Nikon D5 - Lyd & Bilde

TEST AV Nikon D5

Nikons raskeste proffkamera

Dette kameraet er ikke for alle.

Lyd & Bilde mener:
Solid kamera som er bygget for Ä tÄle Är med juling, og likevel levere varene. Du kan fÄ hÞyere opplÞsning andre steder, men bildekvaliteten er tross det helt i teten for et proffkamera.
Prisen er selvsagt avskrekkende, det samme kan sies om stÞrrelsen, og vi er ikke sikre pÄ om 4K-egenskapene er avanserte nok.

Noen kameraer er som kraftig motoriserte sportsbiler. De passer ikke for alle, men mange drĂžmmer om dem.

 

Ta Nikons flaggskipkameraer, som siden 1959 har vĂŠrt blant det tĂžffeste man kan henge rundt halsen. Dersom man er fotograf. Eller Dennis Hopper. Sjelden har noen fotograf sett kulere ut, enn Hopper som fotojournalist i Coppolas Apocalypse Now fra 1979, med Nikon F-kameraer dinglende fra nakken.

 

Det mange ikke vet, er at Hopper var en habil fotograf, og hadde han levd i dag, hadde han ganske sikkert vĂŠrt begeistret for Nikons nye flaggskip: D5.

 

Kameraet er bygget for fotografer som lever av Ä fotografere sport, ville dyr, eller annen action, hvor et lynraskt kamera mÄ tÄle tÞffe forhold i Ärevis fÞr det mÄ byttes ut. Kort sagt, et kamera for proffer og viderekomne amatÞrer som ikke klarer seg med andre kameraer.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Nikon-kameraet stiller i en smal klasse, men mÄ takle krevende disipliner fÄ andre kameraer behersker. I likhet med EOS 1Dx Mark II fra Canon, og Leica SL.

 

Kameraer bygget for fart og spenning, for Ä si det mildt. Derfor har Nikon gÄtt grundig til verks, for Ä tilfredsstille proffer er ikke gjort i en fei. Nikon D5 er i fÞrst rekke laget for fotografer som trenger en arbeidshest ute i felten, i jungelen, pÄ idrettsarenaer eller racerbaner, og ikke i like stor grad mote, studio eller landskapsfotografer. De er gjerne bedre tjent med den ekstreme opplÞsningen fra et Nikon D810, Canon EOS 5Dsr, eller Sony A7r II.

 

Perfeksjonert ergonomi

Trofaste Nikon-fotografer vil umiddelbart kjenne seg igjen nÄr de plukker opp et D5 fÞrste gang. Kameraet har stort sett knapper og ratt pÄ samme plass som forgjengeren D4s. Programvalg har flyttet til venstre side av prismehuset, en ekstra programmerbar knapp har funnet veien pÄ fronten (tilgjengelig fra langfingeren pÄ hÞyre hÄnd), og en ekstra programmerbar knapp er plassert pÄ baksiden. SÄnne smÄ, men nyttige endringer, er det flere av. Som en egen ISO-knapp, pÄ tide Nikon 


(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Tekniske forbedringer

De stĂžrste endringene sitter under det vĂŠrtettede skallet. En ny fullformat 21 megapiksler bildebrikke med vanvittig hĂžy fĂžlsomhet opp til 3,28 millioner ISO (nei, det er ikke en trykkfeil), 12 bilder/s med autofokus mellom hvert bilde – 14 bps med AF pĂ„ fĂžrste bilde, og serieopptak til 200 bilder i en smell! Med 14-bits rĂ„filer! Jeg tuller ikke. Det krever riktignok at du bestiller kameraet med doble kortplasser for XQD-minnekort. Kameraet kan leveres med doble kortplasser for de som foretrekker Compact Flash, og ikke trenger sĂ„ ekstrem skuddtakt eller lange bildeserier.

 

For Ă„ fĂ„ dette til Ă„ fungere, har Nikon utviklet ny bildeprosessor, speilmekanisme, lukker og en ny autofokusmodul. Den har 153 fasedetekterende fokussensorer (fĂžlsomhet ned til – 3 EV, -4 for punktet i midten) fordelt over store deler av bildeflaten, hele 99 av dem er kryssensorer. 55 av dem er valgbare og kan grupperes. For eksempel nĂ„r man fotograferer i portrettformat, og bare trenger en klynge med aktive sensorer pĂ„ ansiktet til modellen.

