Nikon D500 - Lyd & Bilde

TEST AV Nikon D500

Klasseledende kvalitetskamera

Nikon har laget et av de beste kameraene vi har testet.

Lyd & Bilde mener:
StrĂžken bildekvalitet og nĂŠr perfekt ergonomi, gir deg teknisk gode bilder, hĂžy brukervennlighet og stor grad av fleksibilitet.
Noe begrensninger i videofunksjoner, som beskjÊring av formatet i 4K-modus, manglende fokushjelp pÄ manuellfokus og overivrig stÞydemping pÄ jpeg-filer.

Normalt er det ikke enkelt Ä velge nytt kamera, fordi utvalget er stort og mange av dem er veldig gode. Men unntakene finnes, og Nikon D500 er ett av fÄ kameraer som utmerker seg spesielt positivt.

 

Da snakker jeg ikke bare om bildekvaliteten, men den gjennomfÞrte ergonomien som gjÞr kameraet sÄ brukervennlig, og de mange mulighetene kameraet gir fotografen. For eksempel nÄr man skal fotografer sport og action, eller skal sette sammen video. Da er D500 i sitt ess, og det er flere grunner til.

 

Nostalgikere vil tenke tilbake med vemod pÄ Nikon D300s, som for lengst er ute av produksjon, og aldri fikk en erstatter. FÞr nÄ. Men D500 er mye mer enn en erstatter for Nikons beste speilrefleks med APS-format (de kaller det DX), det er Nikons mest komplette kamera pÄ denne siden av det langt dyrere proffkameraet D5.

 

Du finner kameraer med hĂžyere opplĂžsning enn de 20 megapikslene D500 har, men fĂ„ med 153 fokuspunkter fordelt over store deler av bildeflaten, 10 bilder/s skuddtakt, 2,36 Mp vippbar pekeskjerm, 4K-video med mikrofon- og hodetelefonkontakt – pakket i et vĂŠrtettet kamerahus med bakgrunnsbelyste knapper (!).

 

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

I en egen klasse

Salige Samsung NX1 er ikke sÄ langt unna i spesifikasjoner, hvis du kan finne et, og Canon EOS 7D Mark II blir nesten den eneste reelle konkurrenten her. Nikon D7200 stiller i en annen klasse, for det mangler hastigheten og anvendeligheten til dette kameraet. OgsÄ har det heller ikke 4K-video 


 

Akkurat det gjÞr naturligvis kameraet mer attraktivt, sÊrlig for amatÞrer eller proffer som skyter mye video. Muligheten til Ä betjene opptak med tilkoblet mik og hodetelefoner, gjÞr kameraet til et kompakt og fullverdig videokamera. Bare husk at kameraet beskjÊrer utsnittet sÄ brennvidden mÄ ganges med faktor 1,5. En fordel med tele, men en ulempe med vidvinkelobjektiver. En 28mm blir med ett 42mm nÄr man veksler fra stillbilder til 4K-video.

 

4K-video og hĂžy skuddtakt

HÞy skuddtakt er ingen ting verdt dersom kameraet lÄser seg etter et par sekunder, fordi bufferen trenger Ä tÞmme store datamengder til minnekortet fÞrst. Det problemet lÞser man ved Ä velge et XQD-minnekort i stedet for de vanligere SD-kortene. Da kan kameraet svelge unna 200 eksponeringer i rÄformat (14-bit lossless), i en uavbrutt serie med 10 bps.

 

For at bildene skal bli skarpe, er 99 av de 153 fokuspunktene, kryssensorer som er mer fÞlsomme, og det viste seg Ä vÊre veldig overbevisende pÄ actionbilder. De henger sammen med 180.000 fargefÞlsomme lysmÄlesensorer som gjÞr det enklere for kameraet Ä gi deg mer korrekt eksponering der fokussensorene har lÄst fokus.

 

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Perfekt for hallidretter

Fotografen kan selv velge fininnstilling av fokusresponsen i kameramenyene, for tilpasning til ulike scenarioer. Med styrepinnen pÄ baksiden av kameraet, kan fotografen raskt bytte mellom (55) fokuspunkter, og se de valgte punktene i sÞkeren. I likhet med EOS 7D Mark II kan det ogsÄ synke med frekvensen til for eksempel lysstoffrÞr, som det er mange av i svÞmme- og idrettshaller, slik at man unngÄr flimringen pÄ opptakene.

