annonse
annonse

Test: T+A Criterion TS 300

Komplett nytelse

De fleste entusiaster kjenner nok T+A best som high-end produsent av elektronikk. Nesten litt synd, for høyttalerne de lager er minst like gode!

Lyd & Bilde mener

Avslappet og oversiktlig lydbilde Superklar og homogen mellomtone Dyp og lineær bassgjengivelse
Krever kraftig forsterker

Jeg har alltid hatt visse fordommer mot produsenter som lager både høyttalere og elektronikk. Selv om noen er flinke til det meste, lønner det seg – akkurat som i idrettsverdenen – ofte å spesialisere seg innen én bestemt gren. Men også her finnes det unntak. Det er ikke lenge siden jeg fikk se en basketspiller på tv sette ny rekord i høydehopp, med over to meter på første forsøk. Og med måpende høydehopp-proffer som tilskuere …

Uansett. I T+A sitt tilfelle er fordommene helt ubegrunnede. Den tyske produsenten er kanskje mest kjent for sin innovative elektronikk, men startet faktisk med høyttalere. Det var visst først når de ikke kunne finne elektronikk som matchet høyttalernes kvalitet, at de begynte å lage den selv. I dag er T+A det vi kaller en totalleverandør av hi-fi-produkter, med et sortiment som strekker seg fra CD-spillere, forsterkere og surroundprodukter, til høyttalere i alle størrelser.

Voksen gulvhøyttaler
TS 300 er en modell i den nylig lanserte Criterion TL-serien. Blant andre T+A-høyttalere finner vi Criterion TCI 3R som redaktør Svendsen lenge har sverget til, særlig når det gjelder BASS. De svære høyttalerne spiller vanvittig stort, vanvittig høyt og vanvittig dypt, mye takket være den spesielle bassløsningen med transmisjonslinje – en innvendig kanal i kabinettet som gir dypere og mer lineær bassrespons. Dette prinsippet er også brukt i den halvparten så dyre TS 300, selvfølgelig i en noe nedskalert versjon. Likevel har den gode forutsetninger for å være det vi kaller «en komplett høyttaler».

Etter vår erfaring er det nemlig i prisklassen over 20 000 kroner at god hi-fi begynner å smake av high-end, i den forstand at lydopplevelsen blir mer fullkommen. Her finner vi glimrende høyttalere som System Audio Ranger, Dynaudio Focus 220 og Gallo Reference 3.1, som alle gir en forsmak på hvordan et ekte, virkelig svinedyrt high-end-anlegg kan låte.

Mens rimelige høyttalere fint kan briljere på enkeltområder som bass, mellomtone og diskant, er det helheten som teller når vi begynner å snakke om dyrere høyttalere. Sammenhengen og balansen i lydbildet gjør at høyttalerne i større grad forsvinner, og vi lytter mer til musikk enn til «lyd». Voksne høyttalere har i tillegg det viktige fundamentet i bunn, som legger grunnlaget for realistisk dynamikk og størrelse, på stemmer så vel som instrumenter.

Vi har ennå til gode å høre en billig høyttaler som klarer å gjengi tyngden til et Steinway-flygel, eller kraften fra et helt symfoniorkester. Og du får ikke den fulle og hele sannhet med en høyttaler til 20 000 kroner heller. Men hvis du virkelig er glad i å lytte, er det i denne prisklassen du bør begynne letingen.

Konstruksjonen
25 000 kroner kan virke som mye penger å betale for et par høyttalere, men så er det heller ikke noe problem å se hvor pengene er brukt i konstruksjonen. T+A utvikler sine egne høyttalerelementer, og i TL-serien har de brukt et materiale kalt Greycone. De grå membranene er laget av trefiber og grafitt, som til sammen skal gjøre dem meget lette og stive. I mellomtone-elementet finnes det i tillegg spesielle riller som skal dempe egenresonansen ytterligere. Diskanten er av ringradiatortypen med membran i silke, og skal ha svært bred og lineær frekvensrespons. Også denne er laget spesielt for TL-serien.

Selve kabinettet er et kapittel for seg. Elegant buet på utsiden, og kraftig forsterket på innsiden. Kanalen (eller transmisjonslinjen) som fører baktrykket fra basselementene ned og ut i munningen foran, hjelper også til med å stive opp kabinettet betraktelig. Her er det i all hovedsak elementene som lager lyd, uten et spinkelt kabinett som ellers kunne ha farget eller ødelagt klangen.

Lydkvaliteten
Det finnes mange høyttalere, selv i denne prisklassen, som forsøker å imponere lytterne med massevis av diskant. Alle som har lekt seg litt med Treble-justeringen på forsterkeren hjemme, vet at mer diskant gir inntrykk av klarere og mer oppløst lyd. Et triks som også brukes hos mange elektroforhandlere (i tillegg til å skru bassen på maks).

Fellesnevneren for slike høyttalere er at de kan bli slitne å lytte til i lengden. Da er det bedre med en høyttaler som ikke legger til mer enn det som skal være der, og som kan gjengi blåse- og strengeinstrumenter for full kraft uten at det skingrer i ørene. Ekte musikk gjør jo ikke vondt, bare godt!

  • 3-veis/transmisjonslinje
  • 2 x 6 ½’’ basser (Greycone)
  • 5’’ mellomtone (Greycone)
  • 35 mm diskant (ringradiator)
  • 30 Hz–45 kHz
  • 86 dB (2,83 V/1 m)
  • 4 ohm
  • H x B x D = 100 x 21 x 32 cm
Pris: 25995,-

Flere tester:

9 rimelige lydplanker

Best lyd i TV-stua

En lydplanke er den desidert enkleste lydmessige oppgraderingen du kan gjøre til TV-en din. Men hvor bra lyd får man under seks tusen kroner?

Tangent X6BT Phono

Lett samlivspartner

JBL Bar 3.1

Kraftpluggen

Sony HT-XF9000

Ekstra dimensjon i høyden

Philips Fidelio B1/12

Bedre på TV enn musikk

Yamaha YAS-207

Overraskende stor lyd

Yamaha var først på markedet med aktive lydplanker. Dette er deres første med DTS Virtual:X surroundlyd.

Panasonic SC-HTB250

Liten – og halvhjertet

Creative Sound BlasterX Katana

For spillentusiaster

Samsung HW-N660

Perfekt balanse

LG SJ8

La lyden strømme

annonse