion bosatt i New York og den anerkjente advokaten Donovan blir bedt om å representere Abel for den amerikanske domstolen. Donovan har liten erfaring med lignende rettsarbeid men går motvillig med på oppgaven for å sikre rettsikkerheten, uavhengig av statsborgerskap; til tross for at han blir en særdeles upopulær offentlig person.

I over førti år har Steven Spielberg vært en av de største stemmene i amerikansk film og han har levert severdige storfilmer på rad og rekke. Likevel har han ikke vært på sitt beste de siste årene, foruten om Lincoln i 2012. Et høydepunkt i karrieren hans, finner vi fra 2002, med Catch Me If You Can. Da benyttet han seg av Tom Hanks som han også gjorde i filmene Saving Private Ryan (1998) og Terminalen (2004).

Bridge of Spies
Bridge of Spies

Hanks i hovedrollen har definitivt løftet kvaliteten på disse filmene, og det samme kan sies om Bridge of Spies. Med stor tilstedeværelse og menneskelighet vekker han interessen for filmen på en helt spesiell måte. For øvrig er det ikke bare Tom Hanks som imponerer. Mark Rylance er utsøkt i rollen som Abel og ble også fullt fortjent belønnet med en Oscar for beste mannlige birolle. I tillegg har Spielberg som vanlig brukt sin trofaste fotograf Janusz Kaminski, som også har gjort alle ovennevnte filmer. Han gjør en eminent jobb som tilfører mye for det helhetlige produktet, og selv om han allerede har to statuetter, er det merkelig at han ikke ble nominert til Oscar for syvende (!) gang.

BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES ST. JAMES PLACE BRIDGE OF SPIES BRIDGE OF SPIES ST. JAMES PLACE
<
>
Bridge of Spies

Foruten om skuespill og foto, er det viktig å trekke fram det strålende manuset, som er skrevet av Matt Charman sammen med Coen-brødrene. Det er usedvanlig godt skrevet og det var heller ingen stor overraskelse at de også ble nominert til Oscar. Likevel er det ingen tvil om at det meste av æren må tilfalle Spielberg. Han har, med stram regi og overblikk, laget en knallsterk thriller som minner oss om gufset fra fortiden, samtidig som den fremstår som høyaktuell med dagens fryktkultur. Til tross for at Bridge of Spies noen ganger svikter og benytter seg av en del enkel symbolikk, belønnes den med fem solide stjerner.

Filmen kan i aller høyeste grad anbefales på Blu-ray. Man får en fin mengde med ekstramateriell, og den tekniske presentasjonen er eksepsjonelt bra. Et nydelig bilde og et prikkfritt lydspor i dts-MA 7.1. Løp og kjøp!

Bridge of Spies

• Release: 4. april 2016
  • Regi: Steven Spielberg