annonse
annonse

Test: McIntosh MCD500

Lydsjokket

Ørene stivnet. Dette hadde jeg ikke ventet. Hvordan så lite kunne gi så store utslag, var mer enn jeg kunne fatte.

Lyd & Bilde mener

Fantastisk raffinert klangkvalitet, Optisk og elektrisk digitalinngang, Variabel volumjustering
Absolutt ingenting

Den blanksorte McIntosh-CD-spilleren ser ut som de andre spillerne vi har testet fra samme produsent. Nye digitalkonvertere og et par meget praktiske digitalinnganger, var alt som skilte nye MCD500 fra den rimeligere MCD301 som vi testet i 2008. Så feil skulle jeg altså ta.

Den nye spilleren lyder merkbart bedre, ja så mye bedre faktisk at jeg måtte dobbeltsjekke prisen. For MCD500 koster om lag halvparten av de to beste spillerne vi har testet, Esoteric X-01D2 og Wadia 581 SE, og kan et par nyttige triks i tillegg til at den spiller i samme liga.

Det nærmer seg 30 år siden CD-mediet ble lansert, og nå trues det fra alle kanter av nye medier. Nedlasting og streaming av musikk i MP3, AAC og FLAC-filer øker kraftig, og så har vi HD-lyd i ekstrem oppløsning og dynamikk på Blu-ray-formatet. Snart er det ingen som trenger en CD-spiller lenger. Og i hvert fall ikke en dyr spiller. Likevel er det mange produsenter av påkostede high-end-spillere som stadig vekk lanserer nye spillere.
Hvordan de skal overleve i et marked som i større og større grad foretrekker nedlasting og avspilling fra pc-en eller Mac-en, framfor å kjøpe CD-er, kan man undres over. Men McIntosh har gjort et smart trekk med MCD500, som har fått to digitalinnganger i tillegg til digitalutgangene på baksiden. Dermed har man en separat digitalkonverter til andre digitale lydkilder.

Digitale innganger
Da åpner det seg nye muligheter, for digitalkonverterne i spilleren kan for eksempel brukes til signalbehandling av nedlastet og streamet musikk. Alt man trenger å gjøre er å koble en digital lydkilde til spillerens digitalinnganger. For eksempel en medie-pc, Logitech Squeezebox, Apple TV eller en trådløs lydstreamer med digitalutgang som for eksempel Airport Express Wi-Fi basestasjon (se egen rubrikk).
McIntosh-spillerens ESS-konvertere har nemlig signalbehandling av SACD og CD med 24-bits prosessering og 192 kHz signalsampling. MCD500 er den første spilleren som bruker nye digitalkonvertere fra ESS. Den samme digitalkonverteren brukes også til signalbehandling av signalet fra de to digitale – optisk og koaksial – inngangene på baksiden. Inngangene kan velges fra fronten på spilleren eller fra fjernkontrollen, som også kan styre volumet fra spillerens variable utganger. Både fra balanserte (XLR) og ubalanserte (RCA) utganger. Spilleren har i tillegg et sett balanserte og ubalanserte med fast utgangsspenning.

Innebygget forforsterker
Som McIntosh rimeligere MCD 301, har MCD500 variabel volumutgang. Med opp til 12 V utgangsspenning og 600 ohms utgangsimpedans kan spilleren kobles direkte til fleste effektforsterkere. Dermed kan man hoppe over forforsterkeren, alternativt kan man drive aktive høyttalere som eksempelvis Martin Logan Purity rett fra spillerens variable utganger på baksiden. Med de to digitalinngangene på MCD500 til rådighet, er det nemlig mange som kan hoppe over forforsterkeren dersom de uansett bare har digitale lydkilder, og ikke mer enn to av dem.

Sjokkerende åpenbaring
Spilleren erstattet MCD301 som vi har hatt på langtest og brukt som referanse. Men det tok ikke lang tid før jeg skjønte at MCD500 har noe helt spesielt, som selv ikke MCD301 til 40 000 kroner har. Ryan Adams Cold Roses ble plukket ut av 301 og lagt i aluminiumskuffen til 500-spilleren, og ørene stivnet på åpningssporet. Ingenting annet enn CD-spilleren var endret i oppsettet.

Magnolia Mountain åpner med lett gitarklimpring før trommene, bass og vokal kommer inn etter 16 sekunder. Sekunder hvor det gikk opp for meg at MCD500 er en ganske spesiell spiller. Den gruset Esoteric X-05 totalt, fordi McIntoshen åpnet opp lydbildet mye mer og ga Ryan Adams og musikerne et mye større rom å boltre seg på. Og så satt bassen som et stempelbor rett i magen. Den massive basskontrollen og ikke minst dynamikken i bassen var tydelig bedre enn på X-05 og MCD301, og minnet mer om bassgjengivelsen fra Wadia 581 SE.

Detaljer og små klangnyanser er langt mer hørbare fra MCD500. Melissa Walkers vokal fikk mer luft, men samtidig også fyldigere klangbunn med MCD500 enn fra de andre to spillerne. På klassisk musikk som for eksempel    Mozarts klarinettkonsert og Leif Ove Andsnes’ Horizons fikk jeg langt bedre dybde i lydbildet. Strykere, soloklarinetten og klaveret framsto alle som langt skarpere fokusert, og jeg angret på at en Wadia 581 SE ikke var til stede for sammenligningsgrunnlaget. For jeg tror Wadiaen ville fått kjørt seg mot McIntoshen. Den er nemlig like skarpt fokusert, og gjennomsiktig, men jeg mistenker at MCD500 spiller luftigere.

Den er i hvert fall klart åpnere og gir lytteren mer innsikt i lydbildets dybde og bredde enn MCD301, som også har en litt varmere klangbalanse. Slik sett kan man si at MCD500 lyder mer nøytralt, men den er ikke så klinisk nøytral ut som Wadia-spilleren etter min erfaring. Den dynamiske kontrasten ligger heller ikke langt etter Wadia-spillerens, og mitt inntrykk er at McIntosh-spilleren er minst like kjapp og presis hva dynamikk angår.
Hakket bedre blir det også med SACD-innspillinger, hvor de gode skaper litt mer rom rundt musikerne og litt mer luft under tonene. Transienter og detaljer får enda finere fokus og dynamisk kontrast.

  • Lydutgang med volumregulering
  • Hodetelefonutgang
  • Digitalinnganger
Pris: 59990,-

Flere tester:

NAD C558

Skinnet bedrar

NAD viser konkurrentene ryggen med en spiller som har det lille ekstra.

Teac TN-350

Anvendelig ­allroundspiller

Rega Planar 1

Den beste ­budsjettspiller

Audio-Technica AT-LP60BT

Billig i alle ledd

Platespillere for nybegynnere

Platespillere for nybegynnere

Har man et brennende ønske om å starte en ­plate­samling, trenger man en spiller. ­Men hvilken?

Marantz ND8006

Digital brobygger

McIntosh MT-2

Kvalitet, helt enkelt

Gryphon Diablo 120

Djevelens lillebror

8 bærbare DAB-radioer

Radio på reisen

annonse