Tre actionkameraer - Lyd & Bilde

TEST AV Tre actionkameraer

Lys, Kamera, ACTION!

Finn din indre action-mann, og fang det på film.

Adrenalinet pisker gjennom kroppen. Jeg er på vei ned Vallee Blanche i Chamonix Mont Blanc. Snø og grener fyker gjennom luften. Var det nå så klokt å gå off-piste? Men la gå, det blir et kjempegodt opptak. Ja, for jeg har naturligvis et kamera i pannen som tar opp hele herligheten, som få minutter senere finner veien til Facebook, til stor beundring blant vennene. Man er vel en skrytepave!

I årevis leverte amerikanske GoPro det foretrukne actionkameraet når skiløperen, skateboarderen, surferen og wakeboarderen skulle fange sin dødsforakt på video. Det har imidlertid skjedd mye innenfor actionkameraer siden det første GoPro kom på markedet i 2002, og i dag finnes et bredt utvalg av produsenter, og hermed også kameraer i forskjellige prisklasser og kvaliteter.

Felles for alle disse er at de kan monteres akkurat der hvor du har bruk for dem, som for eksempel på brystet, på hodet, i frontruten på bilen eller på en skistav. Herfra gir de deg noen skjeve og annerledes opptak som både vil pynte i det digitale fotoalbumet samt fungere som skryt overfor vennene. Mulighetene er mange, og det er kun din fantasi som setter grensene.

(Foto: Produsenten)

Et actionkamera skal, som navnet antyder, kunne holde til litt av hvert. Konstruksjonen er mer solid enn du ser på alminnelige kameraer, og de tåler både slag og spark. Viktigst er det imidlertid at de er støv- og vanntette, slik at du ikke trenger å bekymre deg for at teknikken tar skade når du er ute og surfer eller står på ski. Til dette formålet er de fleste kameraene utstyrt med et spesielt plasthus som gjør det mulig å bruke det under vann og under ekstreme forhold. De følger som regel med de dyreste kameraer, og er ekstrautstyr til de rimeligste.

Hos noen produsenter er huset blitt gjort overflødig, da kameraene nå er så solid bygget, at de ikke har bruk for den ekstra beskyttelsen. Det er et stort fremskritt, da det ekstra laget med plast ikke kun gjør kameraene større, men også dekker mikrofonen, og gjør betjeningen litt vanskelig.

Touchskjerm og stemmekontroll
Som med utviklingen innen andre produktsjangre, har produsentene av actionkameraer måttet fornye og gjenoppfinne seg selv flere ganger, for å holde fast på interessen fra kundene. For hvorfor skal man kjøpe et nytt actionkamera når det man har hatt i flere år fortsatt fungerer fint og fortsatt gir glimrende opptak?

Svaret er ny teknologi og dermed nye muligheter.

I kategorien actionkameraer betyr dette for tiden ting som stemmestyring, berøringsfølsomme skjermer og trådløs forbindelse til laptop og telefon. Noen av tingene er «nice to have», mens andre representerer markante forbedringer i måten du bruker og betjener kameraet på. Når kameraet sitter fastspent på hodet ditt, er det for eksempel ikke alltid like lett å trykke på de riktige knappene. Snakk i stedet til kameraet, og be om at det starter opptaket før du suser nedover løypa. Via Wifi og Bluetooth kan du opprette en trådløs forbindelse til mobil og laptop. Mobilen kan være søker samt styre kameraet på avstand. De appene som følger med, lar deg overføre og redigere opptakene på farten. En rask tur i redigeringsrommet og videre til Facebook.

Opptak i 4K
Et annet punkt hvor actionkameraer har endret seg, er i kraft av den høyere oppløsningen på opptakene, akkurat som vi kjenner fra TV og alminnelige kameraer. Som med flatskjermene dreier det seg ikke bare om oppløsningen, og du må derfor som forbruker også være oppmerksom på hvor mange bilder du får i sekundet. Dette kalles FPS – frames per second.

