Sony a6500 - Lyd & Bilde

TEST AV Sony a6500

Sony a6500

Lyd & Bilde mener:
Up√•klagelig bildekvalitet, 4K-video, h√ły skuddtakt, vippbar pekeskjerm og praktisk bildestabilisator.
Oppgraderingene er få og koster mye ekstra, og trekker ned for det som ellers er et av de beste kompakte systemkameraene.

Hvis man √łnsker seg et veldig godt systemkamera, som er lite og lett, er Sony a6300 et av de beste valgene. Kameraets sv√¶rt h√łye bildekvalitet fra en 24 millioner bildebrikke, og sylskarp 4K-video, ga det prisen som √Örets Kompakte Systemkamera i 2016.

Vel fortjent, selv om det manglet bildestabilisator og pekeskjerm. N√•, knapt et √•r etterp√•, er det duket for Sony a6500. Som ikke erstatter √•rets kamera, men kommer i tillegg, og legger seg i en h√łyere prisklasse.

Det forsvarer Sony med at a6500 er mer avansert (!), med integrert femaksers bildestabilisator opptil fem eksponeringstrinn kompensasjon, som gj√łr det lettere √• f√• skarpe bilder og video – og endelig pekeskjerm. Som vi har kritisert 6300 for √• mangle. Et ellers fantastisk kompetent allroundkamera for stillbilder og video med h√ły kvalitet, pakket inn i et solid bygget og kompakt kamerahus.

Kameraet har den samme bildebrikken på 24 Mp, men Sony sier at en ny Bionz X-bildeprosessor har fintrimmet bildekvaliteten ytterligere. Mon det.

Ergonomien er ikke mye endret, bortsett fra den allerede nevnte pekeskjermen, men Sony har flyttet to programmerbare knapper til toppen av kameraet, og ryddet litt i menygrafikken.

De to C-merkede knappene er gull verdt for fotografer som liker å velge funksjoner raskt.

H√•ndgrepet er endret litt til det bedre, men start/stopp-knappen for videopptak, sitter fremdeles klossete plassert p√• hj√łrnet av kameraet. Kameraet er v√¶rtettet og lukkeren er testet opptil 200.000 eksponeringer, og det har b√•de Wifi og Bluetooth for tilkobling til andre enheter, enten for fjernkontroll eller overf√łring av bilder.

Det har også Sonys PlayMemories integrert, hvor man kan laste ned fotoapper for å legge til for eksempel filtereffekter i kameraet.

Skuddtakt og autofokus

Den elektroniske s√łkeren er den samme som vi kjenner fra a6300, med 2,36 Mp oppl√łsning og 100 fps bildefrekvens. Den gir veldig kort black-out-tid (sort skjerm) mellom bildene p√• serieopptak, men den g√•r i sort p√• maks skuddtakt p√• 11 bps. Trenger man √• se motivet p√• serieopptak m√• man velge √•tte bilder/s.

Sony har ogs√• oppgradert med st√łrre buffer som gir deg opptil 100 r√•filer – eller 300 jpeg-bilder – i hurtig serie med 11 bilder/s skuddtakt. Det liker vi. Da slipper man ventingen n√•r kameraet skal lagre bilder til kortet, n√•r man har tatt mange bilder p√• serieopptak.

Sonys a6300s autofokus med 425 fasesensorer over 3/4 av bildeflaten, er lynrask og sv√¶rt god p√• f√łlgefokus. Den samme teknikken sitter ogs√• her, og gj√łr a6500 til et av de hurtigste og best egnede systemkameraene til actionfotografering.

Man kan fint rigge a6500 til proff 4K-video, men man trenger ekstrautstyr for å kunne koble til hodetelefoner.

Avansert 4K-video

Sony har beholdt den samme 4K-videoen her, med mikrofoninngang, tidskode p√• opptaket, og videoprofiler med S-Log2 og S-Log3 gammakurver. Praktisk for de som skal sette sammen opptak fra flere kameraer, men ikke livsn√łdvendig for de fleste amat√łrer.

4K-video kan ogs√• her lagres i XAVC S-format med opp til 100 Mbps videostr√łm og 30 eller 24 bilder/s, og man kan lage slow motion i 1080p HD-kvalitet, med 120 bilder/s.

Endelig pekeskjerm

Vi har etterlyst pekeskjerm i Sony-kameraer temmelig lenge. De fleste konkurrentene har hatt det lenge, og fordelene er √•penbare. Foruten √• kunne bla i bilder som p√• alle mobiltelefoner, kan man ogs√• velge fokuspunkt og i enkelte kameraer, ta bilde med en lett ber√łring p√• skjermen. Du kan ogs√• bruke fingeren p√• skjermen for √• flytte fokus n√•r s√łkeren er i bruk.

Dessverre virker implementeringen av pekeskjerm noe halvhjertet. Det går fryktelig sakte å flytte fokuspunktet på skjermen, etter en stund ga jeg opp.

Vi har tidligere bedt om et ekstra innstillingshjul. Det har vi ikke f√•tt. For et hjul foran bedrer brukervennligheten, og gj√łr det enklere √• velge blender og lukkertid manuelt.

