annonse
annonse

Test: Zu Druid mk4

Knockouten

Med Muhammed Alis lekende fotarbeid og Mike Tysons massive høyre-hook slår høyttaleren Zu Druid knockout. Og etterlater et glis større enn på Colgate-reklamene.

Boksing er en selektiv sport: noen elsker den, andre hater den. Å se to menn banke livskitten ut av hverandre i ringen er neimen ikke for alle. Men det er lett å bli fascinert av det elegante dansende fotarbeidet, samtidig som det nesten gjør vondt i kroppen å se de mektige mageslagene godt plantet i menneskekjøtt.

Parallellen er lett å trekke til høyttaleren Druid mk4, fra den amerikanske high-end-produsenten Zu Audio. Den er ikke for alle. Men de som liker den, blir avhengig fra første takt. Med en lynkjapp og hardtslående bass dundrer trommeklubba rett i mageregionen. Trompeter smeller ut med høy realisme og med en naturlig råhet, der mange høyttalere i stedet polerer dem til noe snilt og behagelig. Den som har hørt en trompet i virkeligheten, vet at den slett ikke låter polert og snilt! Ordet ”hi-fi” er for mange ensbetydende med rent og pent. Zu Druid mk4 er et eksempel på at det også kan være nådeløst brutalt.

Konstruksjonen
For å få mest mulig tonal helhet og god timing, har Zu Druid fått et fulltoneelement som spiller alt fra bass til diskant opptil 12,5 kHz – hvor en superdiskant overtar.

Men Zu Audios konstruktører tror først og fremst på dynamikk. Uten dette, ingen musikk. Og for å få en høyttaler mest mulig dynamisk, må den ha høy effektivitet. Hver milliwatt fra forsterkeren må utnyttes til det fulle, derfor har Zu jobbet hardt og lenge med høyttaleren Druid for å få følsomheten opp til hele 101 dB. Det betyr at den kan spille like høyt som vanlige høyttalere, med bare en tiendedel av forsterkerkraften. Dette har de klart, blant annet ved å bruke hornkonstruksjon til både mellomtoneområdet og til superdiskanten som sitter under. Et horn binder energien fra høyttalerelementet lettere til luften, og fungerer dermed som en akustisk forsterker. En fin bonus er at elementene ikke trenger å bevege seg like langt for å oppnå ønsket lydnivå, dermed blir responsen kjappere. Foruten en høy følsomhet har høyttalerne også en høy impedans, hele 12 ohm. Det betyr at de ikke tapper like mye strøm fra forsterkeren som 8 og spesielt 4 ohms- høyttalere. De blir enklere å drive, lydbildet vil være mer stabilt også når forsterkeren jobber på høygir. Selv en nokså strømsvak forsterker kan levere varene med disse høyttalerne, selv om vi selvsagt anbefaler en med god kontroll. En høy følsomhet som her betyr som regel en av to ting: Enten er høyttalerne kjempestore, eller bassen går ikke dypt. Men Druid er oppgitt til å strekke seg helt ned til 35 Hz. Og den er bare 16 cm dyp! En spesiell innvendig kabinettkonstruksjon kombinert med de riktige elementene muliggjør dette, men bare med riktig plassering. Og det høyttalerne mangler nederst i dypbassregisteret, ofrer undertegnede gledelig til fordel for en slagkraft som får det meste annet til å låte fisefint.

Jazztoner
Stua mi har i testperioden pustet mang en jazztone. Druidene presenterer lydbildet på en merkbart ryddigere måte enn jeg er vant til. Hvert instrument står i fokus. Det er spesielt i mellomtoneområdet at sjelen befinner seg, med en massiv råhet, uten at det kan kalles grovkornet. Dynamikken er som skåret i stein, med laserslipt kniv. Og der hvor mange hornhøyttalere tilfører instrumentene en ”honky” lyd, er Druidene ærligere. Men de er ikke myke, så en innspilling som i utgangspunktet låter spiss, får en nådeløs behandling.

Diskanten er lynkjapp, og en merker aldri at den gjengis av et eget element. Den kritiske overgangen fra mellomtonen er nemlig så sømløs som den kan bli. Hør bare på kvinnevokaler. Tori Amos, et godt eksempel. Det sære trøkket i stemmen hennes ligger i dette frekvensområdet, og med Druid er det som om hun står rett fremfor nesa mi og synger. Så virkelighetsnært er det. Men diskanten er ikke i den veldig luftige klassen, og blir slått av den 7 000 kroner rimeligere System Audio Ranger. Sistnevnte er luftigere i toppen og strekker lydbildet mer i høyden og bredden. Mange synes nok disse er mer behagelige å høre på.

  • 35 Hz – 30 kHz
  • 101 dB (1W/1m)
  • 12 ohm
  • 250 watt kontinuerlig belastning
  • H x B x D = 127 x 28 x 16 cm
  • Svart eller frostet sølvfinish
Pris: 28750,-

Flere tester:

9 rimelige lydplanker

Best lyd i TV-stua

En lydplanke er den desidert enkleste lydmessige oppgraderingen du kan gjøre til TV-en din. Men hvor bra lyd får man under seks tusen kroner?

Tangent X6BT Phono

Lett samlivspartner

JBL Bar 3.1

Kraftpluggen

Sony HT-XF9000

Ekstra dimensjon i høyden

Philips Fidelio B1/12

Bedre på TV enn musikk

Yamaha YAS-207

Overraskende stor lyd

Yamaha var først på markedet med aktive lydplanker. Dette er deres første med DTS Virtual:X surroundlyd.

Panasonic SC-HTB250

Liten – og halvhjertet

Creative Sound BlasterX Katana

For spillentusiaster

Samsung HW-N660

Perfekt balanse

LG SJ8

La lyden strømme

annonse