annonse
annonse

Infinity Cascade

Rått og flott fra Infinity

Det kan virke som de ­”boksete” høyttalernes ­dager snart er talte. Særlig når de mer designorienterte alternativene kan bli så gode som dette. Vi har lånt øre til Infinitys nye Cascade-serie.

Lyd & Bilde mener

Topp lyd Plasseringsvennlige Høy byggekvalitet
Tungdrevne Subwooferen krever en del jobb

Utfordringen til høyttalerprodusentene i dag er å lage høyttalere som både låter og ser bra ut. De skal fungere like bra til musikk og film, og samtidig gli ubemerket inn i de hjemlige omgivelser. Tiden da vi (og særlig den bedre halvdel) tok til takke med et par ”fiskekasser” lett henslengt på gulvet er definitivt forbi, og mange av oss ønsker seg flate og/eller veggmonterte høyttalere som står i stil med flatskjerm og filmlerret.

Det amerikanske høyttalerkonsernet Infinity har lange tradisjoner for å tenke nytt. Høyttalere fra den kanten baserer seg nesten alltid på nyvinnende teknologi, og bærer sjelden preg av å være snekret sammen på bakrommet. Med det ressurssterke Harman-konsernet (eier bl.a. Harman/Kardon, JBL og Mark Levinson) i ryggen står det ikke på midlene når det skal utvikles løsninger som kan komme lydfansen til gode. Vi fikk selv erfare dette da vi testet budsjetthøyttaleren Beta 10 i forrige nummer. En rimelig høyttaler til 2 500 kroner, som feide flere dyrere konkurrenter av banen. Høyttalerne vi nå tar for oss er i en annen prisklasse både hva gjelder pris og lyd. De vekker også et langt større må ha-begjær …

Form og funksjon
Infinity har satt seg som mål å lage en høyttalerserie som dekker de nevnte behov, uten at det skal koste stratosfæriske summer. Og Cascade-serien må sies å være det mest spennende vi har sett fra amerikanerne på lang tid. Med slanke og buede former er de svært lekre å se på, og de spesielle firkantede membranene gir maksimal utnyttelse av frontarealet på høyttaleren. Noe som igjen lover kraftfull lyd fra kompakte konstruksjoner. Fleksibiliteten er stor med både veggbraketter og gulvstativer tilgjengelig. Disse er laget i tung og solid aluminium, og i motsetning til de fleste lifestyle-anlegg går monteringen som en lek. I motsetning til de fleste IKEA-møbler trengs det her knapt noen bruksanvisning. Alt glir på plass som fot i hose, og kvalitetsinntrykket er meget høyt. For å matche ulike interiør kommer høyttalerne i pianolakk eller kirsebær- finish, og om de blanke elementene skulle bli for prangende følger det med stoffgriller som festes til frontene ved hjelp av magnet. Elegant er bare fornavnet.

Musikk
Vi har etter hvert lånt øre til et stort antall ”design”-profilerte høyttalere, hvor lyden i mange tilfeller har vist seg å være lite inspirerende. Men med Cascade får man i både pose og sekk, det er klart fra første stund. Her er det en ren og klar lyd som minner om langt dyrere saker. Infinity har langt på vei eliminert kabinettresonans fra de kompakte høyttalerne, og det gir en lydgjengivelse som er fri for grums og forvrengning.

Hvis du er vant med høyttalere som er litt tilbaketrukne og dvaske i toppen av frekvensområdet, vil nok Cascade-ene oppleves som en vitamininnsprøytning. Diskanten formelig freser av liv, med distinkte overtoner som virkelig får musikken til å skinne. Blåse- og strengeinstrumenter låter fantastisk. Samtidig er det mulig å spille skrålende rockemusikk som Rammstein og Audioslave på høyt volum uten at det skjærer i ørene. Men høyttalerne er også svært avslørende når det gjelder eventuelle svakheter i resten av systemet. Elektronikk med spiss og grovkornet diskant blir raskt diskvalifisert.