Str√łken bildekvalitet

Kameraet kan lagre bildene som 14-bits ukomprimerte råfiler, som gir litt bedre dynamikk og fargedybde. (12-bit på serieopptak og når elektronisk lukker er valgt).

Det er ikke lett å se hvor Sony har forbedret bildeprosesseringen på a6500. Ikke at det er så farlig, for det er knapt noe å utsette på bildekvaliteten i det hele tatt. Her får du nemlig bedre og skarpere detaljgjengivelse, enn i mange andre kameraer i samme segment.

Blant annet er kornst√ły knapt synlig opp til 6400 ISO. Bildest√ły degraderer ikke bildekvaliteten, fargegjengivelsen og oppl√łsningen, f√łr man passerer 12800 ISO. Derfra og opp √łker kornst√łrrelsen og fargest√łyen gradvis, og 25600 ISO eller mer, er kun for n√łdstilfeller.

Men Sony-kameraet er i godt selskap, ikke bare med a6300, men også Nikon D500 og Fujifilm X-T2. Som er to av de aller beste kameraene i samme segment, hva bildekvalitet angår.

4K-video er den samme her som på a6300, og på vår referanse-TV fra Panasonic som vi testet alle de andre på, er videoopptakene sylskarpe.

Kameraet leveres enten som kamerahus, eller med Sony Zeiss 16-70mm f4 zoom. Det finnes ikke med Sonys kompakte 16-50mm f3,5-5,6, som er en helt grei budsjettzoom. Det gj√łr pakken med 16-70 fryktelig dyr, men selv kamerahuset er mye dyrere enn √• kj√łpe en a6300 med den lille 16-50mm zoomen.

Et Olympus OMD EM1 II med 12-40mm f2,8, eller Fujifilm X-T2 med 18-55mm f2,8-4, koster omtrent det samme eller mindre. De er litt st√łrre og tyngre, men bedre kj√łp enn a6500.

Vår mening

Det er ingen tvil om at Sony a6500 er et fenomenalt kamera. Men bortsett fra at det endelig har f√•tt en skikkelig bildestabilisator integrert, synes vi ikke at de andre ‚ÄĚforbedringene‚ÄĚ er verdt prisforskjellen til a6300. Pekeskjermen er en skuffelse, og Sony har ikke gjort mange nok forbedringer her, til at vi lar oss begeistre. Velger du istedet a6300 med den utmerkede 16-70mm f4, sparer du flere tusenlapper. For Sony a6300 er fremdeles i salg, og det klart beste kj√łpet av de to.

Fakta & Rating:
    • Type: 24 Mp systemkamera med APS bildebrikke
    • Optikk: Sony E-fatning
    • Skjerm: 7,6 cm LCD, 921K Mp billedpunkter
    • S√łker: 2,36 Mp OLED
    • H√łydepunkt: 4K-video, 4D hybridfokus, Wifi, Bluetooth, 11 bilder/s, 14-bit ukomprimert r√•fillagring, bildestabilisator,
      vippbar pekeskjerm, mik-inngang og værtetting
    • Pris: 16.990 kr
    • Web: sony.no
    Pris: 16,990,-
    Les også
    TEST: Objektivguide

    Guide til valg av kameraobjektiver

    Glasset er viktigere enn megapiksler, så her er en kjapp guide til de vanligste kameraobjektivene.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb reisezoom for Sony

    Hvis man kan gi avkall på litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Spesialobjektiv for portretter

    Hvis man kan gi avkall på litt lysstyrke,er dette Sony- zoomen man skal ha.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Ekstrem portrettele

    Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klasse for seg

    Prisen er vanskelig √• svelge, men bildekvaliteten veier opp for den h√łye prisen.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    Anvendelig makrotele

    Makroobjektiver beh√łver ikke √• ha begrensninger. Bare seg p√• Fujifilms makrotele.

    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    Fortreffelig Fujifilm-optikk

    Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klasse for seg

    Prisen er vanskelig √• svelge, men bildekvaliteten veier opp for den h√łye prisen.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Blodtrimmet videokamera

    Panasonic Lumix GH5S er et unikt systemkamera, med rendyrkede egenskaper for proffvideo.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Ekstrem portrettele

    Olympus lille 45mm er et av de skarpeste og mest lyssterke objektivene vi har testet.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Spesialobjektiv for portretter

    Hvis man kan gi avkall på litt lysstyrke,er dette Sony-zoomen man skal ha.

    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    Fortreffelig Fujifilm-optikk

    Den lille 23mm vidvinkelen leverer skarpe bilder under alle forhold.

    V√•rt kundesenter hjelper deg hvis du har sp√łrsm√•l eller trenger hjelp vedr√łrende ditt abonnement.

    Du kan sende mail eller ta en telefon.

    √Öpningstider: mandag – fredag

    0900 – 1130 og 1230 – 1500.

    Support Tlf: 815 73 510

     

    Support email: abo@lydogbilde.no 
    ×