(Foto: Produsenten)

De nyeste og dyreste actionkameraene som kan ta opp i 4K, er begrenset til å ta 30 bilder i sekundet. De billigere og eldre generasjoner må nøye seg med 15. Det gir seg selv, men jo flere bilder i sekundet desto bedre. 30 bilder kan gå, men 60 er fortsatt å foretrekke. Vil du ha et helt flytende bilde, bør du derfor fortsatt holde litt fast ved 1080P60FPS, da 4K60PFS ennå ikke fås i denne formfaktoren. Det er imidlertid noe som er på vei, og forventes å komme på markedet en gang senere på året

Du får hva du betaler for
Som sagt finnes de nyeste teknologiske fremskrittene primært i de dyrere kameraene. Du får imidlertid mer enn trådløse teknologier, GPS, stemmestyring og lignende ved å betale litt ekstra. Optikken, som egentlig er det viktigste i et kamera, blir bare bedre jo lenger du beveger deg opp stigen, og munner helt konkret ut i et bedre sluttresultat i kraft av flottere opptak. Pris og kvalitet henger tett sammen. Av samme årsak har vi valgt å se på tre nye atcionkameraer i det dyre sjiktet fra henholdsvis GoPro, Sony og Garmin. Disse representerer noe av det beste på markedet akkurat nå, og er samtidig utstyrt med de nyeste teknologiene på feltet.

Slik testet vi
De tre kameraene er blitt utsatt for litt av hvert. De er blitt montert på frontruten i biler, har sittet på et sykkelstyre og en hjelm, samt vært montert på gimbals og teleskopstenger. Så langt det har vært mulig, er det gjort opptak under like forutsetninger for å kunne gi et korrekt og rettferdig bedømmelsesgrunnlag.

TEST AV GoPro Hero5 Black
Mars 2017GoPro Hero5 Black

MedHero5 Black samler GoPro-funksjonene fra sine Hero4 Silver og Hero4 Black i ett produkt. Du får med andre ord samme mulighet til å ta opp 4K-video med 30fps samt enLes hele testen her...

TEST AV Sony FDR-X3000R

Sonys FDR-X3000R-kamera skiller seg noe ut fra konkurrentene. I stedet for en liten kasse med en stor fargeskjerm på baksiden, er Sonys modell avlang og har et lite gråtone-display påLes hele testen her...

TEST AV Garmin ViRB Ultra 30

Med ViRB Ultra 30 har Garmin endret designen radikalt i forhold til sin tidligere toppmodell, ViRB XE, og legger seg dermed langt tettere opp til GoPros kameraer. Størrelsesmessig er detLes hele testen her...

Les også
TEST: Objektivguide

Guide til valg av kameraobjektiver

Glasset er viktigere enn megapiksler, så her er en kjapp guide til de vanligste kameraobjektivene.

TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

Superb reisezoom for Sony

Hvis man kan gi avkall på litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

Spesialobjektiv for portretter

Hvis man kan gi avkall på litt lysstyrke,er dette Sony- zoomen man skal ha.

TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

Ekstrem portrettele

Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

Nikon-tele i en klasse for seg

Prisen er vanskelig å svelge, men bildekvaliteten veier opp for den høye prisen.

TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

Anvendelig makrotele

Makroobjektiver behøver ikke å ha begrensninger. Bare seg på Fujifilms makrotele.

TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

Fortreffelig Fujifilm-optikk

Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

Nikon-tele i en klasse for seg

Prisen er vanskelig å svelge, men bildekvaliteten veier opp for den høye prisen.

TEST: Panasonic Lumix GH5S

Blodtrimmet videokamera

Panasonic Lumix GH5S er et unikt systemkamera, med rendyrkede egenskaper for proffvideo.

TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

Ekstrem portrettele

Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

Spesialobjektiv for portretter

Hvis man kan gi avkall på litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

Fortreffelig Fujifilm-optikk

Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

Vårt kundesenter hjelper deg hvis du har spørsmål eller trenger hjelp vedrørende ditt abonnement.

Du kan sende mail eller ta en telefon.

Åpningstider: mandag – fredag

0900 – 1130 og 1230 – 1500.

Support Tlf: 815 73 510

 

Support email: abo@lydogbilde.no 
×