En positiv bemerkning vi hadde ved de langt rimeligere Beta-høyttalerne var den gode sammenhengen mellom diskant og mellomtone. De to elementene jobbet virkelig på lag, og det var ingen spor av ujevnheter i overgangen som kunne ha forringet lydopplevelsen. Dette kan også sies om Cascade-elementene, men her er oppløsningen av en annen klasse. Mellomtonen er varm og distinkt, og du slipper å spisse ører for å høre hva som blir sagt eller sunget. Vokalene til Chris Cornell (Audioslave) slår imot oss så vi nesten rygger i sofaen. Det er liten tvil om at disse små høyttalerne kan klemme til når det trengs!

Film
Knallsterke egenskaper i diskant og mellomtone setter også fart på film-gjengivelsen. Den høyoppløste diskanten skaper et friskt og luftig lydbilde der alle detaljer kommer tydelig fram. Lydbildet er helomsluttende og energisk, som skapt for fartsfylte filmer som f.eks. Tokyo Drift. Tredje og foreløpig siste film i Fast&Furious–serien var en av fjorårets sprekeste titler, fylt av ellevill bilaction og kul musikk. Og selvfølgelig pene damer. Nykommeren Lucas Black utfordrer lokale helter til sladdekonkurranse i Tokyos travle gater, og Cascade-høyttalerne har ingen problemer med å gjenskape det rå drivet i filmen. Det dundrer og bråker slik det skal når blodtrimma biler raser forbi.

Infinity-ene har også plenty av raffinement til å sette prikken over i-en på mer rolige filmer. Stemmegjengivelsen fra senterkanalen er skremmende naturtro, trolig takket være MRS-elementet som kan arbeide over et bredt område uten ulyder eller farging. Kalkunfilmen Doom med wrestlingstjerna The Rock i hovedrollen demonstrerer at høyttalerne takler alt fra lyse kvinnestemmer til grove mannsrøster uten å låte hardt eller spisst. Husk bare å dele av høyttalerne slik at de slipper å spille dypbass.

Subwoofer, en nødvendighet
Cascade-høyttalerne er beregnet på å brukes sammen med en eller flere subwoofere. Selv ikke den største Model 9 med doble basselementer rekker lengre ned enn ca. 80 Hz før bassgjengivelsen ruller av kraftig. Her må man altså til med aktiv basshjelp for at lydopplevelsen skal bli komplett, og Cascade-serien inneholder to subwoofere til å ta seg av oppgaven. Minstemann er Model Twelve som fulgte med oppsettet vårt denne gangen, med 10 tommers bass, to passive 12-tommere og 300 W-forsterker – Infinitys innebygde RABOS-romkorreksjon, som gjør det mulig å stille inn subwooferen optimalt for lytterommet. Dette er en manuell jobb der man måler frekvensresponsen i rommet med mikrofon, for så å plotte verdiene inn på et måleark. Målearket beskriver deretter hvordan man gjør de riktige innstillingene på subwooferen. Ikke det mest brukervennlige systemet vi har vært borti og temmelig tidkrevende. Men svært effektivt med tanke på å integrere bassen i lydbildet. Ferdig justert sitter bassen som støpt.

Til 7 500 kroner er Model Twelve en kraftig liten plugg som kan spille både høyt og dypt. Likevel er nok den dyrere Model Fifteen den mest spennende av de to. Fire 6 x 6-tommer store basselementer sammen med en forsterker på 800 W burde lage skikkelig mos i hjemmekinoen. Modellens flate og avlange design gjør den dessuten bedre egnet for plassering nær veggen sammen med veggmonterte høyttalere.

Tungdrevne
Infinity har nok vært nødt til å trimme høyttalerparametrene ganske mye for å få god lyd fra små kabinetter, og det har gjort sine utslag på følsomheten (lave 85 dB/1 W/1 M) Høyttalerne krever derfor solid effekt for å yte sitt beste. En ellers glimrende receiver som Yamaha RX-V1700 (kr 10 000) oppleves som et absolutt minimum kraftmessig til en såpass krevende høyttalerpakke. Cascade-høyttalerne gir imidlertid valuta for pengene ved å gjøre hver eneste lille forbedring klart hørbar.