 

Videoopptakene kan lagres i 3840 x 2160 punkters 4K-opplÞsning, med 30, 25 eller 24 bildefrekvens, og mikrofonnivÄet kan stilles manuelt. SÄ langt sÄ vel, men jeg hadde foretrukket fokusmarkering (peaking) pÄ manuellfokus, og sebrastriper som markerer eksponeringsavvik pÄ opptakene.

 

Det mangler pÄ D500, dessverre, og gjÞr at kameraet stiller i semiproff, i stedet for proffklassen pÄ videomuligheter. For eksempel har Nikon valgt en generisk flat videoprofil i stedet for Log Gamma som konkurrentene gir fotografene, som skal sette sammen klipp med nÞytrale profiler. Gjerne fra flere kameraer.

 

Brukervennlighet

Det er ikke tilfeldig at jeg nevnte D300s, for D500 er ikke bare en etterlengtet etterfÞlger, det er ogsÄ en alen av samme stykke. Kameraet ligger forbasket godt i hÄnden, og passer alle unntatt veldig smÄ hender, og eiere av D300s vil umiddelbart kjenne seg igjen her.

 

Den nye styrepinnen, de store knappene hvor rekken til venstre og programhjulet og funksjonsknappen er belyste (bare flikk strÞmbryteren forbi til lyssymbolet), og det sjenerÞse gummierte hÄndgrepet, bidrar til en sjeldent god brukeropplevelse.

 

Skjermmenyene er dessverre de samme som Nikon har brukt alt for lenge, komplekse og rotete med utdatert grafikk, men man venner seg til dem. Den vippbare pekeskjermen gir deg ikke muligheten til Ä bla i menyene, men kan brukes til Ä velge fokuspunkt og som utlÞser. Noe som er praktisk sÊrlig pÄ videoopptak. Men ikke glem at et eldre objektivs fokusmotor lett tas opp av kameraets innebyggede mikrofon.


Det er derfor det er bedre Ă„ fokusere manuelt, men da trenger man fokus-peaking.

 

SĂžkeren er verdt Ă„ nevne. Den er ikke stĂžrst, men stor nok og med all relevant informasjon enkelt tilgjengelig.

 

Custom Functions

Det er en lang, lang rekke muligheter for Ä spesialtilpasse kameraet ved Ä velge hvilke funksjoner som skal aktiveres eller endres, nÄr man trykker inn en knapp. Eller vrir pÄ et innstillingshjul. Ett trykk kan aktivere punktlysmÄling i farta, et annet lÄse fokus eller aktivere rÄfilopptak, og mye mer. I likhet med D5, har kameraet fÄtt en egen knapp for ISO-fÞlsomhet, hvor man raskt bytter mellom valgt ISO-verdi og automatisk ISO-setting.

 

Forresten, kameraet har ikke bare Wifi for fjernstyring og nedlasting av bilder til mobilen, men Bluetooth for alternativ nedlasting. Den er merkbart tregere enn Wifi-forbindelsen, som jeg anbefaler at man heller bruker. Appen er veldig begrenset, til valg av fokuspunkt og utlÞser, akkurat som pÄ kameraets pekeskjerm, altsÄ. Den er ogsÄ lÄst til Nikons SnapBridge, for overfÞring av bilder.

 

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

UpÄklagelig bildedynamikk

SÄ Nikon D500 gir deg ikke bare skarpe actionbilder med hÞy opplÞsning og treffsikker eksponering, det leverer ogsÄ strÞken filkvalitet med hÞy bildedynamikk og minimalt med bildestÞy. Er det bedre enn EOS 7D Mark II, og EOS 80D? Ja, men marginene er smÄ.

 

Bildedynamikken viser bedre detaljgjengivelse i mÞrke partier, men forspranget Nikon hadde pÄ bildestÞy, er marginalisert her.