 

Actionfotografer kan aktivere 3D-sporing, som automatisk velger hvilke fokussensorer som skal fĂžlge motivet, straks det beveger seg.

 

Kombinert med en 180.000 punkters RGB lysmĂ„ler som er programmert til Ă„ analysere motivet, skal det gi knivskarpe og korrekt eksponerte i selv de meste ekstreme situasjoner – og lysforhold. Det har jeg etter drĂžye 600 bilder fra D5, ingen grunn til Ă„ tvile. Jeg tror ikke jeg har testet et mer treffsikkert kamera, hva eksponering angĂ„r. Fokuspresisjonen er jevnere, for her er Canon EOS 1Dx Mark II fullt pĂ„ hĂžyden.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Millioner med ISO

Med fÞlsomheten skrudd langt forbi Sonys rekord pÄ 409.000 ISO, til svimlende 3,28 millioner ISO, snakker vi virkelig om mÞrkets fyrste. Men det har som vi skal se, en nedside som er av den ubehagelige sorten.

 

La oss ikke glemme noen av de viktigste nyhetene pÄ kameraet. Som 4K-video for fÞrste gang i et speilreflekskamera fra Nikon. Et velkomment tilskudd for fotografer som jobber bÄde med stillbilder og videoproduksjon. Derfor har kameraet ogsÄ mikrofoninngang, hodetelefonutgang og egen knapp for opptak ved siden av utlÞserknappen. Her, som pÄ stillbilder, er det mange og til dels omfattende innstillingsmuligheter. Autofokuskalibrering er blant det mest obskure, men nyttigere enn man tror pÄ et speilreflekskamera som kanskje skal brukes med myer mer forskjellige optikk, enn et vanlig amatÞrkamera.

 

4K-begrensninger

Men tilbake til 4K-video. Nikon-kameraet har sine begrensninger. Opptakstiden er tre minutter om gangen pÄ full 4K-opplÞsning*, og kameraet bruker et 1,5 x utsnitt av bildebrikken, som betyr at en 50mm plutselig fÄr 75mm effektiv brennvidde. Det er flere begrensninger ogsÄ, som 8-bits komprimering av video, fravÊr av oversampling og ingen fokusmarkering pÄ manuellfokus. NÄr det er sagt, kvaliteten fra 4K er definitivt god nok til mange produksjoner, men jeg ser ikke for meg at D5 kan erstatte et 4K-videokamera fullt og helt, nÄr begrensningene er sÄ mange. De kan man delvis komme rundt hvis man plugger i en ekstern opptaker via HDMI-utgangen pÄ kameraet.

 

WI-fi? Da trenger du en ekstern sender, som er ekstrautstyr.

Det er mye mer vi kunne fortalt om Nikon D5, som at det er digert, dyrt tungt og at batteritiden er omlag 4000 bilder. Per lading. Men det kan man lese seg til i brosjyrer. Der er det vanskeligere Ä fÄ en fÞlelse med hvordan kameraet er Ä bruke, sÄ la meg utdype.

 

Ja, det er stort og tungt, men ogsĂ„ godt balansert slik at det ligger godt i hĂ„nden. Ergonomien er som pĂ„ alle Nikons mer pĂ„kostede kameraer (fra D600 og oppover), fremragende, og en egen ISO-knapp er jaggu pĂ„ tide. Bortsett fra et vell av knapper, legger man kjapt merke til hvor raskt kameraet er. Ikke bare hvor raskt det reagerer, men hvor lynraskt det fokuserer, nesten uten en lyd, og skuddtaktene er formidabel. Flere serier med kameraet pĂ„ 12 bps, ga meg ikke et – ikke ett – uskarpt bilde av bevegelige motiver. Det er en bragd fĂ„ kameraer lykkes med.