Konkurrenter?
Du får kjøpt mye flott til 30 000, og de fleste produsenter med respekt for seg selv har en ”design”-høyttalerpakke i denne prisklassen. Blant dem vi har testet er det nærliggende å nevne Linns Komponent-serie. Linn retter seg litt mer mot musikkinteresserte og har en diskantgjengivelse som tangerer Infinitys prestasjoner. Mellomtonen er imidlertid ikke like fremadlent og flott, og subwooferen blir temmelig slapp i forhold. Til et stilig kombianlegg holder vi derfor en knapp på Infinity. Cascade-høyttalerne kan imidlertid heller ikke måle seg helt med B&W sin lekre og smekre XT-serie, men her koster bare fronthøyttalerne (XT4) 20 000 kroner, mens du må ut med i overkant av 45 000 kroner for et komplett 5.1-system. B&W-ene gjør seg heller ikke like godt på veggen som de mer skreddersydde Infinity-høyttalerne. Dette går med andre ord mot en soleklar anbefaling …

Konklusjon
Så lenge vi holder oss i kategorien for slanke og plasseringsvennlige høyttalere, har Infinity noen av de sterkeste kandidatene akkurat nå. At Cascade-høyttalerne er svært flotte å se på er det ingen tvil om, og byggekvaliteten er formidabel. Rett nok er det mulig å oppnå tilsvarende lydkvalitet fra utstyr som koster mindre, men da må man ofre utseende og fleksibilitet og nøye seg med firkanta og kjedelige bokser. Designhøyttalerne er i ferd med å nå et nivå som kan tilfredsstille selv kresne lydentusiaster, og Cascade-serien leder an i denne utviklingen. Mine bokshøyttalere henger i hvert fall i en stadig tynnere tråd!