 

Filer med 6400 ISO tatt i lite lys, er neppe et problem for noen bortsett fra stÞyallergikere. Som vil se fin kornstÞy i skygger. Et hakk opp til 12800 ISO, gir mer, men fremdeles relativt fin kornstÞy, og 25600 kan fint brukes selv om fargestÞyen gjÞr sin synlige inntreden her. Da er ogsÄ kameraet stÞyreduksjon (hvis aktivert) i stand til Ä holde stÞyen pÄ et akseptabelt nivÄ, om enn med litt tap av detaljskarphet.

 

Det blir ikke ille fÞr ved virkelig hÞye ISO-verdier, sÄ jeg vil sette grensen pÄ 25600 og helst bÞr man begrense seg til 12800 som maks. PÄ de hÞyeste ISO-verdiene, er stÞyen grusomt til stede, sÄ de er kun for bruk i ytterste nÞdstilfeller. Akkurat som pÄ Nikon D5, altsÄ.

 

Sammenlignet med andre APS C-kameraer som Nikon D7200, Sony a6300 og Fujifilm X-Pro2, er D500 helt klart blant de aller beste kameraene i denne klassen pÄ bildekvalitet.

 

Klasseledende kvalitetskamera

Nikon har holdt oss pÄ pinebenken alt for lenge, og etterfÞlgeren til D300s kommer sent, men godt. Selv nÄr man sammenligner med de argeste konkurrentenes tilsvarende systemkameraer, er D500 kanskje det beste kameraet vi har testet. Utenom fullformatkameraer som D5, Leica SL og Canon EOS 1Dx Mark II. Det er nesten som en D5 light, med ekstrem skuddtakt, stor buffer, vÊrtettet kamerahus, og meget hÞy bilde- og videokvalitet.

 

Prisen er hĂžy, men D500 koster mindre enn fullformatkameraene, og alle som trenger et anvendelig og solid kamera til sport, ville dyr og allroundfotografering, bĂžr seriĂžst vurdere om det ikke er verdt pengene Ă„ velge Nikon D500.

 

Fakta & Rating:
    • Type: 21 Mp systemkamera med APS-C bildebrikke
    • Optikk: Nikon DX
    • Skjerm: 8 cm LCD, 2,36 Mp billedpunkter
    • SĂžker:            Optisk prisme, 0,67 x forstĂžrrelse, 100% dekning
    • HĂžydepunkt: Wi-Fi, Bluetooth, 4K-video, 1,64 M ISO, vippbar pekeskjerm, 10 bilder/s, vĂŠrtettet.
    Pris: 22,999,-
    Les ogsÄ
    TEST: Objektivguide

    Guide til valg av kameraobjektiver

    Glasset er viktigere enn megapiksler, sÄ her er en kjapp guide til de vanligste kameraobjektivene.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb reisezoom for Sony

    Hvis man kan gi avkall pÄ litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Ekstrem portrettele

    Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Spesialobjektiv for portretter

    Hvis man kan gi avkall pÄ litt lysstyrke,er dette Sony- zoomen man skal ha.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klasse for seg

    Prisen er vanskelig Ă„ svelge, men bildekvaliteten veier opp for den hĂžye prisen.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    Anvendelig makrotele

    Makroobjektiver behÞver ikke Ä ha begrensninger. Bare seg pÄ Fujifilms makrotele.

    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    Fortreffelig Fujifilm-optikk

    Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klasse for seg

    Prisen er vanskelig Ă„ svelge, men bildekvaliteten veier opp for den hĂžye prisen.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Blodtrimmet videokamera

    Panasonic Lumix GH5S er et unikt systemkamera, med rendyrkede egenskaper for proffvideo.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Ekstrem portrettele

    Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Spesialobjektiv for portretter

    Hvis man kan gi avkall pÄ litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    Fortreffelig Fujifilm-optikk

    Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

    VÄrt kundesenter hjelper deg hvis du har spÞrsmÄl eller trenger hjelp vedrÞrende ditt abonnement.

    Du kan sende mail eller ta en telefon.

    Åpningstider: mandag – fredag

    0900 – 1130 og 1230 – 1500.

    Support Tlf: 815 73 510

     

    Support email: abo@lydogbilde.no 
    ×