(Foto: Produsenten)
(Foto: Produsenten)

Ekstremt lysfĂžlsom

SÄ det er ikke noe Ä utsette pÄ reaksjonsevnen og fokuspresisjonen. Vender vi blikket mot bildekvaliteten, er det bÄde positive og negative resultater som bÞr frem i lyset. SkjÞnt, det er i lite lys Nikon mener at D5 skinner, for hva skal man ellers med ISO-fÞlsomhet over tre millioner ISO?

 

La oss ta det pent i begynnelsen, for jeg vet ikke om noen fotografer som bruker mer enn 6400 ISO, og en sjelden gang 12800. Opp til 6400 ISO er det knapt mulig Ä se forskjell pÄ D5, Sony A7s II og Canon EOS 1Dx Mark II. Sammenligner man med Leica SL, sÄ er stÞyomfanget like hÞyt allerede ved 3200 ISO, sÄ slik sett er D5 definitivt i toppen.

 

Men ser vi pÄ bildefiler tatt med 51200 ISO fÞlsomhet, blir bildene fra Canon-kameraet mer grumsete og bildene fra Leica SL er nesten bare grÞt (50000 ISO). Stadig vekk ledelse til Nikon altsÄ. Ved 409.200 ISO, som er maks bÄde for Canon- og Sony-kameraet, faller Canon helt igjennom, mens bildefilene fra Nikon- og Sony-kameraet kan reddes i etterbehandling. Men bare delvis for her er detaljene nesten utvisket og fargestÞyen sÄ massiv at bildene aldri kan bli perfekte.

 

Hva sÄ med hÞyere ISO-verdier? Konverterer man dem til sorthvitt for Ä fÄ vekk noe av fargestÞyen, kan de brukes i nÞdstilfeller, men 3,28 millioner ISO er bare for Ä tÞffe seg. De bildene kan kun brukes til Ä fylle sÞppelkassen med.

 

Bortsett fra ytelsen pĂ„ ekstrem ISO, er bildekvaliteten som ventet meget hĂžy, med svĂŠrt god detaljskarphet, og brukbart – men ikke klasseledende dynamisk omfang. Akkurat her opplevde vi Leica SL som bedre, men D5 er pĂ„ hĂžyden igjen pĂ„ fargegjengivelse. Delvis pĂ„ grunn av EXPEED 5-prosessoren og den finstemte RGB-lysmĂ„leren, noe man ser bĂ„de pĂ„ ubehandlede rĂ„filer (14-bit TIFF og NEF), men ogsĂ„ jpeg-bilder.

 

Det er uansett et synlig fremskritt for fotografer som erstatter en D3s eller D4s, og kombinert med D5-modellens superbe fart og anvendelighet, er det ingen tvil om at mange yrkesfotografer og ihuga amatĂžrer vil ha mye igjen for Ă„ handle inn et Nikon D5.

 

VĂ„r mening

Beveger man seg pĂ„ Ăžverst hylle, er ogsĂ„ fallhĂžyden stor. Nikon skal tilfredsstille et lite, men kresent marked med D5 og det er jeg sikker pĂ„ at de lykkes med. De vinner kanskje ikke alles hjerter – og lommebok – for 4K-anvendeligheten kunne vĂŠrt bedre, men skuddtakten, fokuspresisjonen og den fortreffelige ergonomien, er det lite Ă„ utsette pĂ„. Det samme kan sies om bildekvaliteten, som selv om den ikke flytter noen grenser, er mer en god nok til Ă„ holde Nikon i tetsjiktet for proffkameraer.

*Siden testen ble gjort, har Nikon oppdatert flere av funksjonene i en pr0gramvareoppdatering til kameraet:

Forbedrer ytelsen til D5 med ny firmware-oppdatering

Nikon kommer med ny firmware til Nikons flaggskip D5. Firmwaren C: Ver. 1.10 oppgraderer fire av kameraets nÞkkelomrÄder vesentlig. Blant annet utvidet opptakstid for film, inkl. 4K UHD og flimmerreduksjon ved stillfotografering. I tillegg vil det legges til ytterligere oppdateringer* i den nye firmwaren.