Utfordringen til høyttalerprodusentene i dag er å lage høyttalere som både låter og ser bra ut. De skal fungere like bra til musikk og film, og samtidig gli ubemerket inn i de hjemlige omgivelser. Tiden da vi (og særlig den bedre halvdel) tok til takke med et par ”fiskekasser” lett henslengt på gulvet er definitivt forbi, og mange av oss ønsker seg flate og/eller veggmonterte høyttalere som står i stil med flatskjerm og filmlerret. Det amerikanske høyttalerkonsernet Infinity har lange tradisjoner for å tenke nytt. Høyttalere fra den kanten baserer seg nesten alltid på nyvinnende teknologi, og bærer sjelden preg av å være snekret sammen på bakrommet. Med det ressurssterke Harman-konsernet (eier bl.a. Harman/Kardon, JBL og Mark Levinson) i ryggen står det ikke på midlene når det skal utvikles løsninger som kan komme lydfansen til gode. Vi fikk selv erfare dette da vi testet budsjetthøyttaleren Beta 10 i forrige nummer. En rimelig høyttaler til 2 500 kroner, som feide flere dyrere konkurrenter av banen. Høyttalerne vi nå tar for oss er i en annen prisklasse både hva gjelder pris og lyd. De vekker også et langt større må ha-begjær … Form og funksjon Infinity har satt seg som mål å lage en høyttalerserie som dekker de nevnte behov, uten at det skal koste stratosfæriske summer. Og Cascade-serien må sies å være det mest spennende vi har sett fra amerikanerne på lang tid. Med slanke og buede former er de svært lekre å se på, og de spesielle firkantede membranene gir maksimal utnyttelse av frontarealet på høyttaleren. Noe som igjen lover kraftfull lyd fra kompakte konstruksjoner. Fleksibiliteten er stor med både veggbraketter og gulvstativer tilgjengelig. Disse er laget i tung og solid aluminium, og i motsetning til de fleste lifestyle-anlegg går monteringen som en lek. I motsetning til de fleste IKEA-møbler trengs det her knapt noen bruksanvisning. Alt glir på plass som fot i hose, og kvalitetsinntrykket er meget høyt. For å matche ulike interiør kommer høyttalerne i pianolakk eller kirsebær- finish, og om de blanke elementene skulle bli for prangende følger det med stoffgriller som festes til frontene ved hjelp av magnet. Elegant er bare fornavnet. Musikk Vi har etter hvert lånt øre til et stort antall ”design”-profilerte høyttalere, hvor lyden i mange tilfeller har vist seg å være lite inspirerende. Men med Cascade får man i både pose og sekk, det er klart fra første stund. Her er det en ren og klar lyd som minner om langt dyrere saker. Infinity har langt på vei eliminert kabinettresonans fra de kompakte høyttalerne, og det gir en lydgjengivelse som er fri for grums og forvrengning. Hvis du er vant med høyttalere som er litt tilbaketrukne og dvaske i toppen av frekvensområdet, vil nok Cascade-ene oppleves som en vitamininnsprøytning. Diskanten formelig freser av liv, med distinkte overtoner som virkelig får musikken til å skinne. Blåse- og strengeinstrumenter låter fantastisk. Samtidig er det mulig å spille skrålende rockemusikk som Rammstein og Audioslave på høyt volum uten at det skjærer i ørene. Men høyttalerne er også svært avslørende når det gjelder eventuelle svakheter i resten av systemet. Elektronikk med spiss og grovkornet diskant blir raskt diskvalifisert. En positiv bemerkning vi hadde ved de langt rimeligere Beta-høyttalerne var den gode sammenhengen mellom diskant og mellomtone. De to elementene jobbet virkelig på lag, og det var ingen spor av ujevnheter i overgangen som kunne ha forringet lydopplevelsen. Dette kan også sies om Cascade-elementene, men her er oppløsningen av en annen klasse. Mellomtonen er varm og distinkt, og du slipper å spisse ører for å høre hva som blir sagt eller sunget. Vokalene til Chris Cornell (Audioslave) slår imot oss så vi nesten rygger i sofaen. Det er liten tvil om at disse små høyttalerne kan klemme til når det trengs! Film Knallsterke egenskaper i diskant og mellomtone setter også fart på film-gjengivelsen. Den høyoppløste diskanten skaper et friskt og luftig lydbilde der alle detaljer kommer tydelig fram. Lydbildet er helomsluttende og energisk, som skapt for fartsfylte filmer som f.eks. Tokyo Drift. Tredje og foreløpig siste film i Fast&Furious--serien var en av fjorårets sprekeste titler, fylt av ellevill bilaction og kul musikk. Og selvfølgelig pene damer. Nykommeren Lucas Black utfordrer lokale helter til sladdekonkurranse i Tokyos travle gater, og Cascade-høyttalerne har ingen problemer med å gjenskape det rå drivet i filmen. Det dundrer og bråker slik det skal når blodtrimma biler raser forbi. Infinity-ene har også plenty av raffinement til å sette prikken over i-en på mer rolige filmer. Stemmegjengivelsen fra senterkanalen er skremmende naturtro, trolig