Ved opptak av filmer med D5 vil det nÄ vÊre mulig Ä fortsette filmingen i inntil 29 minutter 59 sekunder, uavhengig av bildestÞrrelse/frekvens og filmkvalitet. Dette omfatter ogsÄ 4K UHD (3840 x 2160) der maksimal opptakstid tidligere var begrenset til 3 minutter. I praksis tastas det opp totalt 8 filmfiler med inntil 4 GB hver.

Elektronisk bildestabilisator
D5 tilbyr nÄ ogsÄ elektronisk bildestabilisator (VR) for videoopptak ved bruk av FX- og DX-baserte bildefelt*2 (for HD og full HD*3 filmopptak). Dette reduserer fÞlgene av kamerarystelser horisontalt, vertikalt eller ved rotering (rundt objektivets senter). Noe som er nyttig nÄr man filmer uten stabiliserende hjelpemidler som f.eks. stativ eller nÄr man pÄ grunn av tid eller sted ikke har anledning til Ä bruke den type hjelpemidler. NÄr dette brukes i kombinasjon med NIKKORs optiske VR-teknologi vil effekten bli enda stÞrre.

Stillfotografering
For Ä minimere variasjoner i eksponeringen, noe som f.eks. kan oppstÄ ved fotografering i lysstoffrÞrsbelysning, omfatter D5 nÄ ogsÄ flimmerreduksjon ved stillfotografering*4. Med denne funksjonen aktivert vil kameraet registrere topper i lysnivÄet og automatisk justere lukkertiden litt for Ä fÄ jevne eksponeringer og fargegjengivelser.

Dynamisk AF-omrÄde gir deg mulighet til Ä oppnÄ fokus, selv om motivet for et kort Þyeblikk forlater det valgte fokuspunktet, ved Ä benytte informasjon fra de omliggende punktene*5. I tillegg til de eksisterende 25-, 72- og 153-punkters valgene, tilbyr nÄ D5 ogsÄ et dynamisk AF-omrÄde pÄ 9 punkter som er effektivt nÄr du Þnsker Ä fokusere pÄ enda mindre omrÄder i et motiv i bevegelse.

Fakta & Rating:
  • Nikon D5

    • Type: 21 Mp systemkamera med fullformat 35mm bildebrikke
    • Optikk: FX
    • Skjerm: 8 cm LCD, 2,3 Mp billedpunkter
    • SĂžker: Optisk prisme, 0,72 x forstĂžrrelse, 100% dekning
    • HĂžydepunkter: 4K-video, 3780 b/batteritid, 14 bilder/s, 2x CF/XQD-kortspalter, pekeskjerm, vĂŠrtetting
    Pris: 68,990,-
    Les ogsÄ
    TEST: Objektivguide

    Guide til valg av kameraobjektiver

    Glasset er viktigere enn megapiksler, sÄ her er en kjapp guide til de vanligste kameraobjektivene.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb reisezoom for Sony

    Hvis man kan gi avkall pÄ litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Spesialobjektiv for portretter

    Hvis man kan gi avkall pÄ litt lysstyrke,er dette Sony- zoomen man skal ha.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Ekstrem portrettele

    Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klasse for seg

    Prisen er vanskelig Ă„ svelge, men bildekvaliteten veier opp for den hĂžye prisen.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    Anvendelig makrotele

    Makroobjektiver behÞver ikke Ä ha begrensninger. Bare seg pÄ Fujifilms makrotele.

    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    Fortreffelig Fujifilm-optikk

    Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klasse for seg

    Prisen er vanskelig Ă„ svelge, men bildekvaliteten veier opp for den hĂžye prisen.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Blodtrimmet videokamera

    Panasonic Lumix GH5S er et unikt systemkamera, med rendyrkede egenskaper for proffvideo.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Ekstrem portrettele

    Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Spesialobjektiv for portretter

    Hvis man kan gi avkall pÄ litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    Fortreffelig Fujifilm-optikk

    Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

    VÄrt kundesenter hjelper deg hvis du har spÞrsmÄl eller trenger hjelp vedrÞrende ditt abonnement.

    Du kan sende mail eller ta en telefon.

    Åpningstider: mandag – fredag

    0900 – 1130 og 1230 – 1500.

    Support Tlf: 815 73 510

     

    Support email: abo@lydogbilde.no 
    ×