takket være MRS-elementet som kan arbeide over et bredt område uten ulyder eller farging. Kalkunfilmen Doom med wrestlingstjerna The Rock i hovedrollen demonstrerer at høyttalerne takler alt fra lyse kvinnestemmer til grove mannsrøster uten å låte hardt eller spisst. Husk bare å dele av høyttalerne slik at de slipper å spille dypbass. Subwoofer, en nødvendighet Cascade-høyttalerne er beregnet på å brukes sammen med en eller flere subwoofere. Selv ikke den største Model 9 med doble basselementer rekker lengre ned enn ca. 80 Hz før bassgjengivelsen ruller av kraftig. Her må man altså til med aktiv basshjelp for at lydopplevelsen skal bli komplett, og Cascade-serien inneholder to subwoofere til å ta seg av oppgaven. Minstemann er Model Twelve som fulgte med oppsettet vårt denne gangen, med 10 tommers bass, to passive 12-tommere og 300 W-forsterker – Infinitys innebygde RABOS-romkorreksjon, som gjør det mulig å stille inn subwooferen optimalt for lytterommet. Dette er en manuell jobb der man måler frekvensresponsen i rommet med mikrofon, for så å plotte verdiene inn på et måleark. Målearket beskriver deretter hvordan man gjør de riktige innstillingene på subwooferen. Ikke det mest brukervennlige systemet vi har vært borti og temmelig tidkrevende. Men svært effektivt med tanke på å integrere bassen i lydbildet. Ferdig justert sitter bassen som støpt. Til 7 500 kroner er Model Twelve en kraftig liten plugg som kan spille både høyt og dypt. Likevel er nok den dyrere Model Fifteen den mest spennende av de to. Fire 6 x 6-tommer store basselementer sammen med en forsterker på 800 W burde lage skikkelig mos i hjemmekinoen. Modellens flate og avlange design gjør den dessuten bedre egnet for plassering nær veggen sammen med veggmonterte høyttalere. Tungdrevne Infinity har nok vært nødt til å trimme høyttalerparametrene ganske mye for å få god lyd fra små kabinetter, og det har gjort sine utslag på følsomheten (lave 85 dB/1 W/1 M) Høyttalerne krever derfor solid effekt for å yte sitt beste. En ellers glimrende receiver som Yamaha RX-V1700 (kr 10 000) oppleves som et absolutt minimum kraftmessig til en såpass krevende høyttalerpakke. Cascade-høyttalerne gir imidlertid valuta for pengene ved å gjøre hver eneste lille forbedring klart hørbar. Konkurrenter? Du får kjøpt mye flott til 30 000, og de fleste produsenter med respekt for seg selv har en ”design”-høyttalerpakke i denne prisklassen. Blant dem vi har testet er det nærliggende å nevne Linns Komponent-serie. Linn retter seg litt mer mot musikkinteresserte og har en diskantgjengivelse som tangerer Infinitys prestasjoner. Mellomtonen er imidlertid ikke like fremadlent og flott, og subwooferen blir temmelig slapp i forhold. Til et stilig kombianlegg holder vi derfor en knapp på Infinity. Cascade-høyttalerne kan imidlertid heller ikke måle seg helt med B&W sin lekre og smekre XT-serie, men her koster bare fronthøyttalerne (XT4) 20 000 kroner, mens du må ut med i overkant av 45 000 kroner for et komplett 5.1-system. B&W-ene gjør seg heller ikke like godt på veggen som de mer skreddersydde Infinity-høyttalerne. Dette går med andre ord mot en soleklar anbefaling ... Konklusjon Så lenge vi holder oss i kategorien for slanke og plasseringsvennlige høyttalere, har Infinity noen av de sterkeste kandidatene akkurat nå. At Cascade-høyttalerne er svært flotte å se på er det ingen tvil om, og byggekvaliteten er formidabel. Rett nok er det mulig å oppnå tilsvarende lydkvalitet fra utstyr som koster mindre, men da må man ofre utseende og fleksibilitet og nøye seg med firkanta og kjedelige bokser. Designhøyttalerne er i ferd med å nå et nivå som kan tilfredsstille selv kresne lydentusiaster, og Cascade-serien leder an i denne utviklingen. Mine bokshøyttalere henger i hvert fall i en stadig tynnere tråd!
Vi tester over 450 produkter i året, les denne testen og få full tilgang til Lyd & Bilde
Allerede abonnent? Logg inn.
Prøveabonnement
0,-
Fri tilgang til lydogbilde.no
Bronseabonnement
425,-pr/halvår
1/2 år (6 utgaver) Digitalutgaven Fri tilgang til lydogbilde.no
Sølvabonnement
749,-pr/år
Mest populær
1 år (11 utgaver) Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Gullabonnement
1149,-pr/år
1 år (11 utgaver) Ny digital film hver måned Velkomstgave Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgaven
Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Måned kr 39,-

Med et abonnement på Lyd & Bilde får du:

Fri tilgang til lydogbilde.no Digitalutgave (iPad/Android) hver måned Betydelig rabatt Velg selv lengden på ditt abonnement, med eller uten SF Anytime Flott velkomstgave på årsabonnement

Alltid oppdatert!

Full tilgang til Lyd & Bilde digitalt i en måned

0,-